Manitou újdonságok 2021

Manitou újdonságok 2021

Mai világunk egyik biztos pontja az állandó változás. Egy olyan nagymúltú rakodógyártó, mint a Manitou, fejlődik és fejleszt.

A kötelező előírásoknak megfelelve, eddig is jelentős eredményeket értek el, termékeik hatékonyságának növelését szem előtt tartva. Így lesz 2021-ben is, gondoljunk a teleszkópos rakodók motorjának csekélyebb károsanyag-kibocsátására vagy új típusok megjelenésére.

 

 

Fókuszban a Stage V

Már meg sem lepődünk, ha egy rakodó- vagy éppen traktorgyártó fejleszti a gépei motorját, minimálisra szorítva a belőlük távozó károsanyagok mennyiségét. Erre persze rá is kényszerítik őket a folyamatosan változó, szigorodó előírások. Van, aki jóval a kötelező határidő előtt megteszi, más kivár az utolsó pillanatig. A Manitou inkább elé ment a dolgoknak, és az év második felétől folyamatosan kezdte beépíteni rakodóiba az új Stage V emissziós normák szerinti erőforrásokat. Ezt megelőzően a két legkisebb kompakt típus motorja már megfelelt ezen előírásnak, de mostantól a többié is ilyen.

Azok a típusok, melyekbe eddig Stage IV Deutz motorok kerültek, továbbra is ezt a márkát kapják, 3,6 literes lökettérfogattal, de tisztább kivitelben. A kipufogógázt SCR (AdBlue), dízel oxidációs katalizátor (DOC), részecskeszűrő (DPF) és az EGR kezeli. Egyik-másik típus motorteljesítménye növekedett, a skála 116-136 lóerő közötti.

Jelentősebb változás, hogy a 140 lóerő feletti John Deere motorokat Yanmar Stage V-re váltotta a Manitou. Ezekről még később, a két új típus kapcsán lesz szó.

Az új motorokkal jövőre jelennek meg a magyar piacon a teleszkópos rakodók.

 

 

Még inkább NewAg – új XL modellek

Megjelenése óta töretlenül népszerű a Manitou folyamatosan bővülő NewAg szériája. Már látszik, nem volt hiábavaló a gyártó sok erőfeszítése, melyet ebbe a fejlesztésbe tett.

Többféle hajtásrendszer és sebességváltó, innovatív kijelzők és kezelőszervek, egyszerűbb és biztonságosabb fellépés a fülkébe, lényegesen jobb rálátás a munkaeszközre, továbbfejlesztett hangszigetelés, számos kényelmet és hatékonyságot növelő megoldás jellemzi a Manitou NewAg-et.

Számos szabadalom fűződik ezekhez a gépekhez, például az egy darabból álló ívelt üveg a szélvédő és a tetőablak helyett, amely felett védőrács nyújt maximális biztonságot lehulló tárgyak ellen. A védőrács valamennyi eleme különböző szögben áll, így tökéletes a rálátás a munkaeszközre. A műszerfali kapcsolókat, funkcióik szerint, különböző színek jelölik, és ezeket egyetlen mozdulattal kiveheti és áthelyezheti a kívánt helyre a gépkezelő.

Két oldalsó kapaszkodó és csúszásmentes fellépő segít kényelmesen és biztonságosan bejutni a kabinba. Maximális komfortról légrugós Grammer ülés, impozáns, színes digitális kijelző és az ülés kartámaszába épített JSM joystick gondoskodik. A Manitou NewAg rakodóké a legjobban szigetelt fülke, a maximum 73 dB(A) zajszint egy 100 km/h sebességű személyautó belső zajának felel meg.

A fenti előnyös megoldásokkal vértezte fel a gyártó a korábbi MLT 840 és 1040 típusait, melyek így a NewAg gépcsalád legnagyobb (XL) tagjai lettek, MLT 841 145 PS+ és MLT 1041 145 PS+ L típusjelzéssel – utóbbi alvázszintezésű. Mindkét modell fő paraméterei javultak egy kicsit az elődökhöz képest. A kisebbik emelési magassága 7,6 m, a nagyobb testvér 9,65 m magasra tolja ki a gémet. Mindkettő legnagyobb emelhető tömege 4100 kilogramm.

A rakodók új erőforrása a Yanmar-tól érkezett, teljesítménye 141 LE, maximálisan 602 Nm nyomatékkal. Természetesen már megfelel a Stage V emissziós normának, akár 11 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el, mint elődei.

A két középnehézsúlyú (9,2 és 9,7 tonna önsúly) 200 l/min kapacitású LS hidraulikaszivattyúja gyors gémmozgást tesz lehetővé, nagymértékben növeli a rakodás sebességét. 13 százalékkal növekedett az üzemanyagtartály kapacitása, egész napos intenzív munkához elegendő.

 

 

Az ötfokozatú M-Shift powershift sebességváltó simán kapcsol manuális vagy automata módban. Az automatikus funkció a legkisebb megszakítással, optimálisan képes fokozatot váltani, nyomatéktól és sebességtől függően. Manuális módban a kezelő kapcsolja a sebességfokozatokat a JSM joystickkel és gombjaival.

A kezelőtér a kisebb típusok már megszokott komfortját nyújtja, megfejelve némi plusz térrel és alacsonyabb, 69 dB(A) zajszinttel.

Már korábban is több felszereltségi szint közül lehetett választani, ami most kiegészült egy újabbal, a PLATINUM-mal, többlete az ismert ELITE-hez képest aktív ülésrugózás, hidraulikus munkaeszköz-rögzítés, LED-es közúti- és munkalámpák, nagylátószögű kamera, komfortkormányzás és automatikus zsírozás. Ez a szint már alig fokozható!

Ma már természetesnek mondható az új Manitou típusok Easy Manager telemetria-rendszere, amely a rakodógép központi vezérlőjén keresztül mutatja valós időben a gép számos műszaki paraméterét. A hatékonyság legmagasabb szintje érhető el vele.

 

Szöveg: Sebesi István, termékmenedzser

Kép: Manitou

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 1. szám

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek