Várakozásaink beigazolódtak!

Várakozásaink beigazolódtak!

Minek több kombájn és traktor egy kereskedőcégnek? Mert terménykereskedő és mezőgazdasági szolgáltató cég a BLÓKER Zrt. Mióta, 46 éve, birtokukba került két CLAAS kombájn, jó tapasztalataik alapján hűen kitartanak a márkánál.

 

A Szekszárd-körüli Bogyiszló különleges település. Valaha elérhetetlen volt szárazföldi járművel, vizek vették körül, aztán a 19. században, helyváltoztatás nélkül, átkerült a Duna túlpartjára. Változatos az 1960-ban alakult Dunagyöngye „téesz” és jogutódjai históriája is: több átalakulást követően 2000-ben jött létre a BLÓKER Zrt.; a betűszó első tagja a község nevének arrafelé szokásos rövidítése, a második a kettő közül az egyik fő tevékenységére, a termény-nagykereskedésre utal. Másik fő tevékenysége a mezőgazdasági szolgáltatás.

 

Tóbi Balázs és háttérben a jogelőd alapító okirata.

 

Érdekes profilú vállalkozás, nincs földtulajdona, nem termeszt növényeket, mégis a mezőgazdaságban tevékenykedik, szolgáltatása nélkülözhetetlen a környék gazdálkodóinak. Még a régi világban, 1974-ben került a birtokukba két CLAAS 100-as DOMINATOR kombájn. Akkoriban ez a típus képviselte a csúcstechnikát, de mint kiderült, a megbízhatóság, a tartósság csúcsát is. E tapasztalat hatására szóba sem került márkaváltás, ahányszor új kombájnra lett szükség, a német márkát választották. Még pótkocsijuk is van tőle. A jelenleg legöregebb üzemelő kombájnjuk 1991-es évjáratú – az sem tegnap volt… Ma hat CLAAS aratócséplő sorakozik a gépszínekben, idei munkájukat befejezték, a részvénytársaság szereti október 23. előtt letudni a kukorica betakarítását. Főképp Bogyiszló határában dolgoznak, mindenféle asztallal felszerelkezve bármilyen gabona, olajos magvú növény aratását vállalják, munkakörzetük átmérője 20-25 kilométer. Eljárnak Szedresig, Gerjenig is. Már csak a derék harcosok megtisztítása, és a jövő idényre felkészítése van hátra.

Terményszállításra, noha vannak teherautóik, pótkocsis traktorokat is használnak, mert Bogyiszló ugyan már nem csak csónakkal érhető el, sőt mióta mellette épült meg az M9-es út, már nem egyedül Tolna felől hozzáférhető zsákfalu, de súlykorlátozás miatt nem használhatják ki a kamionok szállítókapacitását a régi bekötőúton. Meglehetősen speciális feladatot látnak el a traktorok: ötven kilométeres körzetből gyűjtik be a terményeket, és juttatják el a megrendelőhöz, illetve a tároló telepekre. Méghozzá nem keveset: évente száz-kétezer tonnát. Ez nagyjából ötmillió tonnakilométert jelent.

A negyventonnás szerelvénytömeg-limit eléréséhez hat-hét tonna önsúlyú, 18-25 tonna teherbírású három- vagy négytengelyes pótkocsi ideális, amelyet nyolctonnás, 180 lóerő körüli teljesítményű traktor vontat.

 

Legöregebb üzemelő kombájnjuk 1991-es évjáratú – az sem tegnap volt…

 

Milyen márkát válasszanak?

Ahogy Tóbi Balázs meséli: miután a kombájnok kapcsán megismerték a CLAAS márkát és az AXIÁL háttérszolgáltatását, Póta Sándor műszaki vezetővel egyértelmű volt a preferenciájuk. Nagy szerepet játszott mindebben Tóth Csaba, az AXIÁL üzletkötője, aki mindig naprakész információkkal szolgál, döntések után azonnal intézkedik, és szükség esetén, hétvégén is elérhető. „Az első hírek után alig vártuk, hogy a traktorok piacán is megjelenjen a CLAAS, 2013-ban újonnan vettünk egy ARION 540-est, amely máig üzemel, túl a 8000 üzemórán, és még sokáig akarjuk használni. Várakozásaink beigazolódtak!”

Két hete vették át a cég hatodik ARION-ját, de már megrendelték a hetediket is. Persze minden motoros gépükre kötöttek átalánydíjas karbantartási szerződést, a szekszárdi telephelyről járnak ki az AXIÁL szervizesei, akikkel Lénárt István műhelyvezető tartja a lehető legjobb kapcsolatot, de Baja sincs messze, ha az AXIÁL Kft. központját kell elérni. Jelentősebb probléma egyszer sem jött elő.

 

Tóbi Dávid robog fel-alá az új ARION 660-nal a telephelyek és a tároló telep között – szélvédőjén a pilóta VILLÁM névtáblájával.

 

A BLÓKER Zrt. abban is különleges, hogy nem néhány éves üzemeltetésre veszi gépeit, hogy aztán garancia lejárta után értékesítse, hanem nagyon sokáig üzemelteti, mint az őskori DOMINATOR és az ARION 540-es példája mutatja. Odaadó gondossággal ápolják, tökéletesen ismerik mindegyiket, tudják, mire számíthatnak tőlük.

Tóbi Dávid a részvénytársaság egyik legelkötelezettebb traktorosaként robog fel-alá az új ARION 660-nal a telephelyek és a tároló telep között – szélvédőjén a pilóta VILLÁM névtáblájával. Az erőgép csillogó tisztasága jelzi, hogy személyes kedvence a traktor. A húszéves Dávid éppen most kezdte mezőgazdasági növénytermesztő mérnöki tanulmányait a gödöllői Szent István Egyetemen, de egyáltalán nem kezdő a traktorozásban, rendszeresen végigdolgozta hétvégéit és nyári szüneteit. Amint megszerezte a jogosítványt, átvette az akkor 3500 üzemórás régi CLAAS-t, amely jelenleg 8000 fölött jár. Mikor felülök mellé a pótülésre, elégedetten nyilatkozik gépe komfortjáról, automatikus rendszereiről és teljesítményéről. Továbbra is nagy reményeket fűz hozzá!

Tóbi Balázs igazából szerényen fejezte kis magát, hiszen CLAAS gépeik nemcsak beigazolódtak, hanem felül is múlják várakozásaikat.

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakíró

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2020. december

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek

Helmut Claas emlékére
2021. január 21. 5 Perc
Kompromisszum nélkül
2021. január 18. 3 Perc
Kommunikáló gépek
2021. január 12. 3 Perc