Egyre többen keresik a teknős kocsikat

Egyre többen keresik a teknős kocsikat

2002 óta forgalmazzuk az Oehler cég termékeit, kínálatunkban először a 12 és 18 tonnás forgózsámolyos, kéttengelyes pótkocsik szerepeltek, majd fokozatosan bővítettük a termékskálát tandemes, háromtengelyes forgózsámolyos kocsikkal.

 

Később jöttek a szippantó és vízszállító tartálykocsik, majd megjelentek kínálatunkban a bálaszállító pótkocsik. Ezek között van olyan, amely minimális idő alatt rögzíti az egyenetlenül felrakott bálákat.

Franciaországban szinte kizárólag teknős kocsikkal dolgoznak, de Magyarországon is egyre többen keresik ezeket a járműveket. A 12, 16 vagy 20 tonna össztömegű teknős, hátrafelé billentő pótkocsikat először az állattartó telepek vették trágyaszállításra, illetve telepen belüli szállításokra a szárítótól a magtárig. Ezeknél a szekrényeknél kisebb a tömítetlenség esélye és a gépkezelőnek sem kell kiszállni az oldalak lenyitásához és felcsukásához, ami trágya szállításánál kiküszöböli a kellemetlenségeket. Az alacsonyabb raktárakban többször okoz gondot a magasság a hátrafelé billentésnél, több helyen elő fordult, hogy felemelt szekrénnyel elindultak, csak az épület kereszttartója volt útban. Ezekre a problémákra is találtak a gyárban megoldást, mivel 2014-től kifejlesztették az oldalra billentő változatot. Ezeket az oldalakat is hidraulikus munkahengerrel nyithatjuk és zárhatjuk. Természetesen itt is jelentkezhet „probléma”, volt, aki menet közben nyitotta ki az oldalt. Ezt elkerülendő gyorsan lehegesztették a nyitható oldalt.

 

Oehler TMK 130

 

Trágya és siló szállítására ezek a kocsik a legoptimálisabbak. mivel a szekrény szélessége hátrafelé bővül. Gyakorlati tapasztalat szerint a továbbfejlesztett „gömbölyített” teknőből az összes trágya kifolyik, nincs szükség ütögetésre, mint más típusoknál. A kocsi élettartamát növeli és a vontatási „komfortot” kényelmesebbé teszi a keresztbe épített laprugóval rugóztatott vonórúd, amely felszerelhető K 80-as vonófejjel vagy vonószemmel egyaránt. Az átfordítható vonórúddal és a vonófej magasságának állításával bármilyen traktorral megoldható az összekapcsolás.

A választékot bővítve a teknős pótkocsiknál megjelent a tridemes kocsi, amelynél a fordulékonyságot hidraulikus kényszerkormányzás biztosítja. Ezekkel a 9 méter hosszú kocsikkal szinte egy kamionnyi rakományt lehet egyszerre szállítani. A nagyobb pótkocsikat 560-as gumikkal szállítjuk, de igény szerint bármelyik kerékmérettel szállíthatjuk.

 


 

Néhány kérdést intéztünk a gyakorlati tapasztalatokról egyik ügyfelünkhöz, aki már rendelkezik forgózsámolyos kocsival, ezt követően a teknős mellett döntött.

 

Miért váltottál, mi vezérelt, hogy most ezt a teknős kocsit vetted?

Sokat gondolkodtam, sok kocsit megnéztem és e mellett döntöttem. Közel 700 hektár betakarításánál és műtrágyaszórásban dolgozunk, sok helyen mostoha körülmények között a tábla szélén nagy szintkülönbségekkel. Itt a tandemes kocsik tökéletesen kopírozzák a talajt nem úgy, mint a kéttengelyesek. A szélesebb gumikkal jobban kiegyenlítődik a terhelés és ősszel esős időben a felázott talajon is tökéletesen tudunk közlekedni. A másik szempont az volt, hogy sokat kell dolgoznunk betonos udvarokon szűk fordulási sugarakkal ezért kértem rá a talajkormányzott kerekeket. Az oldalra billentési lehetőség nagy segítséget nyújt az alacsony építésű magtárakban történő billentésnél. Ezeket az opciókat sokan sokallják kifizetni, de ilyenen nem szabad fukarkodni, mert később sokkal drágább pótolni, ha egyáltalán lehet pótolni. Az oldalt pl. nem tudom utólag kivágni és átalakítani. A hátrafelé bővülő teknő lehetőséget ad a siló szállítására.

 

Oehler TMK 200 oldalra billentő kocsi

 

Említetted, hogy műtrágyaszórásban is sokat dolgoztok. Nem kellene hátulra egy átrakó csiga?

Nem. A billentő csapágyak olyan jól hátul vannak, meg a kocsi is kicsit magasabb, hogy a műtrágyaszóróval mögé állok és az ajtóra szerelt surrantón keresztül tökéletesen át folyik az anyag, 180 mázsából minimális mennyiség marad a pótkocsiban. Big-bag zsákot nem is használok, ezzel jelentős megtakarítást érek el.

 

Még egy kérdésem lenne. Volt, ahol panaszkodtak a hidraulikus támasztó lábra, kiderült, hogy a traktor hidraulikájával voltak gondok. Nektek mi a tapasztalatotok?

Nálunk Fendt traktor van előtte. Minden rendben. Volt olyan, amikor rakott kocsival kellett leállnunk. A vonófej miatt meg kellett a rudat emelni majd kiállni. Másnap minden bonyodalom nélkül vissza tudtunk akasztani és folytathattuk a munkát.

 

További információt az Oehler pótkocsikről területileg illetékes munkatársainktól kaphat!

 

Forrás és kép: Angeli Gyula, termékmenedzser

Elérhető

Kapcsolódó cikkek