Tapasztalatok a LEXION-nal, második rész

Tapasztalatok a LEXION-nal, második rész

Ahogy korábbi számunkban írtuk, bemutatógép-kezelő kollégáinknak és szervizmérnökeinknek volt szerencséjük közelebbről is megismerni az új LEXION-t. E cikkünkben mobil szervizszerelőink első benyomásait olvashatja az új szériáról.

 

Ádám Róbert, mobil szervizszerelő

2020 elején, tizenegy kollégámmal ismerhettük meg a CLAAS-nál, Harsewinkelben, az új LEXION C8X típust. Teljesen más lett a gépek felépítése, sokkal több az opciós lehetőség és nagymértékben érinti a fejlesztés az elektronikát, hidraulikát is. A kombájn formája csupán kicsit más, tetszetős és modern. Úgy vélem, hasonló elveket követtek, mint a személy-, illetve teherautóknál. Egy biztos, a tervezők arra törekedtek, hogy az új széria gépei kíváncsiságot ébresszenek a szemlélőben.

Tavaly két bemutatógépet is szemügyre vehettünk Baján, a gyári tanfolyamon pedig további hatalmas mennyiségű információt kaptunk az új LEXION-okról. Az elhangzottakra a szervizszerelőknek, a bemutató gépkezelőknek, illetve a partnerek gépkezelőinek is szükségük lesz. Nagyon fontos alkalmazkodni és gyorsan elsajátítani az új ismereteket, folyamatosan képezni magunkat. Erre természetesen továbbra is lehetőségeket biztosítunk, a tőlünk megszokott színvonalon. Nem véletlenül van kint az oktatóteremben az az idézet: „Aki úgy gondolja, tanulni drága, próbálja ki, mibe kerül tudatlannak lenni.

Ismerni kell a gép minden csínját-bínját, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt hozhassuk ki belőle. Ez motivációt és nagy odafigyelést igényel a kezelők és a szerelők részéről egyaránt.

Mivel a cséplőszerkezet átalakításával teljesen új alapokra helyezték a LEXION sorozatot, több mindent újra kell tanulnunk, de úgy hiszem, jó gép lesz, hűen a CLAAS LEXION névhez. Jó, hogy aki nem ismerte korábban a LEXION gépeket és az új széria valamely modellje mellett dönt, nem lesz lemaradva. Ugyanakkor, akinek már van tapasztalata a márkával, annak most is jól fog jönni az alapképzettsége.

 

Bicskei Sándor, mobil szervizszerelő

A CLAAS egyik csúcsterméke a LEXION széria, és véleményem szerint a hibrid rendszer a legeslegjobb. Az új modellcsalád jelentősen megváltozott, teljesen más logikát kíván majd a szerelése, szervize.

Azt hiszem, e változtatások előnyére válnak a szériának. Úgy látom, hogy az egész gépet gyors átállásokra tették alkalmassá, olyan opciókkal is meg lehet rendelni az új LEXION-okat, hogy a kezelő a fülkéből ki se szállva válthasson növények, kultúrák között. Még a dobfordulatszám-csökkentő is kezelhető a vezetőülésből.

A gyári tanfolyam tömény, de hasznos volt. Elméleti és gyakorlati oktatást kaptunk, átvettük az egyes egységek működését és diagnosztizáltunk is. Úgy gondolom, egy új gép megismerése mindig nagy kihívás, mert mielőtt szerszámhoz nyúlunk, többet kell gondolkodni. Ami a kezelését illeti, szerintem sokkal könnyebb lett, nincs az a sok almenü, ésszerűsítették a kezelőszerveket, és rögtön minden ott van egy érintésre előttünk.

Az új LEXION és az ahhoz hasonló gépek teljesen át fogják alakítani az emberek elképzelését a mezőgazdasági munkáról, a kombájnosról, aki lassan öltönyben mehet dolgozni, egy patent munkakörnyezetbe, a kezelőfülkébe.

