Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

CLAAS CMATIC: Tökéletes áttétel, minden szituációban

2022. június 30.
3 Perc
A mezőgazdasági erőgépekben használt sebességváltók egészen elképesztő fejlődésen mentek keresztül az utóbbi évtizedekben.

Napjainkban a hagyományos szinkronizálatlan kéziváltókat az intelligens, elektronikusan vezérelt, fokozatmentes technológia a szemünk láttára szorítja ki a piacról. Ezen a téren kínál kivételes innovációt a német CLAAS is, az ARION 500-as szériától a csúcskategóriás XERION 5000-ig elérhető CMATIC fokozatmentes hajtóművel.
 


Szinte hihetetlen az a lépték, amivel a sebességváltók fejlesztése terén találkozhatunk a mezőgazdasági gépekben. Alig néhány évtized alatt ment végbe hatalmas technológia ugrás ezen a téren, amit talán az hajtott, hogy itt egészen különleges igényeket támasztanak a váltókkal szemben. Például rendkívül alacsony motorfordulatszám mellett kell nagyon jelentős nyomatékot átvinni a teljes hajtásláncon, miközben a menetsebességnek gyakran egészen lassúnak és rendkívül pontosan adagolhatónak kell lennie, a hajtáslánc végén pedig nagy erőkarral rendelkező óriás traktorkerekek vannak. Munka közben a traktorok komoly terheléssel dolgoznak, így az egész hajtáslánc stressz alatt működik. Másrészt vonulási körülmények között a piac egyre nagyobb végsebességeket igényel, valamint a vezetői kényelem felértékelődésével az automatikus és kényelmes fokozatmentes működés is fontossá vált.

Ezeket a speciális - gyakran egészen ellentétes műszaki követelményeket jelentő - igényeket két részre lehet bontani. A hajtásláncon mindkét oldalról ébredő jelentős erőket és nyomatékokat jól kezelik a hagyományos kéziváltók, melyekben robosztus méretezésű mechanikus komponensek felelnek az erőátvitelért. Hátrányuk, hogy fix áttételekkel működnek, manuálisan kell kezelni őket, és klasszikus formájukban terhelés alatt nem kapcsolhatók.

Másrészt a pontos és fokozatmentes adagolást, valamint az automatikus működést először az autóiparban megjelent CVT váltók hozták el, melyek hidrosztatikus komponensek segítségével kínálnak tökéletes automatikus áttételezést minden közlekedési szituációhoz. Ezeknek a hátránya szofisztikált felépítésükből ered, aminek következtében nagy meghajtási veszteséggel dolgoznak és nem képesek extrém mértékű nyomaték ávitelére.

Ezt a két területet kombinálja forradalmi módon a CLAAS CMATIC fokozatmentes sebességváltója, amit kifejezetten azzal a céllal fejlesztettek ki, hogy egy egységben kínáljon megoldást minden agrármunkák során felmerülő speciális igényre. A csúcstechnológát képviselő hajtómű a legfrissebb gyártástechnológiákra építve egyszerre kivételesen strapabíró felépítésű és rendkívül hosszú élettartamú, miközben kényelmes fokozatmentes és automatizált működést nyújt a kezelőnek.

Műszaki oldalról számos zseniális mérnöki megoldás találkozik a CMATIC váltókban, hogy a fenti hangzatos ígéretek valósággá váljanak. A letisztult és leleményesen kialakított hajtómű két hidrosztatikus elemet kombinál egy többlépcsős bolygóművel, valamint egy nagyteljesítményű beépített kuplunggal. A széles szögben elmozdulásra képes hidrosztatikus elemek a sebesség függvényében kétféle üzemmódban dolgoznak: hidraulikus pumpaként vagy hidromotorként. A többlépcsős bolygómű szerepe, hogy a motortól érkező erőt elossza a váltóegység mechanikus és hidraulikus elemei között. Ide kapcsolódik a két darab többlamellás kuplung, aminek segítségével többféle üzemmódban tud intelligens módon működni a váltó.

Ezek közé tartozik a teljesítmény alatti üresjárat, amikor a kuplung vagy az üzemi fék használata nélkül álló helyzetben marad a gép. Emellett a traktor rendkívül finom indulásra és lassú menetelésre képes, ráadásul ehhez semmilyen mechanikus váltásra nincs szükség a hajtóműben, így a komponensek élettartama jelentősen nő. A sebesség növekedésével a két kuplung forgómozgása fokozatosan szinkronba kerül, bármiféle komplex elektronikus beavatkozás nélkül. Ezt követően a kuplung a második mechanikus áttételbe kapcsol, ahol a hidrosztatikus egységek szerepe felcserélődik és többlépcsős bolygómű is megmutatja a felépítéséből adódó egyedi előnyöket, hiszen az erők elosztása helyett itt már kombinálja a mechanikus és hidrosztatikus elemeket.

 

Ez a különleges műszaki konstrukció a mechanikus és hidrosztatikus váltók legjobb tulajdonságait ötvözi egyetlen hajtóműben, miközben az elődök gyengeségeit is kiküszöböli. Így lesz egyszerre elérhető a teljesítmény alatti álló helyzet, a finom elindulás, a könnyed irányváltás, valamint a folyamatos és egyenletes gyorsítás akár 0 és 50 km/h között, akár maximális terhelés alatt is. Ehhez ráadásul rendkívül nagy hatékonyságú erőátvitel és kedvező fogyasztás társul, miközben a hajtómű működése teljesen automatikus és gyakorlatilag észrevehetetlen.

Az eredmény pedig a hosszú élettartam mellett nyújtott kényelmes és hatékony munkavégzés, bármilyen szituációban. Ez a CLAAS CMATIC technológia, ami forradalmasítja a fokozatmentes hajtóműveket a mezőgazdaságban.

 

Forrás és képek: CLAAS