Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Generációváltás az agráriumban

2021. január 04.
3 Perc
Nagyon nagy szükség lenne Magyarországon az agrárgazdasági generációváltásra, mert a gazdatársadalom köztudottan elöregedett.

A nemzedékváltás felgyorsítása visszatérő téma, de a folyamatot ma is sok akadály nehezíti. A Portfolio Agrárszektor 2020 Konferenciáján a szakemberek arról beszélgettek, milyen jó gyakorlatok segíthetik és milyen rossz berögződések hátráltathatják a generációváltás sikeres lebonyolítását.

...

Umenhoffer Péter, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (MEGFOSZ) marketing bizottság vezetője szerint jelenleg három, olykor tökéletesen különböző szemléletű és mentalitású generáció feszül egymásnak, ami megbonyolítja a generációváltás amúgy sem egyszerű dolgát. Elsőként ott van az úgynevezett X generáció, akik jelenleg 45-50 évesek, akik még egy lassabb, infokommunikációs eszközök nélküli világban szocializálódtak, és még akik úgy nevelkedtek, hogy „a rendes embernek egy munkahelye van”. A most 25-40 évesekből áll az Y generáció, akik még a régebbi rendszerben születtek, de belenőttek az internet világába, akik szeretnének sikeresek lenni és leginkább csak magukra számítanak. A Z generáció pedig a 25 év alattiakból áll, akik beleszülettek az internetbe és a felgyorsult világba. A korábbi generációktól elérő értékrend-preferenciáik vannak, és folyamatosan rengeteg inger éri őket.

A szakember szerint a következő időszakban az Y generációnak kell a hídnak lennie az X és a Z között. Az Y és a Z generációk őszinték, amit ők szeretnének, az lesz, különben távoznak. Ez pedig olyasmi, amit a jellemzően X generációba tartozó munkáltatók nehezen tudnak kezelni. Umenhoffer Péter szerint a két fiatalabb generáció már inkább az önérvényesítésben hisz, és az az általános műveltség és a tekintélytisztelet presztízse csökkenni látszik náluk. Ezért kiemelten fontos lehet, hogy az idősebbek még most átadják nekik a tudásukat. Ezek a generációk már nem fognak fejből tudni dolgokat, de tudni fogják, hol és hogyan keressék meg azokat. A szakember úgy látja, hogy az Y és a Z generációknál fontos az első benyomás: gyorsan ítélnek, gyorsan akarnak visszajelzést kapni, nemcsak a magánéletükben, de a munkában is. A mostani 25 éves fiatalok azonban már nem olyanok, mint 80-as években.

Az Y generációba tartozó fiatalok gyerekesebbek mint a korábbi generációk tagjai, és ez a kommunikáció és munkavállalás terén is látható. Ma egy 23 éves a régi 18 éves szintjének felel meg, a ma 18 éves pedig egy régi 13 évesnek – mondta Umenhoffer Péter.

A szakember szerint a legfiatalabb generáció tagjainál több időt kell szánni az érzelmek átadására, és folyamatos visszajelzésekkel kell őket bombázni. Az Y generáció érezni akarja, hogy őt szeretik a munkahelyén, hogy ő jó munkát végez. Fontosság-tudatát folyamatosan meg kell erősíteni: dicsérettel és díjakkal, de azért ebben kell egy mértéket tartani. Ahogy Umenhoffer Péter fogalmazott, a fiataloknak nagyobb alázatra van szükségük, idősebbeknek pedig több türelemre. A legjobb, ha az idősebbek engedik a fiatalokat formálódni, engedik nekik a szabad önmegvalósítást, de azért bizonyos korlátok között tartják őket.

A generációváltás azonban egy akut probléma, amelyet legalábbis több év megoldani. Umenhoffer Péter ezzel kapcsolatban elmondta, hogy kicsit talán el is késett vele a magyar gazdatársadalom, de lehet, hogy még időben sikerült megfogni és elindulni. Ahogy fogalmazott, ez nem egy rövidtávú kampány, ennek egy hosszútávú programnak kell lennie. A családon belüli és az azon kívüli generációváltás kapcsán a szakember elmondta, hogy van, hogy családon belül sikerül találni valakit, akit erre lehet képezni, és át lehet neki adni a cég vezetését, de van, hogy ez nem megoldható. Legfontosabb az átadó számára a kompetenciafelmérés, akár a saját gyerekéről van szó, akár egy „külsősről”. Az átadónak időben észre kell vennie, hogy mi a helyzet, és ha megvan a megfelelő személy, akkor át kell engedni neki az irányítást, és hagyni kell, hogy az új tulajdonos/ügyvezető megvalósítsa a saját elképzeléseit. A generációváltás során fellépő finanszírozási kérdések kapcsán Umenhoffer Péter elmondta, hogy a magyarok a finanszírozás szempontjából olyan kedvező helyzetben vannak, hogy ha valakinek erre van szüksége, meg tudja oldani. A szakember szerint a finanszírozás mindig is egy kényes kérdés, de a jelenlegi rendszerrel ez nem jelenthet problémát.

...

 

Forrás, kép, teljes cikk: Agrárszektor.hu