 

Nagy László, mobil szervizszerelő

Gyerekkorom óta CLAAS-fanatikus vagyok, szerintem ezek a legtökéletesebb gépek. Számos dolog megváltozott az új LEXION-ban, megújult az óriás a ferdefelhordótól a hátsó lámpáig, például a dízel részecskeszűrő (DPF) és az SCR-katalizátor miatt más kenőanyag kell még a motorhoz is, stb.

A CLAAS nagyon intenzív gyári tanfolyamán főleg az új cséplőrendszerre és a CEBIS érintőképernyős terminálra koncentráltunk. Egyébként is készülünk az új LEXION-okra, például már megérkeztek hozzánk a legszükségesebb eszközök, például az új diagnosztikai csatlakozók és célszerszámok.

Természetesen minket szerelőket és a gépkezelőket is kihívás elé állít az új gép. Az utóbbiaknak biztos kell majd néhány nap, amíg ösztönösen megtalálják, mi-hol van. Rengeteg opció kérhető az új LEXION-hoz, és valóban már szinte ki se kell szállni semmiért, de azért javaslom, hogy vegyék a fáradtságot, hagyják el a hűvös kabint és járják körbe a gépet. A veszteségszenzorok adatairól érdemes személyesen is meggyőződni, mert csak akkor lehet kiaknázni a gépben rejlő maximális teljesítményt, ha ezek jól vannak kalibrálva. Továbbá ugyanúgy javasolt az új LEXION reggeli felkészítése, karbantartása, mint bármilyen más gépé.

 

Orbán Károly, mobil szervizszerelő

Az új LEXION elsőre úgy tűnt, mintha megnőtt volna, testesebb lett. Burkolatai alatt átdolgozták az egyes alkotóelemeket, hogy növeljék az aratási teljesítményt és az alkatrészek tartósságát. A nagy teljesítményű sorozat rengeteg választási lehetőséget kínál a gazdaságnak legmegfelelőbb méretű kombájn kiválasztásában.

Az új LEXION a gépkezelőknek is nagy újdonság lesz. Fülkéje maximálisan kényelmes, kiváló rálátással a betakarítandó terményre és a szállítójárműre is. A korábban LEXION-nal dolgozó pilótáknak is szükségük lesz a kezelési kézikönyv tanulmányozására, viszont a logikus elrendezés nagyban segíti majd a gyors hozzászokást, a hatékony kezelést. Összességében a gép alapos körbejárása és megismerése után biztos vagyok abban, hogy az új minden elemében jobb lesz a korábbiaknál.

Természetesen az új gépek érkezésére mi, szerelők és a szervizmérnökök is készülünk. A gyári dokumentációk, a 2019-ben látott bemutatógépek és az év eleji gyári tanfolyam is segített megismerni a szériát. A gyári tanfolyamon több kérdés is felmerült bennünk az újdonságokat hallva, de ezeket feltehettük az oktatónknak, aki érthetően megválaszolt mindent, sőt a gépen meg is mutatta. A tanfolyam végére minden részegységgel foglalkoztunk, megnéztük, megfogtuk vagy a működését megismertük. A gyártói tanfolyam és a szakértő oktató nagyban hozzájárult, hogy felkészülten és bizakodva várjuk az idei aratási szezont.

 

A CLAAS kombájncsalád új zászlóhajója, a tavaly bemutatkozott LEXION számára az idei szezon az első átfogó magyarországi megmérettetés. Három gép – három gépész, egy országos bemutatókörút, ahol a kombájnjaink bizonyíthatják, hogy a prospektusokban szereplő adatok a szántóföldeken is igazak! A három gépészünk – Katona János, „STIUMI” Tamás és Vágó István – „kalandjairól” és tapasztalatairól ITT olvashat!

 

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: Agritech 2020. július

Elérhető

Kapcsolódó cikkek