Egy igazi nagyfőnök a rakodásban

Egy igazi nagyfőnök a rakodásban

Beérett a Manitou néhány éve kezdett új gépcsalád-fejlesztése, a mezőgazdaság megújulására utaló NewAg.

 

Az elégedettséget a szériával mi sem jelzi jobban, mint a két MLT 737 130 PS, amely tavaly óta szolgál a Margitta-sziget 92 Kft-nél, illetve a Dunafalvai Kft-nél. Az azonos tulajdoni körhöz tartozó vállalkozásoknál a korábbi MLT 731 és MLT 736 típusokat váltották.

 

A használók elvárásai: a kényelem, a teljesítmény, a hatékonyság álltak a Manitou fejlesztésének középpontjában. Többféle hajtásrendszer és sebességváltó, innovatív kijelzők és kezelőszervek, egyszerűbb fellépés a teljesen megújult kabinban, lényegesen jobb rálátás a munkaeszközre, javított hangszigetelés, számos kényelmi és hatékonyságnövelő megoldás jellemzik a márka új teleszkópos rakodószériáját.

 

Vadász Attila, növénytermesztési ágazatvezető

 

Valamikor ezer ágon folyt a Duna – mint ma a Szigetközben –, gyakran változtatta medrét, Mohács és Kölked között kanyargott. Így került Bács-Kiskunba Baranya egy része, s a két megye területén, de a Duna bal partján, a Duna-Tisza közén, mintegy 3500 hektáron gazdálkodik a két cég. Búza, kukorica, szója a fő csapásirány, mellette borsóval, szójával, kalászos vetőmaggal foglalkoznak, amit a saját vetőmag üzemükben dolgoznak fel. Ugyanakkor a szarvasmarhák miatt tritikálét is vetnek, a tömegtakarmány a lucerna.

 

„Mindkét vállalkozás fontos ágazata az állattenyésztés, az egyik telepen hétszázas holsten-fríz, a másikban háromszáz magyar tarka létszámmal” – magyarázta Vadász Attila növénytermesztési ágazatvezető. A tejelőmarhák tartása meghatározó az életükben.

 

 

Gazdálkodásuk fókuszában az állattenyésztés kiszolgálása áll. A megvásárolt két Manitou csatasorba állítható a vetés kiszolgálására, a termény mozgatására, de feladatkörükbe tartozik a trágyakirakás, az almozás, nyáron pedig a betakarított területen a szalma rakodása.

 

A gépválasztás fontos szempontja volt a méret, olyat kerestek, amellyel terepen is könnyű mozogni. A cégnél több rakodógép dolgozik, könnyű összehasonlítani a különböző márkákat. Legutóbb Manitou-t cseréltek Manitou-ra, s a jövőben is maradnak a bevált gyártónál. A szakember véleménye szerint ebben a kategóriában a legtöbbet a Manitou nyújtja. Szivattyú- és motorteljesítményben, vagy éppen árban is legjobb.

 

Az első kettőről a gépkezelők, az utóbbiról a tulajdonosok is pozitívan nyilatkoznak. A tavaly vásárolt két MLT 737 NewAg szériás rakodógép teljesen új, „intelligens” hidraulikarendszert kapott, amely lehetővé teszi az egyidejű emelést és gémkinyúlást. „E típusnak már megfelelő nagyságú a szivattyúteljesítménye, s többfunkciós a hidraulikája” – hangsúlyozta Vadász Attila. Nem mindegy, hogy csak a kanál felemelése után lehet billenteni, vagy egyszerre! Új funkció a kanálrázás: egy gombnyomásra gyorsan kiüríti az anyagot. Mindemellett a rendszer gombnyomásra képes eltárolni a gém kezdeti pozícióját, és munka közben, automatikusan, pontosan ide vissza is tudja állítani. Gémrugózást kértek a megrendeléskor, ne statikusan tartsa a terhet, mert előbb-utóbb törés következhet be. Mindkét Manitou-ba GPS-t építettek be, belőlük a szerviztől a fogyasztáson, a gép mozgásán keresztül nagyon sok hasznos adat kinyerhető, a későbbiekben segítve munkájukat.

 

 

A kabinban újragondolt, egész napos munkavégzésre alkalmas ülés várja a kezelőt, a karfába integrált joystickkel és főbb kezelőszervekkel. A korábbi szériák kezelője egy kézzel kormányzott, a másikkal a konzolt kezelte, ami nagyobb odafigyelést igényelt. Lehet, hogy apróságnak tűnik, de könnyíti a munkát az ergonomikusan a kartámlába épített hidraulika-vezérlőkar, a joystick. A DSB megoldásnak köszönhetően a gépkezelő egyszerű mozdulattal kiveheti és átrendezheti a kapcsolókat aszerint, ahogy kényelmesnek és praktikusnak véli.

 

Az ülés a kezelő testsúlyának megfelelően állítható és rugózik, vele együtt mozog a kezelőegység is. Tolatókamera teszi könnyebbé és biztonságosabbá a feladatok elvégzését. Elektromos ablakemelő, telefon-kihangosító szolgálja a dolgozó kényelmét. „Szalmabetakarításkor nem pihennek a rakodógépek” – a nyári melegben szinte alapkövetelmény a légkondicionálás. Ráadásul a legjobb hangszigetelést kapták, amit az órákon át benne ülő kezelő tud igazán értékelni.

 

Az új termékcsalád csúcsmodellje az MLT 737 130 PS+ típus, amely a korábbi sikertermék, az MLT 735 120 LSU rakodógép utódja. A két modell közös pontja szinte csak az alváz, a gém, és a JSM joystick maradt. Fontos volt a cégnek, hogy a maximális teherbírás 3,5 tonnáról 3,7 tonnára nőtt. Az új motor már lényegesen kevesebb káros anyagot bocsát ki, és a teljesítményét megnövelték 130 lóerőre. A 4/4-es mechanikus váltót 6/3-as korszerű powershiftre cserélték, amely alkalmas automatikus kapcsolásra is. A csúcssebesség óránként 40 kilométerre nőtt. A jövőben ez a típus új generációs fokozatmentes CVT hajtóművel is választható lesz.

 

 

Ezek a rakodók nem díszként vannak a vállalkozásban, „megdolgoznak” a pénzükért. Ezért is igyekeznek olyan kezelőket ráültetni, akik érzik a gépet. Ha személygépkocsihoz lehetne hasonlítani, akkor nem tűnik túlzásnak a fullextrás jelző.

 

A két lecserélt Manitou-ból az egyik 18 ezer üzemórát, a másik 13 ezret futott. „A többet teljesítettben tavaly sebességváltót kellett cserélni, de nem tudtuk eldönteni, hogy ebben mennyire volt benne a dolgozó keze.” Komoly teljesítmény állt mögötte, míg a másik szinte kifogástalan állapotban volt.

Eddigi tapasztalataik pozitívak az AXIÁL szervizeseivel, az alkatrész-utánpótlással. A bajai központú cég munkatársai azon vannak, hogy minél kevesebbet kelljen állniuk a gépeknek. Az új rakodógépekről telefonos értesítést adnak, hogy mikor, milyen szervizmunkát kell elvégezni. Ezáltal könnyebb szervezni a munkát, jut elegendő idő a karbantartásra.

 

Szöveg: Viniczai Sándor, újságíró

Kép: Manitou / AXIÁL Kft.

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 2. szám

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek