Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Veszprém megyében is jól vizsgázik az RMH

2022. január 02.
3 Perc
Veszprém megyében, az Agroprodukt Zrt. pápai központjában találkoztunk Knoll Péterrel, a cég műszaki ágazat- és beruházási vezetőjével.

Majd közösen meglátogattuk a Marcalgergelyi tehenészeti telepet is, hogy megnézzük az RMH Premium 22 low takarmánykeverő- és kiosztó kocsit.

A Marcaltőről származó szakember a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mezőgéptervező gépészmérnök Jóri J. István professzor keze alatt végezte felsőfokú tanulmányait és 2014 óta dolgozik a cégnél. Először üzemelő gépészmérnök, utána műszaki igazgató, a Bonafarm csoportba történő 2017-es integráció óta pedig műszaki ágazatvezető és beruházási vezető feladatokat lát el.

Az Agroprodukt Zrt. a 2017-ben történt integrációt követően a Bonafarm csoport tagja lett. Innentől az ennek megfelelő vállalatirányítási, beszerzéspolitikai elvek mentén dolgoznak. A cégcsoport tagjaként megvalósul az Agroprodukt Zrt. által előállított nyerstej, hízósertés vonatkozásában a „termőhelytől az asztalig” program. Mintegy 8 ezer hektár szántóterülettel rendelkeznek, a fő cél a szarvasmarhák tömegtakarmányának előállítása, továbbá van vetőmagfeldolgozó üzemük is. Közel 1000 hektáron saját termesztésű kalászos vetőmagot állítanak elő, illetve integrációban a gazdákkal mintegy 800.000 hektáron termesztenek hibrid kukoricát.
 


 

A szántóföldi technológiákban hosszú és jó kapcsolatuk van az AXIÁL Kft-vel, az egyik legnagyobb magyarországi HORSCH talajmunkagép-flottával rendelkeznek. Egyebek között 4 darab Tiger 4 MT, az összes rövidtárcsa és a vetéstechnológia gépei is a német gyártótól érkeztek Veszprém megyei földekre. A 3 darab Pronto vetőgép mellett a szemenkénti technológiában is ezt a márkát használják, amiben a Maestro típus segíti őket.

A tejelő szarvasmarha állomány tenyésztése Veszprém megyében, 3 szarvasmarhatelepen történik, az állományt nagyságrendileg 3200 tejhasznú holstein-fríz egyed és azok szaporulata alkotja. Éves szinten 32-33 millió liter tejet állítanak elő Zsigmondházán, Marcalgergelyi-Újmajorban és Csót-Újmajorban.
 


 

A 2020-as évben döntöttünk az RMH etetőkocsi megvásárlásáról, ami nem volt ismeretlen számunkra, mert 2003 és 2009 között összesen 5 darab RMH önjáró RMH etetőkocsi került beszerzésre – mondta Knoll Péter. A legfiatalabbat idén állítottuk le, a 10 év alatt 28 ezer üzemórát szolgált nálunk. A márka anyaghasználata figyelemre méltó: kiváló minőségű kopásálló anyagok növelték meg a gépek élettartamát, melyekre az év 365 napján számítanunk kell. Sajnos az after-sales tevékenység nem volt megfelelő a márkát az AXIÁL Kft. előtt forgalmazó cégnél, így váltanunk kellett, 2012-től több, 18 köbméter kapacitású, duplacsigás etetőkocsi érkezett a telepeinkre. Aztán 2020-ban újabb döntéshelyzet előtt álltunk, ekkor kerestem fel Fehér Ottó termékmenedzsert, akivel a HORSCH munkagépeink ügyintézése nyomán már nagyon jó kapcsolat alakult ki – folytatta.

A döntésünknél figyelembe vettük a telepi igényeket (csoportméretek, TMR adagok), valamint a közlekedés és a takarmánykiosztás szempontjából a telepi szűk keresztmetszetek is behatárolták a választási lehetőségeinket. A Marcalgergelyi telepünkön még található szűk etetőutas istálló, mely etetési feladatait is ennek a gépnek kell ellátni. A választásunk így esett az RMH Premium 22 Low típusra. A telepek folyamatos fejlesztésével igyekszünk kor igényeinek megfelelő adottságú istállókat építeni, melyekben nagy lendületet adnak az ÁTK programok.

Ez a nyertes ÁTK pályázat miatt hamarosan megváltozik, lebontjuk a szűk épületeket és újakat építünk helyettük a jószágoknak.

A döntésnél lényeges volt, hogy az RMH-t megbízható minőségű német Deutz-motor hajtja, a hidrosztatikát pedig a Sauer Danfoss rendszer vezérli. A kocsik felfüggesztése és a strapabíró futómű rugózása teljesen megfelel a céljainknak. Azonban az RMH választásának fő okai a kimagasló AXIÁL-szervizháttér, a 3CR12 anyagú rozsdamentes és kopásálló tartálypalást, illetve maróház, a csiga élvédelem, és a rozsdamentes anyagból készülő maró dobház voltak.

Az RMH Premium low 22-es takarmánykeverő- és kiosztókocsi 2020. október 16. óta egy év alatt 3 ezer üzemórát dolgozott, és eddig komolyabb gond nem volt vele, a kötelező szervizt átalánydíjas megoldással az AXIÁL Kft. látta el. Az óraszámból látszik, hogy a jármű havi szinten 250 órát dolgozik, ezért nagyon vigyázunk is rá: minden héten pénteken alapos átnézésre és karbantartásra visszük a műhelyünkbe. Fontos, hogy a hátul elhelyezkedő motortér szellős, minden részegysége könnyen szerelhető és hozzáférhető. A gépkezelők visszajelzései is kedvezők: ők az ergonomikus kialakítás miatt dicsérik a gépet. A hídrugózás kiemelten jó terepjáró képességet biztosít, az egyenetlen útviszonyok sem jelentenek nehézséget.
 


 

A gép maróteljesítménye kedvező és fontos, hogy a felhordószalagnál található széles anyagtovábbító csatorna jó konstrukció. A felülethez képest széles keresztmetszetnek köszönhetően a szálas komponensek bemarása esetén nem tud betömörödni, megszorulni az anyag. Az RMH 62 darab késsel és 80 lóerővel is remek maróteljesítményre képes, valamint több összehasonlító vizsgálat alapján a nagyobb keresztmetszetű kések használatával jobban vigyáz a strukturális rostokra marás közben, mint a piactárs termékek, így jobb minőségű takarmányt állít elő.

 

A minőségi anyaghasználat adja a tartósságot

Sokat számított a választáskor, hogy más gyártók gépeinek keverőtartály kialakítása szerkezeti acélból, vagy csak kopásálló betétlemezzel bélelve kerülnek kivitelezésre, melyeket 8-11 ezer üzemóra után újra kell bélelni. A felújítás költsége 3,5-4 millió Ft, időben pedig két hétre tehető. Előbbinél a tartálypalást és a csigalemezek felújítása 3 – 3,5 millió forintban, utóbbi 7-10 napban számszerűsíthető. Azokat a gépeket 8-11 ezer elvégzett munkaóra között már szükséges lemezelni, az RMH-nál viszont nincs ilyen probléma. Ahol pedig több a szálas összetevő a TMR-ben, vagy üszőknek, borjaknak készítenek és visznek ki több takarmányt, számolni kell azzal, hogy jobban kopik a palást. Az RMH önjáró kocsi keverőtartály- palástja a padlótól 1 méteres magasságig teljes keresztmetszetben rozsdamentes kopásálló acélból készül (3CR12). A megoldás tartósságát az Agroprodukt Zrt. idősebb RMH etetőkocsijai is bizonyítják, amelyek 20 ezer üzemóra felett is szolgáltak a keverőtartály javítása nélkül. Mivel az AXIÁL Kft. az RMH Premium 22 típusból közel 20 darabot értékesített és tart üzemben Magyarországon, így az alkatrészellátás és a szervizháttér is biztosított. A Premium 22 típus hidraulikarendszerének minden főbb egységét, a hidraulikaszivattyúkat, a hidromotorokat a saját alkatrész-készletünket tartjuk, így ezek meghibásodása esetén azok 24 órán belül rendelkezésre állnak – mondta Fehér Ottó, az RMH termékmenedzsere.

 

Szöveg és fotók: Csurja Zsolt

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 5. szám