Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

Hyundai: iparból a mezőgazdaságba

2021. december 09.
2 Perc
A korábbi Felszabadulás Szövetkezet alapjain 1992ben öt kft. alakult, egyikük a szegedi központú Karotin. Sokan kérdezik, sárgarépás cégről van szó? A válasz kézenfekvő: a lucernában is van béta-karotin.

Kezdettől a lucerna a vállalkozás jellemző növénye, s maradt a mai napig. Különösen idéntől. Korábban maximum ezer hektáron termesztettek lucernát, amelyből két telephelyükön lucernapelletet állítanak elő. Még a hetvenes években Mosonmagyaróváron gyártott, forgódobos MGF-OB szárítóikat üzemeltetik, de már korszerűtlenek. Ezért 2019-ben a spanyol APISA céggel új technológia beszállítására és összeszerelésére szerződtek, majd idén elkészült Közép-Európa és Magyarország egyetlen, a kor igényeinek megfelelő lucernafeldolgozó üzeme.
 


 

A Karotin Kft. hazánk legjelentősebb lucernapellet-előállítójává vált, éves termelése – kedvező időjárás esetén – meghaladja a tízezer tonnát, a magyarországi gyártás több, mint harmadát.

„Termékeinkre egyre nagyobb a kereslet belföldön és az exportpiacokon” – indokolta a döntést Sáringer Sándor Tamás, hosszú távon látnak perspektívát a lucernában. Mezőgazdasági gépészként a beruházást megelőző években tanulmányozták a különböző gyártási folyamatokat, Spanyolországba, Romániába utaztak, megnézték miként működik a fejlett technológia. A cég ügyvezetője hozzátette, 2017-ben pályázati lehetőség nyílt, s ezt elnyerve építettek korszerű lucernaüzemet, melyet 2021 májusában adtak át telepükön, Szeged határában. A beruházás 1,6 milliárdos költségéből 507,24 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatás, 520,95 millió pedig kedvezményes kamatozású kölcsön volt. Az új üzemben nemcsak pelletet lehet gyártani, hanem dehidratált lucernabálákat is. Óriási az érdeklődés, termelésük 70 százaléka exportra megy, elsősorban Kínába és Közel-Keletre.

A beruházáshoz felmerült az igény nagyteljesítményű homlokrakodóra is, így került a céghez a derékcsuklós Hyundai HL955 XT és egy teleszkópos Manitou. A Hyundai feladata elsősorban az alapanyag mozgatása. A típusválasztáskor figyelembe kellett venni, hogy nagy igénybevételnek van kitéve, monoton, egész napos a munka. Nagy teljesítményű a szárítóüzem, szinte állandóan mozgatni kell az árut. Éppen ezért elvárás volt, hogy megbízható, nagy teljesítményű és strapabíró legyen a rakodó. Ezért választották a Hyundait. Ugyanakkor mellette szólt az ár-érték arány, miközben fontos szempont volta megfelelő szervizháttér. Az AXIÁL mellett pedig azért döntöttek, mert eddigi tapasztalataik szerint, ha úgy hozta a szükség, mindig időben megérkezett az alkatrész, vagy a szervizes szakember. Nem utolsósorban, a régi, jó kapcsolat alatt kiépült közöttük a bizalom. A Manitou nem ismeretlen előttük, korábban már vásároltak belőle, de a bajai központú céghez köti őket a Fendt traktor, különböző munkaeszközök is, bár az új törzscsuklós rakodó elsőként igazolt át az építőiparból a mezőgazdaságba.

„A lucernafeldolgozós idénymunka, májustól októberig tart. A Hyundai a termény mozgatásából is kiveszi a részét, amit korábban teleszkópos rakodókkal oldottunk meg” – utalt a szakember a megnövekedett termelésre, s hogy a Hyundaiban egy sokoldalúan felhasználható eszközhöz jutottak.

A HL szériát alaptípusainál hosszabb gémmel látták el, így mezőgazdasági vállalkozóknak is bátran ajánlja az ügyvezető. A magas ürítésű kanállal könnyűszerrel feltölthetők a legnagyobb pótkocsik is. Emelőmagassága négy méter, de az a speciális kanál még fél méterrel kitolja. Úgy érezték, szükség lehet egy másik, 2,8 köbméteres földkanálra is, amelyet elsősorban a telepen belüli kisebb építési feladatokra használnak.
 


 

A teljesítmény, a gazdaságos fogyasztás, valamint a műszaki megoldások is a Hyundai HL955 XT mellett szóltak, mert biztonságosabb, hatékonyabb, kényelmesebb és nem utolsósorban sokoldalúbb munkát tesznek lehetővé. Eddigi tapasztalatuk szerint rakodógépük ugyanolyan fejlett technológiát képvisel, mint amilyen kényelmes.

Bár tudjuk, a rakodógépek a vállalkozások szürke eminenciásai, a Hyundai HL955 XT a legkorszerűbb eszköz, a felhasználói szempontból fontos összes extrával felszerelve rendelték, mint 4D kamerarendszerrel. Örömmel vették a könnyen hozzáférhető szervizpontokat, a központi zsírzó berendezést – ha véletlenül elfelejtené a gépkezelő, elvégzi helyette -, ezek fontos elemei az üzembiztonságnak, az állagmegóvásnak.

A Hyundai szinte egymagában viszi vállán az új lucernafeldolgozót, bát több teleszkópos rakodó is áll a háttérben.

A Karotin Kft. nagy súlyt helyez gépeik megóvására. Szeretnék hosszú távon használni, így elengedhetetlen a rendszeres szerviz, a meghibásodott alkatrészek cseréje.

A vállalkozás évek óta halad a precíziós gazdálkodás irányába, még ha nem is teljes mértékben állt át. A talaj- és hozamtérképezés, a differenciált tőszámú vetés vagy tápanyag-kijuttatás még gyerekcipőben jár, viszont évek óta szint minden gépüket felszerelték RTK rendszerrel, vagy egyikből teszik a másikba. Mára a talajmunkától kezdve mindent ezzel támogatnak. Indulnak a mezőgazdaság digitális átállásához kapcsolódó precíziós fejlesztésekre kiírt pályázaton, s szeretnék tovább fejleszteni a megkezdett elképzelést, az eddig hiányzó hozamtérképpel, a növényvédő szer és a tápanyag differenciált kijuttatásával, illetve vetéssel, azaz megjelenhetne a precíziós technológia. Számukra azért is fontos, mert nagyon heterogén területeik megkívánják a helyhez adaptált gazdálkodást.

Amikor a túlgépesítésről kérdezem, Sáringer Sándor rávágja: „Soha nem baj, ha van benne egy kis plusz tartalék, nem kell mindig maximálisan leterhelni, csúcsra járatni az eszközöket.” Talán a Hyundai HL955 XT-nél eggyel kisebb teljesítményű rakodógép is megbirkózott volna a feladatokkal, de így hosszabb távon tervezhetnek vele.

 

Szöveg, kép: Viniczai Sándor

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 4. szám