Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Fokozatmentes jövő

2022. december 20.
3 Perc
Felgyorsult világunkban a felhasználói igények rohamtempóban változnak, például a mezőgazdaságban is. A gépekkel szemben támasztott egyre magasabb követelményeket csak tudatos fejlesztéssel és naprakész innovációkkal lehet kielégíteni.

Ezen a téren játszik fontos szerepet a CLAAS saját fejlesztésű, fokozatmentes CMATIC sebességváltója, ami ügyfelünknél nemrég a gyakorlatban is bizonyított a hagyományos konstrukciókkal szemben.
 


A modern mezőgazdasági gépek a termelékenység csúcsára törnek, de az ide vezető út épp napjainkban változik meg, gyökeresen. A fejlődés legegyszerűbb módja eddig ugyanis az eszközök puszta méretének és nyers teljesítményének növelése volt. Az impozáns fizikai paramétereknek köszönhetően jelentős technológiai ugrások nélkül is egyre jobb eredményeket lehetett elérni, napjainkban azonban már korlátokba ütközik ennek folytatása. A modern nagygépek egyszerre érték el a tömeggel összefüggő talajtömörödés ésszerű határát és közlekedési szabályokban előírt méretek korlátait. Hogyan tovább?

A német CLAAS márka tervezőmérnökei a traktorok esetében például egyértelműen a hatékonyságra helyezik a hangsúlyt, többek között a CMATIC fokozatmentes sebességváltó segítségével. A csúcstechnológát képviselő hajtómű a legfrissebb gyártástechnológiákra építve egyszerre kivételesen strapabíró felépítésű és rendkívül hosszú élettartamú, miközben kényelmes és automatizált működést nyújt az erőgép kezelőjének. A váltóegység egyébként tökéletes eszköz a továbblépéshez, hiszen az AXIÁL felületein részletesen körbejárt mérnöki megoldásoknak köszönhetően valóban növelni tudja a traktorok képességeit, miközben a gépek tömege és szélessége változatlan marad.
 


 

Hogy ez milyen tényleges előnyöket jelent a gazdálkodók számára, arról ezúttal a gyakorlatban győződhettünk meg, Bogyiszló vonzáskörzetében tevékenykedő ügyfelünknek köszönhetően. Egészen pontosan a Blóker Zrt. telephelyét látogattuk meg idén ősszel, a cégnél ugyanis hosszú évek óta használják a CLAAS ARION traktorcsalád több példányát is, melyek között azonos teljesítménykategóriából vegyesen szerepelnek HEXASHIFT és CMATIC váltóval felszerelt modellek. Ez kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy a két váltótípust pontosan egyező körülmények között hasonlítsuk össze, miközben a munkavégzés sebességét és a fogyasztást is össze tudtuk vetni.

„A Blóker Zrt. mintegy 2200 hektáron nyújt mezőgazdasági szolgáltatásokat Bogyiszló közelében gazdálkodó ügyfelei számára. Növénykultúrákat tekintve ez a terület nagyságrendileg 700 hektáron őszi búza, 700 hektáron kukorica, 420 hektáron napraforgó, 270 hektáron őszi káposztarepce, illetve 100 hektáron őszi árpa között oszlik meg” – foglalta össze Balog János, a cég növényvédő agronómusa. A szolgáltatásokat tekintve egyébként gyakorlatilag teljes körű, komplex megoldást kínálnak. A talajművelés, a vetés, a tápanyag-gazdálkodás és a növényvédelem mellett a termények szállítása, szárítása, tisztítása, kereskedelme, valamint 60 000 tonnás kapacitással ezek tárolása is része a portfóliónak. Az említett tevékenyégeket komoly géppark segítségével végzik, többek között 8 db 140-180 lóerő közötti traktort és 6 db 200 lóerő fölött erőgépet, valamint szintén 6 db betakarítógépet üzemeltetve. A gépek 40 munkatárs közreműködésével művelik a Duna jobb oldalán található területeket, ahol jellemzően humuszos öntéstalajon és réti öntéstalajon segítik a gazdálkodókat szolgáltatásaikkal.

Ügyfelünk tevékenysége során a gépesítésnek több speciális igénynek kell egyszerre megfelelni. Egyrészt a kötött perctalajokon csak pontosan időzített, szűk időablakok állnak rendelkezésre, ami nagy területteljesítményű, erőteljes gépeket kíván. Külön kihívás ezen a téren a területek sokféle mérete, hiszen a kisebb területeken kisebb méretű gépekkel kell biztosítani ugyanezt a hatékonyságot. Másrészt jelentős arányban dolgoznak a traktorok szállítási feladatokban, így a hosszú közúti vonulások során gyorsaságra és hatékonyságra is szükség van. A szállításnál egyébként fontos szempont a megfelelő teljesítmény és a traktor önsúlya is, ugyanis megfelelő gépekkel szabályszerűen valósítható meg akár 40 tonnás járműszerelvények közlekedtetése is, ahol a vontató tömege 8 tonna, a pótkocsi össztömege pedig 32 tonna is lehet. Ezt a tevékenységet a megfelelő gépkapcsolattal akár 50-60 kilométeres távolságon is eredményesen lehet végezni, ami a cég logisztikájában kifejezetten nagy előnyt jelent.
 


 

Ezeket figyelembe véve szerezték be még 2013-ban az első CLAAS ARION 540-es géptípust, amit mindkét feladatkörben alkalmaztak. A vetésizöld traktorral hamar pozitív tapasztalatokat szereztek, ezért hamarosan a flotta bővítése mellett döntöttek, további három azonos modell beszerzésén keresztül. Itt azonban még koránt sem ér véget a történet, ugyanis a gépek hosszú távon is beváltak, ezért a cég szakemberei az eggyel nagyobb 600-as sorozatot is beemelték a gépparkba. Az elsőként beszerzett ARION 640-es traktort kifejezetten a nagyobb pótkocsikkal végzett szállítások során vetették be, amit az őszi saras időszakban a földutakon is sikerrel végzett. Nem véletlen tehát, hogy az első gépet egy további ARION 650-es és egy ARION 660-as traktor követte, miközben a legelső ARION tovább dolgozik a mai napig, 8500 üzemórával később is.

Látogatásunk során az utóbbi két erőgép került a középpontba, melyek közül az ARION 650-es még HEXASHIFT váltóval felszerelt, az ARION 660-as modell viszont már CMATIC váltóval érkezett a céghez 2020-ban. A legnagyobb ARION a cégnél töltött két év alatt egyébként 2200 fölötti üzemórát dolgozott, ami alatt több, mint 50 ezer kilométernyi szállításban is részt vett. Ilyen jelentős kihasználtság mellett a kényelem már igencsak fontos tényező, ezért a LED lámpákból álló csomag és a választható komfort ülés igazi telitalálat volt. A sok feladat ellenére a mokány traktor jelentősebb meghibásodás nélkül üzemel, melyhez az AXIÁL átalánydíjas szervizszolgáltatása is hozzájárul, szekszárdi kollégáink pontos és lelkiismeretes munkájával karöltve.

A két kiszemelt erőgépet egy teljes napon keresztül követtük Tóbi Dávid és Panczof Ferenc gépkezelők társaságában, akik közül Dávid egyébként a cég vezetőségének tagjaként dolgozik az ARION 660-as traktorral. Az ifjú szakember a MATE mezőgazdasági mérnöki képzésének harmadéves hallgatója, aki az egyetemen megszerzett elméleti tudást ezáltal remekül tudja kombinálni a gyakorlattal a cégnél.
 


 

Az összehasonlítás során két különböző munkában néztük meg a közel azonos teljesítményű, de eltérő váltókkal felszerelt gépeket, valamint a fogyasztási adatokat visszatankolással rögzítettük. Első körben a talajmunkára voltunk kíváncsiak, ezért egy FRAMEST FRALAZ 2700-as négykéses lazítót akasztottunk a traktorok mögé és útnak indultunk egy Bogyiszló közelében található táblára. A 93 hektár nagyságú területen humuszos öntéstalaj várt minket, ahol napraforgó elővetemény tarlóján kezdtünk dolgozni, melyen a szármaradványokat korábban zúzóval elmunkálták. A munkagép ellenőrzése után az ARION 650-es kezdte a munkát, a GPS sorvezetéshez felvett egyenest követve. A HEXASHIFT váltóval felszerelt traktor átlagosan 6 km/h sebességgel tudott haladni a leeresztett munkagéppel, de a kötöttebb részeken ez a tempó némileg csökkent. A gépkezelő Panczof Ferenc visszajelzései alapján helyenként akár nagyobb tempóra is képes lett volna traktor, de viszonylag nehéz volt eldönteni, hogy mikor melyik fokozatot érdemes használni a B csoportban, illetve érdemes-e a hosszabb-rövidebb szakaszokra magasabb csoportba kapcsolni. Ugyanezt a tábla szélén állva is jól lehetett érzékelni, ugyanis a motorfordulat jellegzetesen ingadozott a terhelés függvényében. Ezt követően erőgépet cseréltünk és az ARION 660-as traktorra akasztottuk fel a lazítót. Ugyanebben a táblában folytatva a munkát a CMATIC váltóval felszerelt traktor átlagosan 7-8 km/h sebességgel húzta a munkagépet, de a jobban tömörödött részeken azért ezzel a traktorral is meglassult a tempó. A fülkében dolgozó Tóbi Dávid elégedetten nyilatkozott: „Gyorsabb tempóra voltunk képesek és a sebességváltó folyamatosan igazodott a traktorra érkező terheléshez.”

A legnagyobb különbség külső szemlélőként egyébként szintén láthatóan nagyobb tempó volt, valamint a CMATIC váltóval felszerelt traktor motorjának halkabb üzeme, ami a fokozatmentes váltó által kínált ideálisabb áttételnek lehet köszönhető. A talajmunka végeztével visszatértünk a telephelyre, ahol elvégeztük a visszatankolást. A CMATIC váltós ARION 660 nagyobb tempója ebben az esetben némileg magasabb fogyasztást eredményezett, de az alig 20-20 perces talajmunka ideje alatt igazán reprezentatív különbségeket nem tudtunk mérni.

Alighogy végeztünk az üzemanyagtartályok feltöltésével és máris két 24 tonna kapacitású nehézpótkocsit akasztottunk a traktorok mögé. A következő feladat ugyanis terményszállítás volt, amit 15 kilométeres távolságról végeztünk Tolna település vadregényes útjain haladva Fadd községről. Szállítmányunk napraforgómag volt, amit a helyszínen CLAAS SCOPRION 741 rakodóval töltöttek a pótkocsikba. A művelet során üresen és megrakva is nagy előnyt jelentett az ARION 660-ban található fokozatmentes CMATIC sebességváltó rugalmassága, amivel a kanyargós és kereszteződésekkel tűzdelt kisvárosi útvonalon sokkal gyorsabban és egyszerűbben lehetett haladni. Emellett a CMATIC előnye rakodásnál is jelentkezett, hiszen a fokozatmentes váltó nagyon finom elindulásra is képes, így pontosan lehetett mozgatni a pótkocsit a teleszkópos rakodó számára.

Országútra érve a HEXASHIFT váltóval felszerelt ARION 550-es némileg dinamikusabban haladt, azonban a traktorok nem szakadtak le egymástól a teljesen megrakott pótkocsikkal sem, még a CMATIC-os erőgép energiahatékonyabb és jóval komfortosabb országúti menetdinamikája ellenére sem.
 


 

A lerakodás helyére visszaérve az ürítést követően ismét tankolásra került sor, ahol ezúttal a CMATIC váltóval felszerelt ARION 660-as traktor került ki győztesen, hiszen a hatékonyabb hajtómű előnyei már ezen a rövidebb távon is egyértelműen visszaköszöntek.

Az összehasonlító tesztek végén remek hangulatú napot tudhattunk a hátunk mögött, miközben a CMATIC váltó sikeresen bizonyította, hogy az intelligens fokozatmentes technológia a gyakorlatban számos munkakörben nyújt kézzel fogható előnyöket, a hagyományos mechanikus váltók mellett akár a terhelés alatt kapcsolható manuális váltókkal összehasonlítva is.

 

Szöveg: Fejes Tamás Pál

Fotó: Kürti Ivett

Forrás: AXIÁL Híradó 2022. évi 5. szám