Rend a lelke mindennek, avagy hova-melyik Manitou-váltót?

Rend a lelke mindennek, avagy hova-melyik Manitou-váltót?

Az elmúlt évekbeli hazai statisztikák alapján tény, hogy Magyarországon a teleszkópos rakodók legnépszerűbbike a Manitou. Szintén tény, hogy a mezőgazdasági terepviszonyok miatt a mechanikus hajtású gépek keresettebbek. Vajon miért?

 

A kutakodásban két kollégám, Kiss Roland (KR) bemutatógép-kezelő és Sáfrány Márió (SM) termékmenedzser van segítségemre, akik időt, energiát nem kímélve magyarázzák el, melyik gépet mire ajánlják.

 

Miért érdemes inkább teleszkópos rakodógépet választani, mint homlokrakodóval szerelt erőgépet?

KR: Ez attól függ mennyit használja az ember. A traktorok homlokrakodója nem arra való, hogy naponta 20 kamiont megrakjak. Az én saját véleményem az, hogy a homlokrakodó folyamatos, intenzív munkára nem való. Egyrészt nincs akkora teherbírás, nincs akkora kanál, vagyis kevesebbet tudsz fogni, többet kell fordulni, mint egy rakodógép esetében. Nem olyan fordulékony, például nem tudsz vele olyan magasra terményt feltúrni, ha tárolóban vagy. Én azt gondolom, hogy aki egyszer beruház egy teleszkópos rakodóra, az minden nap be fogja indítani, mert rájön az előnyeire, a sokoldalúságára és mindenre használni fogja, amire csak tudja.

 

Kiss Roland, bemutatógép-kezelő

 

Mi mindenre lehet használni?

KR: Sokkal több mindenre, mint az ember elsőre gondolná. Földmunkához, tereprendezéshez, útjavításhoz, szárítóknál ki- és betárolásra, seprésre, bála-, termény-, műtrágya-mozgatáshoz, istállótakarításhoz, de akár ágvágáshoz, hótúráshoz, hómaráshoz is lehet használni. Láttam már olyat is, hogy traktor híján ezzel vitték a permetezőhöz a vizet. Szóval ezért mondják, hogy sokoldalú gépek, mert egy megfelelő adapterrel valóban a csillagos ég a határ velük.

 

Mivel emelkednek ki a Manitou gépek a piacon?

KR: A Manitou a magyarországi teleszkópos rakodógép piac általában 50%-át mindig eléri. Azt gondolom, hogy ez már jelent valamit. Jó gép, és használt gépként is könnyen tovább értékesíthető, jól tartja az árát.

A Manitounak van egyedül ún. JSM joystickja a piacon. A kezelők nem szívesen szoknak át egyikről a másikra. Vagyis aki eddig Manitout kezelt, az nagy valószínűséggel ismét a Manitou mellett teszi le a voksát. Véleményem szerint az átszokás sem bonyolult, 2-3 óra alatt rááll az ember keze, néhány nap után pedig már a baki se valószínű.

Az új, NewAg-es modelleknél a fejlesztők nagy hangsúlyt helyeztek a kezelők kényelmére is. Zajcsökkentés, 72 dB fülke, kilátás, stb. Más konkurenciával szemben előny a hidrosztatikus vario hajtás is, amely nem jellemző a piactársaknál.

 

Beszéljünk a váltókról! Többféle is elérhető a Manitou kínálatában.

SM: Megkülönböztetjük a mechanikus, a powershift, a hidrosztatikus és vario váltókat egymástól. A mechanikus váltó esetében fogaskerekes áttételen keresztül történik a hajtás. A mechanikus váltó lehet kézi kapcsolású, ami négy fokozattal rendelkezik. A powershift váltó szintén fogaskerekes, csak több benne a fokozat – szám szerint 6 - és a kapcsolása elektronikus, azaz gombnyomással megy arrébb a fogaskerék.

A hidrosztatikus hajtásnál nincsenek fogaskerekek, a hidraulika szivattyú és hidromotorok segítségével történik a hajtás. A hidrosztatikus hajtásnál csak lassú és gyors fokozat van, amelyet a kezelőnek kell beállítani. A lassúban lehet dolgozni, mert ugye ekkor nagy nyomatékra, de kis végsebességre van szükséges. A gyors fokozat pedig vonulásnál kell, amikor nagyobb végsebességre van szükség.

A vario váltónál ugyanolyan hidrosztatikus hajtás van, de nincs ez a két fokozat, nincs szükség külön beállításra. A vezérlése úgy van megoldva 0 és 40 km/h között, hogy a terheléshez viszonyítva mindig a legnagyobb nyomatékot adja le.

 

 

Melyiket, mire érdemes használni?

KR: A mechanikus változatot annak ajánlom, aki szereti az egyszerűséget és a megbízhatóságot, illetve ez a legkedvezőbb árú változat. A meghibásodásnak sokkal kisebb az esélye. Hátránya viszont, hogy max. 32 km/h-val tud menni. A powershift-nél a sebességváltás gombnyomásra történik, a végsebesség itt már 40 km/h. Régen nem volt lényeges, hogy a váltó kapcsolása, hogy történik, de ma egyre több dologra kell figyelni kezelés közben, így az utóbbi években megjelent ez a piaci igény is. A hidrosztatikus és vario váltó végsebessége szintén 40 km/h. Ezekkel a váltókkal sokkal finomabb, precízebb munkavégzés válik lehetővé. Míg a hidrosztatikusnál két fokozat között kell kapcsolnia a kezelőnek, addig a vario váltó esetében a váltással nem is kell foglalkozni és ennél a legkedvezőbb az üzemanyag-fogyasztás is.

A Manitou-nál megvan adva, hogy melyik gép, milyen váltóval rendelhető. Vegyük a 7 métereseket, a 733-as mechanikus, a 737-es powershiftes, a 741-es vario váltós. Magának a gépeknek a lehajtásai, a motorja, a hidraulikája, a fülkéje, a kezelése teljesen ugyanaz, a 7-es széria mindegyik modelljéhez egyforma, 2,5 köbös kanál jár, csak a váltó más és az emelési súly, amit az utolsó két számjegy jelez. A 733-assal 3,3 tonnát, a 737-essel 3,7 tonnát, a 741-essel 4,1 tonnát lehet emelni. Egy fokozatmentes géppel nagyon jól lehet manőverezni, pl. kis területen forgolódni, terményt rakodni. Ugyanakkor a terhelhetősége nem annyira jó, mint a mechanikus hajtású gépeknek. Gondolok itt pl. a pótkocsi-vontatásra, földmunkákra, trágyahordásra, stb. Természetesen lehet vele, de nem fog elmenni annyi üzemórát mint, a mechanikus/powershift váltós gép.

SM: A mezőgazdaságban a mechanikus hajtást preferálja a világ nagy része, de akinek másra van szüksége, annak lehetősége van arra, hogy alternatívát, hidrosztatikusat válasszon. Magyarországon a 737-es, powershift váltós a legnépszerűbb. Elmondható, hogy nálunk ritkán választják a vario váltós teleszkópos rakodót, de ha mégis így döntenek, az nem a véletlen műve.

 

Sáfrány Márió, termékmenedzser

 

Az említett típusok esetében van valami tipp, amire a kezelésüknél érdemes odafigyelni?

KR: A 7-es szériában lehet állítani a hidraulika aggresszivitását, tehát hogy mennyire legyen gyors a hidraulika. Ez sokat jelent. Például vonulásnál le lehet venni, mert akkor nem kell akkora teljesítmény a hidraulikának, viszont amikor csak terményt rakodunk, akkor meg adja oda a motorteljesítményt. Ezt nagyon sokan nem használják, be van állítva egy sztenderd középállásba, de összesen 3 állása van a kapcsolónak. Észrevehetően sokkal gyorsabb és mozgékonyabb a gép, ha ezt a funkciót megfelelően használják.

Ismerjük a gépet, tartsuk karban! Az előírt zsírzásokat mindig végezzük el!

Általában minden gépben van, a CleanFix elnevezésű ventilátor visszafordító, ami kifújja a hűtőt. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell soha fújni a hűtőt. Ez csak azt jelenti, hogy amíg napközben dolgozok, azt a lerakódott, beszívott port, azt valamennyire kifújja. De ha poros körülmények között dolgozom, ettől függetlenül ki kell fújni a hűtőt, hogy ne melegedjen.

 

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingkommunikációs menedzser, AXIÁL Kft.

Forrás: AXIÁL Híradó 2020. 04. szám – 33. Bábolnai Gazdanapok különkiadás

Képek: Manitou, AXIÁL Kft.

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek