Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Állja a sarat

2021. április 09.
3 Perc
Több CLAAS kombájn és traktor is szolgál a Lammagrár Kft-nél. Bár az évek alatt kipróbáltak más márkákat is, a világoszöld eszközök kiszorították őket a Mór melletti gazdaságból.

 

Mint Krausz Róbert, a cég ügyvezetője hangsúlyozta, nem szeretnének márkát váltani: ez a megelégedés igazi fokmérője. Egy megfelelő kapcsolat, jól működő szervizszolgáltatás, megbízható gép is a döntésük helyességét támasztja alá. Mire egy másik gyártó eszközeit bevezetnék, sok idő és energia menne el.

 

Évről-évre mintegy 1200 hektáron gazdálkodik a Lammagrár Kft., jellemző a szántóföldi növénytermesztés, hagyományos kultúrákkal. Szóját már négy éve, általában száz hektáron vetnek, viszont kuriózumnak számít a 2020-ban termesztett facélia, s tervezik újra elővenni a mákot. Ahogy a szakember fogalmaz, „kemény” talajokon dolgoznak, nehéz rentábilisan őszi búzát, őszi árpát termeszteni.

 

100-150 hektár nagyságúak a tábláik, de nagyon sok a tízhektáros vagy kisebb. Felsődobos és Bodajk között, a 81-es főút mindkét oldalán, tíz kilométeres körzetben gazdálkodnak. „Van olyan területünk, amit inkább erdőnek vagy legelőnek látnánk, mert nem szeretik a traktorok” – világított rá a körülményekre az ügyvezető. Kötött, agyagos, máshol homokos, nehezen művelhető földek. Van olyan táblájuk, ahol csak egy irányban tud aratni a kombájn, máshol a homok, eső után pedig a vizes részek teszik próbára az erőgépet. Területeik többsége igazi nyúzóterep az eszközöknek, amelyeknek sok megpróbáltatást kell elviselniük.

 

A Lammagrár régi üzleti kapcsolatot ápol az AXIÁL-lal, kezdete akkorra datálható, amikor az első CLAAS kombájnok megjelentek a gazdaságban. Korai fecskeként a kétezres évek elején érkezett a LEXION 450-es, s a mai napig dolgozik. Amikor CLAAS traktorok mellett döntöttek, fontos volt a karbantartó cég. „Az országban alig két-három vállalkozást találunk, amelynek elvárható minőségű a szervizszolgáltatása, ám ezek között is kiemelkedik az AXIÁL” – fogalmazta meg véleményét a szakember. Ár/érték arányban a legkedvezőbb ajánlatot adták, ez is a bajai központú cég felé billentette a mérleg nyelvét. Az AXIÁL székesfehérvári telephelyével hosszú ideje szoros a kapcsolat. Mindenki tudja, ez „technikai sport”, nem mindig egyszerű beszerezni az alkatrészeket, s a szervizesnek időben eljutni a helyszínre, de eddig megoldották.

 

„Jelenleg három CLAAS Lexion kombájn dolgozik a cégünknél” – jegyezte meg. Öt éve egy CLAAS XERION traktort szereztek be, majd jött a két 130 lóerős CLAAS ARION 440-es – ezek váltották az MTZ-ket, permeteznek, műtrágyát szórnak, kaszálnak, szállítanak – majd 2020 őszén megérkezett a CLAAS AXION 940-es.

 

 

„Gépből sohasem elég” – fogalmazta meg véleményét a szakember, s a kiszámíthatatlan időjárás miatt ez a megállapítás különösen igaz az elmúlt őszre. Nem a nagy többség művelésmódját alkalmazzák – amelyben van pihenőidő két művelet között –, Mór határában mindig mozognak a gépek, van mit csinálni. Nem véletlen, hogy az ARION-okba háromszáz óra is belekerül szezononként, míg a nagyobb erőgépbe ennek akár kétszerese. Számítanak rájuk, pedig közbejöhet egy defekt, s ez mindjárt két nap kiesést okozhat. Ilyen gépekre nem mindenki tart raktáron gumit. Az álló gép pedig csak viszi a pénzt, amikor viszont dolgozik, meghozza az árát.

 

A tipizálás fontossága az elmúlt években vált egyre világosabbá a cég életében. Olajcserénél sem lehet a különböző márkákat összekeverni, mert megesett, hogy emiatt majdnem megállt a gép. Felesleges raktáron tartani négy-ötféle olajat; a két nagytraktor és az ARION-ok alapvető kenőanyagai azonosak. Ráadásul CLAAS-on „nőtt fel” a szakembergárdájuk, ismerik, kézre áll.

 

 

Mór határában egyre inkább a precíziós gazdálkodás irányába haladnak, ennek első lépése öt erőgépük automatikus kormányzása. Az AXION ugyancsak így érkezett, de van műtrágyaszórójuk is, amelyet GPS vezérel. „A legidősebb LEXION-unktól szeretnénk megválni, s vásárolunk egy korszerűbbet, amely hozamtérképet készít” – állítja magasabbra a mércét Krausz Róbert.

 

„Van alkalmazottunk, aki DOMINATOR-ral kezdett, s azóta is CLAAS kombájnon ül” – hívta fel a figyelmet, hogy ő, és kollégái is ragaszkodnak a megbízható márkához. Ugyanakkor olyan szakemberre is szükség van, aki képes beállítani, hiszen traktort vezetni bárki tud, üzemeltetni viszont már kevesen. Ebben nagy segítségükre van az AXIÁL. „Amikor megkaptuk az ARION-okat – meséli –, a kiválasztott gépkezelők kétnapos oktatáson vettek részt Baján.” Majd egy év tapasztalatgyűjtést követően, meghívnak egy bemutatópilótát, szervizmérnököt. Ekkor már van annyi rálátása a gépkezelőnek, hogy kérdéseket tud megfogalmazni.

 

 

A karbantartásról elmondta az ügyvezető, hogy az őszi leállás és a januári munkakezdés között bekérik a hibalistát a gépkezelőktől. Ezek egy részét házon belül meg tudják oldani, amihez viszont komolyabb szervizre van szükség, az AXIÁL székesfehérvári telepével végeztetik el. Időzítik a karbantartást. Az alkatrész-előrendelés is erre az időszakra esik, senkit ne érjen meglepetés munkaidőben. „Csak gyári olajat használunk, hiába keresnek meg mások, hogy olcsóbban adnak hasonlót” – jegyezte meg. A motorhoz sem engednek közel „okosokat”, ragaszkodnak a gyári ellátáshoz. Idén öt gépükre kötöttek átalánydíjas szervizt.

 

Eszközeik cseréjébe belejátszik a használt gépek ár/érték aránya, az üzembiztonság, és a szerviz költsége is. Legközelebb a betakarítógép kerül terítékre, biztosak benne, hogy a terepviszonyaik megkövetelik az összkerékhajtást. Szerencsére széles a CLAAS kínálati palettája, van miből válogatni.

 

 

„A logisztika ugyancsak fontos szempont, hiszen, ha jön egy nagy kombájn, akkor akár a szállítójármű-parkot is át kell alakítani” – ehhez kell igazítani a kiszolgálást. Az elmúlt évben egy CLAAS TUCANO mutatkozott be a cégnél, akkor jöttek rá, hogy a legszűkebb keresztmetszet a szállítókapacitásuk. Éppen ezért, mielőtt valaki gépet vásárolna, érdemes kipróbálni az üzemben. „Ne akkor kezdjünk gondolkodni, mikor aratás előtt állunk” – előfordulhat, hogy elégtelen kiszolgálás miatt akadozik a munka. A szakember véleménye szerint komplett gépkapcsolatot kell vásárolni.

 

A CLAAS fejleszt, s az ebből származó előnyt a termelők kamatoztatják. A mai világban nem elégedhetünk meg az eddig bevált dolgokkal. „Láttam én traktorost kiszállni a régi gépből tízórás műszakot követően, de azt is, mikor kényelmes traktorral dolgozott. Hosszú távon kell gondolkodni, nagyon fontos a munkaerő megóvása.”

 

Szöveg: Viniczai Sándor, újságíró

Kép: Sipos Zoltán

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 1. szám