Megújult változatban tértek vissza a HW pótkocsik

Megújult változatban tértek vissza a HW pótkocsik

A nagy értékű erőgépeket minél több munkában, a lehető leghosszabb ideig célszerű üzemeltetni. Ennek egyik eleme a mezőgazdasági termények biztonságos, gyors szállítása, szántóföldről raktárba vagy a végfelhasználás helyére.

 

Az elmúlt időszakban nem nagyon vetették rá magukat szállítóeszközök beszerzésére a gazdák. A támogatásokat traktorok és betakarítógépek vásárlására fordították. Még mindig előttem van az a mohácsi gazda, aki első lajosmizsei szakmai napunkon meggyőzően beszélgetett gazdatársaival, akik azt firtatták, hogy minek költeni pótkocsira.

Több partnerünk már akkor azt az elvet követte, hogy a megtermelt terményt gyorsan és biztonságosan kell a tárolóba szállítani. Vett is egy akkor újdonságnak számító, 18 tonna össztömegű Mengele pótkocsit, amelyet máig használ. Abban az évben a nyári betakarítási szezonra rendelt több, mint ötven pótkocsit a gyártó nem tudta szállítani, ezért kénytelenek voltunk új beszállítót keresni, így találtunk rá az OEHLER-re.

2002 óta forgalmazzuk az offenburgi székhelyű cég termékeit, amelyekből már több, mint ezer szolgál különböző méretű mezőgazdasági vállalkozásokat. Először 12 és 18 tonnás forgózsámolyos, kéttengelyes és tandem pótkocsikat kínáltunk, de néhány év tapasztalatával sikerült a gyár tulajdonosát, Oehler urat meggyőznünk, hogy a magyarországi viszonyokhoz szükség van a kettő közötti kategóriára. Ezután kezdtek 14 tonnás, kéttengelyes, három oldalra billentő pótkocsikat gyártani. Innentől az előírásokat betartva is össze lehetett kapcsolni két forgózsámolyos pótkocsit, kihasználva a megengedett 40 tonna gördülő össztömeget. A traktor önsúlyának négyszeresét vontathatja, de a három jármű nem haladhatja meg a 40 tonnát. Ettől függetlenül egyes régiókban bátran összekötnek két 18 tonnás pótkocsit, akár tandemes kocsival kombinálva.

 

 

A futóműveket Európa vezető gyártója, a BPW szállítja, valamennyi típust kétkörös légfékkel. A kezdetben sok kellemetlenséget okozó futózott gumikat új gumikra cseréltük. A platófenék mindig 5 milliméteres acéllemezből készül. Az oldalmagasítók 2,5 milliméter vastag, különböző magasságú egységekből állíthatók össze, az igényeknek megfelelően. Kértek már 3 x 800 milliméteres magasítást is, szerencsére sikerült az ügyfelet meggyőzni ennek értelmetlenségéről. Hátul gabonakieresztő ablakkal lehet üríteni, hidromotorral hajtott csigával vetőgép vagy műtrágyaszóró is egyszerűen kiszolgálható. Ezeket a 170-220 milliméter átmérőjű, akár 5.5 méter hosszú csigákat a német CANAGRO cégtől szerezzük be. Nagyobb vetőgépek feltöltéséhez vontatott kivitelű, állítható magasságú csigát is gyárt a cég. A pótkocsik billentésbiztonságát automatikus határoló garantálja. A terményt egyszerűen, állványról kezelhető takaróponyva óvja.

Másik régi vágyunk is valóra vált, a nagy teherbírású pótkocsi. A 24 tonnás, háromtengelyes, forgózsámolyos típust, hátulra kivezetett hidraulikával és légfékkel, sokfelé használják megelégedéssel, van olyan cég, amely már többet vásárolt belőle. A leleményes magyar gazda ebből is kettőt kötött egymás után, figyelmen kívül hagyva a közlekedésbiztonságot.

A teknős, hátrabillentő pótkocsikat először állattartó telepek vették, trágyaszállításra. Franciaországban szinte kizárólag ilyenekkel dolgoznak, hazánkban is egyre keresettebbek. Kisebb a tömítetlenség esélye, és a gépkezelőnek nem kell kiszállni az oldalak lenyitásához és felcsukásához. Alacsonyabb raktárakban is használhatók ezek a pótkocsik, mivel kifejlesztették az oldalra billentő változatot. Az oldalak hidraulikus munkahengerrel nyithatók és zárhatók.

 

 

Kezdetben a 18 tonnás oldalfalosztó rakoncájú kocsikkal is többen próbáltak trágyát és silót szállítani. Nagy „sikerszázalékkal” fel is tudták borítani. Ezután többen két külön cellára osztották a felépítményt, siló szállításához. A kísérletezést feleslegessé teszi az újabb fejlesztésű HW-változatú felépítmény, amellyel szerves trágya és siló biztonságosan szállítható és üríthető. A pótkocsi egyik fele – a jobb vagy bal oldalt megrendeléskor kell kiválasztani – hidraulika-munkahengerrel teljes egészében és magasságában kinyitható, így nagy keresztmetszetben csúszik ki a rakomány. A belülről kimerevített oldal nem deformálódik, nem fog kihasasodni. A pótkocsi másik oldala a megszokott módon, alul központi zárral nyitható, a szemszállítás a régi közkedvelt pótkocsihoz hasonló. A pótkocsi térfogatát átfúvásgátló magasítással lehet jobban kihasználni, hogy a nagy teljesítményű szecskázógép ne fújja el a kocsi felett a takarmányt.

A szemes termények védelmére ez a kocsi is felszerelhető takaróponyvával.

Másik új fejlesztése a cégnek a műanyaglemezes oldalú pótkocsi, amely valamivel csökkenti az önsúlyt és a talajnyomást. Németországban előszeretettel használják burgonya és cukorrépa betakarítására. Az egyik oldal úgy nyílik, mint egy szekrényajtó, ezáltal sokkal egyszerűbb a raklapos áruk rakodása. Ezek is felszerelhetők vonófejjel és ponyvával.

E két új variáció tovább fokozta az OEHLER pótkocsik sokoldalúságát. Pótkocsi-rendeléskor figyelembe kell venni a viszonylag hosszú szállítási határidőket, mert a cég rendelésállománya általában 300-400 darab között mozog.

 

Szöveg: Angeli Gyula, termékmenedzser

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2020. december

Elérhető

Kapcsolódó cikkek