Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Amikor 5 rázóláda is tudja, amit a 6: kellemes meglepetés a CLAAS LEXION 5400

2020. július 27.
4 Perc
Az idei aratási szezonban is országjárásra indult az AXIÁL bemutatógépes csapata: az új, „ezres” jelölésű CLAAS-modellek most dolgoztak először nagyobb közönség előtt Magyarországon.

Pest megye keleti felében, a Tápióság határában néztük meg egészen közelről, hogyan viselkedik az új, 5 rázóládás CLAAS LEXION 5400-as kombájn a búza aratásban Szatmári Csaba gazdálkodó tábláin.
 

 

 

“A llegfontosabb kérdés az volt, hogy az 5400-as tényleg hasonló teljesítményekre képes, mint a 600-as széria 6 ládás modellje? „A bemutatók előtt szinte mindenki – legyen szó gazdáról vagy gépkezelőről – meg volt győződve arról, hogy egy 5 ládás gép teljesítménye meg sem közelítheti egy korábbi szériás 6 ládás modell teljesítményét. De miután beültek a vezetőfülkébe és kipróbálták majd learatták az első hektárokat, akkor jött az igazi megdöbbenés a kellemes csalódás majd az elismerés. Jó érzés volt látni, hogyan változik meg az emberek véleménye pár óra alatt és hogyan gondolják újra mindazt, amit eddig az 5 ládás kombájnokról tudtak - meséli a LEXION új sorozatának munkavégzéséről Vágó István, a bemutatócsapat pilótája.

István a riport készítésekor két hete használta az 5400-ast, tavaly pedig a 650-essel demózott.

 

“Az idei szezon előtt nem ismertem eléggé az 5 ládás LEXION-t, de a vastag kezelési utasítás átolvasása után kíváncsian ültem be a vezetőfülkébe. Mivel volt szerencsém mindkettőt (a 600-as és az 5400-as szériát) kipróbálni és tesztelni, így a kettőt összehasonlítva el tudom mondani mindenkinek, hogy igenis képes annyit levágni, mint a 600-as széria. A megnövelt cséplődob alatti látványos felületnövekedés nagyon jól sikerült. Két hét után szerzett tapasztalatok alapján el ki merem jelenteni, hogy nagyon jó széria lett.

A Mercedes-Benz OM 936 LA 7,7 literes, 260 kW és 354 lóerő teljesítményű kombájn „végsebessége” repcében 4,5-5 km/óra, gabonában 7,5 km/óra. Közúti vonuláskor pedig 30 km/óra végsebességre volt képes.

 

 

Kifinomult fejlesztések

Az APS SYNFLOW WALKER megoldásnak köszönhetően 155 millimétert nőtt a cséplődob átmérője, továbbá egy kiegészítő leválasztódob biztosítja az egyenletes terményáramot, valamint a kíméletes mag- és szalmakezelést. A többféle termény betakarításának képessége és a 25 százalékkal megnövelt áteresztés több és jobb munka elvégzését teszi lehetővé. A nagyobb LEXION modellekből már ismert JET STREAM tisztítórendszerrel pedig egyenletes, extrém nagy tisztítószél biztosítható a rostákon.

A CLAAS fejlesztői a megnövelt rostafelületű és teljesítményű JET STREAM magtisztító berendezésben megduplázták az első ejtőlépcső légszállítását, és megnövelték az előtisztítás intenzitását. Egyenletesebbé tették a mag áramlását, megnövelték a tisztítólevegő mennyiségét és nyomását, ennek köszönhetően a rostaszerkezet képes biztonságosan kezelni a cséplő-magleválasztó rendszer nagyobb áteresztőképességét. A rostafelület nagysága az 1,42 méter dobszélességű cséplőszerkezettel szerelt LEXION modelleknél, így az 5400-ásnál is 5,1 négyzetméter.

 

 

Az új cséplőrendszer elődjét 25 év után váltotta az APS II cséplőszerkezetet. A korábbi rendszerekhez képest látványos változás a 10 verőléces, 600-ról 755 milliméterre növelt átmérőjű cséplődob, valamint a cséplő és utóverő dobok között található 600 milliméteres leválasztó dob. A cséplőszélesség maradt a megszokott 1420 milliméter. Lényeges, hogy az összes dob szinkronizált fordulatszámmal működik, ez egyenes vonalú, terménykímélő és üzemanyagtakarékos terményáramot biztosít. Fontos, hogy a cséplőszerkezet alatti kosárfelületek az elődjeikhez képest 25 százalékkal nagyobbak.

Az APS SYNFLOW cséplőrendszer kosarai párhuzamosan állíthatóak és a cséplőkosár elé bekerült egy, az anyagáramba behajtható dörzselem, amellyel finoman szabályozható a cséplőszerkezet agresszivitása. Ez a nehezen csépelhető toklászos termények esetén nagyon hasznos. A dörzselem a CEBIS-ből működtethető és integrálható a CEMOS AUTOMATIC rendszerekbe.

A cséplőszerkezetnél egy harmadik 600 mm átmérőjű utóverő-magleválasztó dob is segíti a gabonaszemek kiválasztását a szalmából. A cséplőrendszer háromrészes, központilag és összehangoltan, hidraulikusan állítható dobkosárral rendelkezik, amelynél a kosárhézag a CEMOS AUTOMATIC segítségével automatikusan is szabályozható a dobok fordulatszámával és az áteresztőképességgel együtt. Az új cséplőrendszerben a dobkosarak összes magleválasztó felülete 3,18 négyzetméter.

 

 

A CLAAS LEXION 5400-a 10.000 literes magtartállyal rendelkezik. Az ürítőcsiga teljesítménye 110liter/s. Az ürítőcsiga többféle hosszúságban rendelhető. A meghajtó lánc automatikus olajzása is az alapfelszereltség része.)

 

 

A gépen ülve jól érződött, hogy a nagy belső területű, korszerű és jól felszerelt vezetőfülke kényelmessé teszi a kombájn kezelését. Az optimalizált kormányoszlop és a CMOTION kezelőkar komfortos vezetést és irányítást tesz lehetővé a pilóta számára. Az érintő képernyős CEBIS rendszerrel a vágóasztal, a cséplő-, magleválasztó, magtisztító és szalmakezelő berendezések működését lehet ellenőrizni, és további beállítások is végrehajthatóak vele. A CEMOS AUTOMATIC pedig automatikusan szabályozza a cséplődob fordulatszámát, a dobkosár állítását, a tisztítószerkezet működését is.

Az AXIÁL demópilótájának kedvenc fejlesztése a teljesen megváltozott kezelőfelület: az érintőképernyőn könnyű eligazodni, használatával akár a láda, a rosta, a dobhézag és a dobfordulat beállításait is meg lehet változtatni a fülkéből. Mivel nem egyforma a termény, annak tulajdonságait ismerve érdemes a gépi beállításokon kicsit finomítani, hogy a lehető legjobb teljesítményt hozza a LEXION - mondta Vágó István.

 

Szöveg: Csurja Zsolt, szakújságíró

Kép: Leitmann Zsolt