Fontos, hogy a gazdák learassák az adatok hasznát is

Fontos, hogy a gazdák learassák az adatok hasznát is

A gazdák ma már nemcsak búzát, kukoricát, napraforgót és repcét, hanem folyamatosan adatot is termelnek. Ahogy a terménynél sem mindegy, mit történik vele a betakarítás után, úgy az adatokat is megfelelő állapotba kell hozni.

 

Mindezt azért, hogy a belőlük kapott információk használatával fenntarthatóan és erőforrásokkal okosan bánva lehessen gazdálkodni és költséget csökkenteni. Erre kínál digitális megoldást az AGCO Corporation Fuse technológiája, amelyik teljeskörűen kiszolgálja a helyspecifikus gazdálkodás szolgáltatás-, gép- és eszközigényeit. A témáról Horváth János, az AGCO Fuse digitális gazdálkodási platform közép- és kelet-európai csapatának vezetője beszélt nekünk.

A salgótarjáni születésű, okleveles mezőgazdasági gépészmérnök 1999-ben végzett a Szent István Egyetem elődjeként működő Gödöllői Agrártudományi Egyetemen, majd közgazdaságtudományi diplomát szerzett a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemen. A végzés óta folyamatosan az IT- és az agrárszektorban dolgozik. A 2000-es évek közepétől foglalkozik a mezőgazdasági informatikával, 2017 óta tartozik az AGCO kötelékébe. Óraadóként részt vesz a szakmérnöki képzésben: a legújabb technológiákat mutatja be a gépész hallgatóknak Gödöllőn, ahol maga is tanul, a doktori tanulmányait végzi. Az AXIÁL Kft-hez az AGCO/Fendt márkán keresztül kötődik. (szerk. Az észak-amerikai AGCO-csoport érdekeltségi körébe tartozik a Fendt márka is.)

János gyerekkorában az első olyan generációba tartozott, amely közelebbi kapcsolatot teremthetett a személyi számítógéppel és az informatikával, elmondása szerint együtt nőtt fel a Windows-zal, aztán a gödöllői kollégiumban már az internetes hálózat bevezetésében is részt vett. Ez az érdeklődés a mezőgazdasági gépek iránt érzett szerelemmel együtt kikövezte az útját az agrár-IT felé.

Jelen pillanatban is a digitalizációban van a legnagyobb lehetőség a fejlődésre. Ma már szinte mindent valamilyen informatikai eszközzel működtetnek, vagy néznek meg az emberek. Internetet, applikációkat és okoseszközöket használnak a banki ügyintézéshez, az étteremkereséshez, az utazáshoz. Majdnem minden okoseszközön történik, és egyre inkább így van, így lesz ez a mezőgazdaságban is. A traktorok kabinjában is hasonlóak a feladatok: automatikus kormányzás, munkagépek vezérlése, adatkezelés az adminisztrációhoz, valamint a működési paraméterek és a gépteljesítmény elemzése. A gazdálkodók mindennapjaiban is folyamatosan jelen vannak a digitalizációs eszközök – meséli Horváth János.

 

 

Milyen termékeket, megoldásokat és szolgáltatásokat kínál a Fuse az gazdáknak?

A Fuse globális és nyitott platformja az AGCO Corporation által működtetett digitális megoldásoknak. A rendszer az AGCO márkáit, így a FENDT-et is olyan átfogó és testre szabható digitális szolgáltatásokkal támogatja, amelyek ösztönzik és segítik a mezőgazdasági termelőket abban, hogy a legjobb üzleti és technológiai döntéseiket hozhassák meg. A digitalizált információ révén a gazdálkodók takarékoskodni tudnak az erőforrásaikkal, kevésbé terhelik a környezetüket, miközben növelni tudják a hozamokat és ezáltal vállalkozásuk jövedelmezősége is növekedni fog. A digitalizáció a teljes agronómiai értékláncban választ ad a komplex kihívásokra. Mindezt úgy, hogy közben teljesen új lehetőségeket kínál. A szükséges információkhoz való azonnali hozzáférés a termelés minden szintjén lehetővé teszi a biztonság növelését, a gyorsabb döntéshozatalt, valamint növeli a megbízhatóságot és a hatékonyságot is. 2020-ban már nem az a kérdés, hogy milyen információkhoz lehet hozzáférni, hanem az, hogy a rengeteg adat közül hogyan lehet megjeleníteni az adott helyzetben fontosakat. A mezőgazdaságban minden évszakban és minden munkaműveletben új kihívások és lehetőségek vannak, ezek pedig több kérdést vetnek fel.

Biztosítható-e a gép üzemideje megelőző, adatalapú diagnosztika segítségével? Megtakaríthatók-e erőforrások a vetőmag-, a műtrágya- és a növényvédőszer-felhasználás csökkentésével? Nyomon követhető-e a talaj tápértékének a változása? Ismert-e a növény növekedésének minden fázisa? Elemezhető-e a csapadék eloszlása és mennyisége?

A Fuse platform használatával a termesztett növény minden életciklusában megjelenő kérdésre adható digitális válasz. A digitális platform segítségével valamennyi rendelkezésre álló adat összegyűjthető, összekapcsolható és felhasználható a gazdálkodás hatékonyabb, jövedelmezőbb és fenntarthatóbb működéséhez.

 

A Fendt traktorokban is megtalálhatók a Fuse által nyújtott digitális szolgáltatások?

Igen. A VarioGuide automata kormányzás például az AXIÁL mAXI-NET RTK korrekciós jel szolgáltatással 2 centiméteres visszatérési pontosságú kormányzást tesz lehetővé. Traktoraink ISOBUS kompatibilisek, így a kapcsolt, szintén ISOBUS-os munkagépek teljeskörűen vezérelhetők az erőgép termináljáról, szakaszolhatók és a kijuttatási dózis helyspecifikusan differenciálható. A VarioDoc-kal lehetőség nyílik a táblán végzendő feladatok digitális adminisztrációjára és az adatcserére az irodai szoftverrel interneten keresztül. Hasznos funkció a Fendt Connect központi telemetriai szolgáltatás, amellyel távolról diagnosztizálhatók az éppen a táblán dolgozó traktorok is. A Fendt Smart Connect szolgáltatás pedig való időben, munka közben jeleníti meg egy táblagépen a gépjármű paramétereit, akár a traktor fülkéjében, akár a telepen, az irodában. Fontos és hasznos újdonság, hogy megérkezett a FendtOne, amely nem egyszerűen egy új kezelői környezetet és új terminálokat jelent, hanem egy teljesen megújult fedélzeti élményt és működési koncepciót is. Ez szorosan összekapcsolja a traktor mindennapi munkáját az irodai feladatokkal. A FendtOne egy olyan, egyszerűen kezelhető, új üzemeltetési filozófia, amelyik rendkívül felhasználóbarát módon teszi lehetővé a fedélzeti világ és az irodai munka egyedülálló összeolvadását, az adatok helytől és időtől független kezelését.

 

Mi az oka annak, hogy az AXIÁL Kft.-nél az európai átlag feletti ütemben adnak el precíziós technológiát a Fendt traktorokban?

Az AXIÁL Kft. Fendt traktorokból az előző üzleti évben a 130 lóerő feletti teljesítménykategóriában 10 traktorból 9-et gyári, RTK-pontos automata kormányzással értékesített. A nagyon kedvelt univerzális kistraktoroknál, a 300-as szériánál 10-ből 7 traktor szintén gyári, RTK-pontos automata kormányzással került ki a partnereinkhez. Mindkét arány az európai átlag fölött van, kijelenthető, hogy 2019-ben a gyári automata kormányzás alapfelszereltséggé vált a Fendt traktorokban Magyarországon.

 

Minek köszönhető ez?

Természetesen ez nem egyismeretlenes egyenlet. A megoldás talán abban rejlik, hogy az AXIÁL menedzsmentje és a Fendt márkával foglalkozó kollégák felismerték, hogy a digitális korszak már itt van. A Fendt érti az igényeket és a piac is megérkezett ehhez. A felismerés a kollégák elhivatottságával, a termék szeretetével, a Fendt traktorokban lévő digitális technológia megbízhatóságával és széles körű funkcionalitásával együtt eredményezte ezeket a szép számokat.

 

 

Mi tud a Fendt Connect?

A Fendt Connect egy központi telemetriai megoldás a Fendt gépekhez, ami 2020 év elejétől érhető el. A segítségével a gépadatok digitálisan összegyűjthetők és kiértékelhetők, így a gazdák és a vállalkozók figyelemmel kísérhetik, elemezhetik és optimalizálhatják a gépek állapotát és használatát. A mobil adatátvitel azt jelenti, hogy a valós idejű gépadatok bárhol megkereshetők. Akár irodai számítógépről, táblagépről vagy okostelefonról is. A Fendt Connect a gazdák számára fontos, a napi munkához szükséges adatokat mutat meg, rögzíti és megjeleníti a gép sebességét, helyzetét és megtett útját, az üzemanyag-fogyasztást, mutatja az AdBlue szintjét. A gyári telemetriai rendszerrel a helyi szervizközpontnak, azaz az AXIÁL-nak lehetősége van értesülni az esetleges hibaüzenetekről és nyilvántartani a szervizintervallumokat a Fendt Connect szerviz moduljában. Így értéknövelt szervizszolgáltatást tudnak nyújtani a Fendtet választó és használó gazdálkodóknak.

 

Hogyan működik az automatikus táblavégi forduló funkció?

Az automatikus táblavégi forduló a VarioGuide automata kormányzás legújabb opcionális funkciója. A rendszer a tábla végén geopozíció, azaz térképi információ alapján vezérli és kormányozza a gépet. A funkcióval lehetőség nyílik arra, hogy a VarioGuide a gépkezelő beavatkozása nélkül fordítsa meg a traktort a tábla végén.

