Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Mestergépész a Balaton parton

2020. október 06.
5 Perc
A „három mestergépész” – Katona Jani, „STIUMI” Tamás és Vágó Pista egy-egy szilaj paripával vágtak neki az ismeretlennek, hogy megmutassák, miért érdemes hűséges társként az új LEXION kombájnokat választani.

Július derekán, a Balaton déli partján, Papkutapusztán találkoztam Janival. Mondanom sem kell, nagyon elfoglalt volt, mindenki őt kérdezte, mit tudnak az új LEXION-ok és árgus szemekkel figyelték, hátha elleshetnek tőle egy-két kezelői tippet.

Katona János 2006. március 1-jétől dolgozik az AXIÁL-nál, mint bemutatópilóta. Mielőtt „CLAAS-os” lett, még ipartan hallgató korában dolgozott SZK-5-ös, Fortschritt E-516-os kombájnokkal is. 108-as és 106-os DOMINATOR kombájnt is kezelt és az azóta megjelent valamennyi CLAAS típust.

 

 

Ahhoz, hogy folyamatosan fejlődjünk, információra van szükségünk. Ezeket leginkább a szervizmérnökök és szervizszerelő kollégák biztosítják számunkra. Az ő továbbképzéseik révén ismerhetjük meg 100%-ban a kombájnokat, hogy ne legyenek olyan kérdések, amire nem tudjuk a választ, ha kérdeznek bennünket. Ez a legfontosabb nekünk, bemutatópilótáknak.” – mondta.

„Mit érdemes tudni erről a demógépről, a LEXION 7500 TT-ről?” – kérdésemre azt felelte, hogy erről órákat lehetne beszélni. Mivel már nagyon a nap végén jártunk és köt a karakterszám, ezért arra kértem, csak röviden, a szerinte leglényegesebb dolgokat emelje ki.

„El kell mondjam, hogy ez egy hibrid LEXION. Ha a fő cséplő részét nézzük megmaradt az APS (röviden gyorsított előleválasztás), illetve két forgó rotor található benne, amellyel kapcsolatban meg kell említenünk, hogy teljesen automatizált a rotorfordulat-állítás, valamint a rotortakaró-vezérlés, és dobfordulás-állítás automatika is található bene. Ezen a demógépen egyetlen egy dolog nincs rajta a radiális oszlató hátul a szecskázónál, de fix szoknyás terítőnk van, illetve a magtartály ürítési teljesítménye 130 l/s. Ez a LEXION-oknál megszokott. Az új típusoknál, a C8-asoknál 180 l/s is lehet nagyobb magtartály esetén. Ez most 11.000 literes, de a 13.500 literesnél már van a 180 l/s vagy felezhető 90 l/s-os ürítési teljesítményre.

Minden automatizált funkcióval fel van szerelve a gép, ami a betakarításhoz kell. AUTO THRESHING, AUTO SEPARARTION, AUTO CLEANING, AUTO SLOPE, 4D, AUTO CROP FLOW és a CRUISE PILOT. Ezek nem csupán ajánlottak, hanem kellenek is, hogy minél gyorsabban betakarítsunk, mert mostanság szinte bármikor jöhet egy felhőszakadás, romlik a sikér, stb. Manapság 870 hL súlyú búzákról beszélünk és 11 t/h-os hozamokról. Ahhoz, hogy ilyen eredményeket kapjunk szükség van a hatékony, jól felszerelt gépekre.”

 

 

Megtudtam tőle, hogy amikor bemutatót tart egy-egy partner parcelláján, ritkán van egyedül. Mindig jön valaki, aki a gépről és annak kezeléséről kérdezi, tulajdonos, gépkezelők, még a környező gazdálkodók is kinéznek a területre szemrevételezni a munkáját. Néha nem egyszerű, ez de szereti.

Bár éppen a világ egyik legmodernebb gépén ül éppen, mégis azt mondja a 106-os DOMINATOR a kedvence, sok emlék fűzi a modellhez és gyerekkorában ez volt az etalon. „Nem volt benne modern elektronika természetesen, de valahogy nagyon összerakták, akárcsak a MEGA típusokat. Akinek ilyen gépe volt és el kellett, hogy adja, biztos megsiratta.” Persze, nosztalgiát félretéve hozzáteszi, mindig a legmodernebb a legjobb. Mindig kicsit többet tud és mindig kicsit kényelmesebb, mint az előd.

Nagy áttörés volt az APS cséplőszerkezet bevezetése a kombájn evolúcióban, azaz, hogy gyorsítódobot raktak a fő dob elé, ami által növelték az áteresztőképességet is. Most is ugyanez az elv vezérli a tervezőmérnökök munkáját, hogy a gépek minél hatékonyabbak, megbízhatóbbak, minél nagyobb teljesítményűek legyenek minél kevesebb veszteséggel. A LEXION-ok megjelenésével lett általános „a keskeny kombájn, széles asztal” koncepció. „Ez a 7500-as a 9 méteres asztalával szinte két régi DOMINATOR asztalát viszi egyszerre. JET STREAM tisztító rendszer, nagyobb dobátmérő, több dörzs rész a dobon, nagy ürítési teljesítmény jellemzi. Ezek mind fontos dolgok” – emeli ki Jani, miközben a terminálon mutatja a kapcsolódó adatokat.

 

 

„Nehéz ezt a sok, gépbe integrált rendszert figyelni és kezelni?” – kérdem. Erre szinte rögtön jön a válasz, hogy nem. „Szinte minden egy helyre van integrálva. Az elején beszélni kell róla, nekünk is két nap volt átvenni a dolgokat, de a mérnökök segítenek, megosztják velünk a külföldi továbbképzéseken hallottakat. Én is úgy adom tovább ezt a tudást, ahogy tőlük hallottam, az az itiner. Nem nehéz, bele kell szokni. Gyakorlatilag az elején kell jól beállítani a stratégiákat, amit a területhez, az állományhoz és a tulaj elvárásaihoz kell igazítani. A magtisztaságot nem tudjuk 100%-ra állítani. Azt mindig elmondjuk, hogy ez nem tisztító, hanem betakarítógép.”

„Milyen megoldásokkal növelték a kezelő kényelmét?” – kérdésemre elmondta, hogy gombnyomásra aktiválható a fülkéből a cséplésfokozó dörzsbetétnek, melyet korábban a cséplőkosárba kézzel kellett becsavarni, ha nehezen csépelhető terményt vágtak. Vagy például az új típusú, C8-as LEXION-okon rajta van a főkosáron egy elektrohidraulikusan zárható csapóajtó is, ami a főkosarunk egyharmadát lezárja és ezáltal még tovább tudjuk dörzsöltetni a terményt. A gépből lehet állítani a fordulatot, a dobfordulatszám-állító tartományt is. Ez csak a C8-asoknál van, 5000-6000-7000-8000 típusoknál. „Persze, ez opcionális felszerelés, lehetne ezeket mechanikusan is kérni, de ezen a gépen hidraulikus és így tökéletes.” – zárja rövidre.

 

 

Jani az opciókhoz kapcsolódva elmondta, hogy kifejezetten ajánlja a TERRA TRAC járószerkezetet, ami a bemutatógépen is látható volt és hozzá a központi zsírzórendszert, továbbá a vágóasztalféket is. A TERRA TRAC nem hagy barázdát, ezt Papkutapusztán kedves partnerünk meg is jegyezte, hogy amikor húzta a háromtengelyes pótkocsit és kiállt, nem okozott neki gondot a földeltolás.

A demótúrát Baja mellett kezdték, majd jártak Lajoskomáromban, Dégen, és most itt Siófokon, de mennek tovább Szentesre és ahova még kérik. Ősszel pedig más kultúrában folytatják tovább, bátran lehet keresni a CLAAS területi képviselőit!

Nagyon sokan keresik most őket és az új LEXION-okat, pont ezért nagyon rövid az idő arra, hogy megmutassák mit tud a gép, milyen felszereltségei vannak. Eddig valamennyi helyszínen pozitívan fogadták a 7500 TT modellt, többen keresték a 8000-est is, tavaly jellemzően sokan választották a szélesebb kombájnt, a nagyobb teljesítményt.

„Összességében a C8-as széria jónak tűnik, jó paripa. Én azt mondom, mióta megjelentek az 500-as LEXION-ok onnantól kezdve szárító függő a dolog. A motorteljesítmények növekedtek, megjöttek az újfajta VARIO asztalok, megjött az elektronika, a CRUISE PILOT, a CEMOS. 2018 óta van AUTO THRESHING, most már itt van minden, ami kell. Jó lesz.” – jósolja Jani.

 

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingkommunikációs menedzser

Kép: Fekete Gábor, marketingkommunikációs menedzser