Megtalálták a számukra legmegfelelőbb erőgépet

Megtalálták a számukra legmegfelelőbb erőgépet

E példamutató történet arról szól, hogy egy nagy mezőgazdasági cég miképp, és hogy jutott hozzá a céljainak legmegfelelőbb vezérgépéhez.

A 45 éves múltra, előzményekre visszatekintő Bács Agrár Zrt. gabonaféléket, és olajos növényeket termeszt a Szigetköz alsó részén, Győr közelében, 1700-1800 hektárnyi, öntéstalajú földeken. Hogy nem ma kezdte tevékenységét, lemérhető abból is, hogy szinte muzeális négy Rába Steiger traktora van, valamennyi levizsgáztatva, üzemkészen. Volt, hogy egyikük húzta ki a sárban megsüllyedt modern erőgépet, egyik tengelyét megemelve. Már nem sokat használják ezeket, mert előjönnek apróbb hibák, a negyvenéves érdemdús masinákon.

E fontos terület, a gépek beszerzése és üzemeltetése a Mosonmagyaróváron mezőgazdasági gépészmérnökként végzett Aradi Milán műszaki vezető feladata. Ő meséli el, hogy újabb gyártású traktorokból sem egyöntetű a gépállományuk, vannak sötétzöld-sárga szarvasosok és sötétkékek is.
 


Mivel régi jó partnere az AXIÁL-nak a Bácsai Zrt, hiszen van három CLAAS LEXION kombájnjuk, JAGUAR silózójuk, VARIANT körbálázójuk, HORSCH Pronto és Maestro vetőgépük, öt Manitou rakodógépük és FRAMEST FRAROLL hengerük, szívesen fogadták tavaly ősszel bemutatásra a CLAAS AXION 930-as traktort. Ugyancsak náluk járt bemutatkozni a CLAAS 960 TERRA TRAC gumihevederes járószerkezetű nagytraktor, amelyről Agritech kiadványunkban közöltünk cikket. Megtetszett a 930-as, meggyőző volt szántási teljesítménykifejtése, ahogy valóban átadta névleges teljesítményét a talajra, általános minőségi hatása és az összbenyomás. Legszívesebben rögtön ott fogták volna a demógépet, azonnal el is kezdtek tárgyalni a megvásárlásáról. Számított a kedvező árajánlat, noha a műszaki vezető megjegyzi, hogy „megéri egy picivel drágább jó traktor”.

A CLAAS AXION 930 csakugyan ilyen komoly érv mellette az alacsony fordulatszám koncepció, amelynek köszönhetően maximális a teljesítmény, a forgatónyomaték és a csúcssebesség, miközben lassabban jár a motor, és jelentősen csökkennek az üzemköltségek. Ebben szerepet játszik az átgondolt CMATIC váltóvezérlés, hatására dinamikusan, lágyan és üzemanyag-takarékosan közlekedik, dolgozik a traktor. A kezelők CIS+ felszereltség multifunkciós karját és a DRIVESTICK-et értékelhetik, miként a CIS színes kijelzőjét is az A-oszlopon, valamint az elektronikus vezérlőeszközöket és a CSM fordulómenedzsmentet. További értékes jellemzője a típusnak a CEBIS felszereltség egyedülálló háromujjas kezelése a CMOTION multifunkciós karral, a 12 colos CEBIS érintőképernyő, elektronikus vezérlőeszközmenedzsment. Ezeket alaposan áttanulmányozva, megszületett a döntés: ez lesz a jó választás!



Novemberben megrendelték a már személyesen megismert bemutatógépet, decemberben érkezett meg az AXIÁL csornai telephelyéről. A járvány miatt online-tanfolyamon készülhettek fel kezelésére, de volt személyes bemutatás is. Az AXION februárban állt munkába, azóta a cég vezérgépeként dolgozik, talajmunkákon, eddig 660 üzemóra van benne. Hétfejű ekét, mélylazítót, nehéztárcsát „húz, mint kutya a lábtörlőt”. Csupán egy apróság jelentkezett: hibajelzés a műszerben, de nem zavar semmit, és a csornai kollégák már foglalkoznak vele.

Gyakorlati próbára a sokoldalú Lendvai Szilárd mellé ülök a fülkébe. Ő aztán sokféle traktoron dolgozott már, tapasztalatkincse aranyat ér. „Először féltünk a CLAAS-tól, hogy nehéz lesz beletanulni, de kiderült, hogy nagyon egyszerű, mindent látok és beállítok a monitoron, aki tudja. Két hét alatt hozzászoktam!” A többihez képest ez sokkal jobban fejti ki a vonóerőt, jó a súlyelosztása, 1400-as fordulatszámon leadja teljes nyomatékát. ECO üzemmódban saját magát vezérli, rábízhatja magát az ember. Kényelmes a fülke, minden kézre áll, jó ezzel a traktorral dolgozni. Szilárd viccelve büszkélkedik vezérgépével: „a cégnél az enyém a legnagyobb!”

„Voltak nálunk demón más traktorok is, de a CLAAS 930 szerepelt legjobban”, erősíti meg a gépészeti vezető szavait Szilárd. Érzem, hogy nem az AXIÁL újságírójának akar a kedvében járni kedvező véleményekkel, csak rá kell nézni elégedett arcára, ahogy az AXION-nal foglalkozik, és magára a gépre, hogy milyen tipp-topp rendben tartja, ez már érzelmi kötődést sejtet. Ahogy kifelé haladunk a tarlóra, hozzáteszi értékeléséhez, hogy egyik táblától a másikig nagyon gyors a vonulás, simán lehet tartani az 50 km/órás sebességet. A hepehupás dűlőutakon én is érzem a traktor rugózásának kitűnőségét, hiszen a kísérőülés elég spártai a vezetőéhez képest, de még ezen is kellemes a hintázás.

Munka közben tetszéssel hallgatom a motor barátságos brummogását, „műszaki fülem” a legcsekélyebb erőlködést sem érzékeli. Hét kilométer per órával húzzuk a tárcsát, a motor 70 százalékig van igénybe véve, és 34 liter körül fogyaszt hektáronként.
 


Végül ismét Aradi Milánnal beszélgetek egy kicsit. Elmondja, hogy ugyan jól felszerelt a műhelyük, de számítógépes, szoftveres témában nehéz lenne kellően felkészült embereket találni, szívesebben bízzák magukat színvonalas vevőszolgálatra. Hiszen a lényeg a gépek rendelkezésre állása, hogy a munka dandárja idején ne álljanak el. Ezért átalánydíjas karbantartási szerződéseket kötöttek az AXIÁL-lal. „Nagyon elégedettek vagyunk a bajaiak szolgáltatásával, és úgy látjuk, hogy többféle korábbi kísérlet után cégünk rátalált az igényeinek legjobban megfelelő vezérgépre. Könnyen lehet, hogy ha tartósan beválik a CLAAS AXION 930, akkor sorra ezzel a márkával hajtjuk végre a nagytraktorok esedékessé váló cseréjét.”

Azzal a benyomással távoztam a Bácsai részvénytársaságtól, hogy erre minden esély megvan. Igaz, még csak fél éve szolgál új vezérgépük, de ennyi tapasztalat alapján is biztosak lehetnek, hogy hosszú távra tervezhetnek a márkával, miként az AXIÁL háttértámogatásával is.

 

Szöveg, kép: Karlovitz Kristóf

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 4. szám

Elérhető

Kapcsolódó cikkek