A gépkezelőnek a fordulóautomatika nélkül több feladatot kell manuálisan végrehajtania adott időn belül a forduló előtt. Fel kell készítenie a gépkapcsolatot a fordulásra, majd meg kell fordítania a traktort, aktiválnia kell az automata kormányzást és ismét munkahelyzetbe kell hoznia a gépkapcsolatot. Ez jelentős stresszt okozhat a gépkezelőnek és számtalan hiba forrása is lehet. Az automatikus táblavégi forduló funkciót azért fejlesztettük ki, hogy a rendszer tehermentesítse a gépkezelőt és minimalizálja a hibalehetőségeket. Így a pilótának marad ideje a munkagépre és művelet elvégzésének minőségére figyelni. Nem utolsósorban később fárad el, és hatékonyabban használja fel a munkaidejét.

 

 

Hogyan könnyíti meg a szakaszvezérlés és a differenciált kijuttatás a gazdák dolgát?

A szakaszvezérlés az univerzális felhasználású gépeknél az egyik legfontosabb funkció. A vetés, a tápanyagpótlás és a növényvédelem elvégzésére használt technológia várhatóan 3 éven belül az alapfelszereltség része lesz majd. Minden új, minőségi, automata kormányzással, illetve ISOBUS-kompatibilisen eladott gép esetében azt látni, hogy a gazdálkodók figyelnek rá, hogy az tudjon szakaszolni. A rendszer használatával ugyanis kevesebb inputanyagot kell kijuttatni, így költségcsökkenés, profitnövekedés, és kisebb környezetterhelés érhető el.

A differenciált kijuttatás jóval bonyolultabb kérdés, mert míg a szakaszokat a technológia térkép alapján emberi beavatkozás nélkül fel és le tudja kapcsolni, addig a differenciált kijuttatásnál a traktorban lévő technológiát megfelelő információkkal kell ellátni. Tehát valakinek az előírást, azaz a kijuttatási térképet elő kell állítania. Gépgyártóként és digitális szolgáltatóként az az üzenetünk a gazdáknak, hogy a saját elképzeléseik, területeik adottságai és a kapott szaktanácsok alapján építsék fel az egyedi precíziós gazdálkodási elgondolásukat. Ehhez a Fuse platform keretein belül a Fendt traktorokban megtalálnak minden olyan digitális szolgáltatást és technológiát, amellyel el tudják érni a kitűzött céljaikat.

 

Hosszú távon kifizetődőbb lehet a magasabb kezdeti, bekerülési érték egy traktor esetében?

Ma nem érdemes minőségi traktort automata kormányzás nélkül venni hosszú távra. A gépjárművekben és az erőgépekben is egyre erősödni fog a digitalizáció. Hamarosan eljutunk oda, hogy használt traktort is csak automata kormányzással és ISOBUS kompatibilitással lehet értékesíteni. Bárhová nézünk, láthatatlanul valamiféle informatikai termék szolgáltatja a megoldást. Egyre fontosabbá válik az adatgyűjtés, az, hogy tudjuk, pontosan mi történik táblán. Hiszen, ha megvannak az adatok, ha megvan az ISOBUS kapcsolat a munkagéppel és a táblatérkép, akkor koordinátához rendelten, helyspecifikusan lehet információkat kinyerni. Az így rögzített adatok feldolgozása nagyban segíti a következő munkamenet optimalizálását és a hatékony termelést.

 

Mi várható 5-10 év múlva a helyspecifikus gazdálkodás fejlődésében?

Elérhetőek lesznek kereskedelmi forgalomban is az autonóm, vezető nélküli járművek. Átalakul a táblákon dolgozó gépek felügyelete, a gépkezelő nem a járműben ül, hanem távolról irányít, felügyel és/vagy programoz. Ezeknek a feladatoknak az elvégzése másfajta tudást igényel, mint amit most tanítunk a szakközépiskolában és az egyetemen. Izgalmas és látványos program a robotraj koncepció, amit nálunk a Fendt XAVER fejlesztés valósít meg. Az automatizált hordozóeszközök az adatközpontok irányításával vetnek, és kezelik a növényeket. A kisebb gyártók napelemes, autonóm robotokat fejlesztenek, amiket a növényvédelemben használnak gyomirtásra, permetezésre. Természetesen az autonóm mezőgazdasági gépek elterjedése nem lesz rövid folyamat, így még sokáig fogunk dolgozni „hagyományos” erőgépekkel is. Azonban arra érdemes felkészülni, hogy ezekben a járművekben is egyre nagyobb teret nyernek a digitális megoldások. Manapság minden technológiai fejlesztés afelé tart, hogy tehermentesítse az embert és csökkentse a hibalehetőségeket.

 

Szöveg: Csurja Zsolt, szakújságíró

Forrás: AXIÁL Híradó 2020. 04. szám – 33. Bábolnai Gazdanapok különkiadás

Fotó: AGCO/Fendt

Elérhető

Kapcsolódó cikkek