Fendt 900 Vario S4 vs. Gen6

Fendt 900 Vario S4 vs. Gen6

A versenyképesség megőrzése érdekében folyamatosan fejleszteni kell, tudja ezt minden gazdálkodó, gépgyártó, vállalkozó. Ez az alapvető igény hívta életre a 900-as traktorszéria hatodik generációját is, amelyet elődjéhez az S4-hez mértünk.

Az összehasonlításban bemutatópilótáik voltak segítségünkre.

 

2019-ben jelent meg a hatodik generációs Fendt 900 Vario széria, melyet egyaránt méltattak az Agritechnica és 2020-as AgrárgépShow rendezvényen is. Hannoverben „Az Év Traktora 2020” elismeréssel, Budapesten pedig Termékfejlesztési Nagydíjjal jutalmazták. Miért kaphatta meg ezeket a típuscsalád?

Antal Attila (AA): A Fendt 900-as alapvetően egy jó széria. Szinte bármilyen célra alkalmasak, bármikor bevethetők modelljei. Könnyen súlyozhatók, szerelhetők át különböző feladatokra, amit a felszereltség, az opciók széles választéka is mutat. Az előző generációhoz, tehát önmagához képest is nagyobb és jobb modelleket tartalmaz a család.

 

Hogy látjátok, mik az igazán nagy különbségek a két generáció, az S4 és a Gen6 között?

AA: A kipufogógáz-kezelés, de már alap dolgokban is megmutatkoznak ezek, pl. méretben, tengelytávban - olyan 12-13 centivel hosszabb lett az új traktor. Ez a vonóképességében játszik szerepet. Az össztömege is megnőtt a gépnek, nagyobb testű lett.

Horváth Martin (HM): Ezzel együtt erősebb lett az első híd is.

AA: A hátsó hídja is erősebb. Másik váltót kapott. Az 1000-es traktornak, a nagytestvérnek a hajtáslánca van benne. Érdemes külön kiemelni a VarioDrive-ot.

HM: Megnövelték a hidromotor kapacitását, 210 köbcenti körül van jelenleg, de ha dupla hidraulikarendszerrel kérik akkor 430 cm3/perc. Végső soron, kezelés szempontjából a gépbeállítások most már nagyon le vannak egyszerűsítve. Van egy hajtómű agresszivitás kapcsoló, amelyet már ismert módon négy állásban tudunk kapcsolni. Ezenkívül az TMS-vezérlés, valamint a határterhelés-szabályzás, amit tudunk manuálisan vagy automata módban használni.

AA: Nincs országút II - terep I fokozat, nincs mellső hajtás kapcsolás stb., a hibás kezelések elkerülése végett ezeket kivették. Nagyobb lett a fülke, kicsit a kilátás még jobb lett, mint amilyen volt. Több munkalámpa jobb elhelyezésben. Ezek is olyan apró dolgok, amik hasznosak. Markáns lett a design. Van, akinek ez is számít. Kifejezetten jól néz ki a traktor.

HM: Ismételten használatba vett MAN motorral 9 literrel nőtt a lökettérfogat.

AA: Pontosan. Továbbra is egy neves gyártó motorját használják, MAN motort. Sok évvel ezelőtt is ezt a márkát használták, és most újra visszatértek az 1000-es és a 900-as széria esetében ehhez a gyártóhoz. Nagyobb hengerűrtartalommal rendelkezik a motor, ezért várhatóan az élettartam, a stabilitás még jobb lesz, mint az előző generációnál.

HM: Az üzemanyag-takarékosság terén továbbra is az optimális, legalacsonyabb motorfordulatszámon való üzemelést igyekszik a gép elérni. Ez a VarioDrive, ami a Fendt ID része.

AA: A VarioDrive rendszerrel és a nagy lökettérfogatú, nagyobb nyomatékkal rendelkező motorral összhangban a Fendt kitalálta az ún. alacsony motorfordulatszám koncepciót (Fendt ID), ami megint csak a motor élettartama és a fogyasztás tekintetében előnyös.

 

Bal oldalon a Gen6 típus, Martinnal az orrsúlyon, jobb oldalon Attila az S4-es orrsúlyán.

 

Említetted, hogy érdemes külön beszélni a VarioDrive hajtóműről, mint kiemelkedő különbségről a két széria között. Mit kell erről tudni?

AA: Az S4-es 900-asban Vario hajtómű van, a Gen6-ban VarioDrive. Mindkettő gyakorlatilag ugyanúgy teljesítmény-elágaztatásos hajtómű, tehát ugyanaz a bolygóműves hidrosztatikus kombináció, viszont a réginél a mellső meghajtás egy fix fogaskerekes áttételen, egy osztóművön keresztül van megoldva. Ezáltal az első és a hátsó tengelyen, a kerekek menetsebessége közel teljesen megegyező, ennek következtében éles kanyarodás közben - mivel ekkor az első és a hátsó kerekek más íven haladnak, és a hátsó kerekek rövidebb, az első kerekek hosszabb ívet járnak be, emiatt több utat tesznek meg - kvázi a hátsó tengely utoléri az elsőt és elkezdi tolni. A gép vontatási kapacitása így csökken némileg kanyarodás közben, mivel az első kerék nem igen húz, illetve ezért van az, hogy a traktor egy jellegzetes nyomot hagy a talajon, sodorja a földet, vagyis kis bakhátat képez.

A VarioDrive esetében az első tengely meghajtása nem egy fogaskerék-áttételen keresztül történik, a Vario hajtóműnek a hidromotorjai nem egy tengelyt hajtanak meg. Az egyik hidromotor az első tengely, a másik a hátsó tengely hajtásában vesz részt és ennek hatására a két tengely eltérő sebességgel is tud haladni. Magyarul, amikor kanyarodunk és az első tengelynek hosszabb utat kell bejárnia, az első hidromotoron kisebb terhelés van adott pillanatban, és a hidraulika olaj oda áramlik, ahol könnyebb a dolga. Ennek hatására több olajat fog kapni a hidraulikaszivattyútól az első hidromotor, mint a hátsó és ezáltal felgyorsul az első tengely menetsebessége, de a traktor menetsebessége nem változik, mert csak a két tengely közötti hajtásarány fog eltolódni, ezáltal a traktor mind a négy kerékkel egyenlően vontat. A kanyarodás közbeni vontatási hatékonyság nő, eltűnik ez a sodró hatás, sokkal tisztábban és szebben, szűkebb íven fog fordulni a traktor a talajon, nem hagy maga után barázdákat a fordulásoknál. Szóval összegezve bár az új traktor kicsit nagyobb lett a réginél, kb. 12-13 centivel hosszabb a tengelytávja, ezzel szemben viszont szűkebben fordul, mint a régi. Ez köszönhető az új Vario hajtóműnek, a VarioDrive-nak.

Felvetődik, hogy mi van akkor, ha az egyik tengely sárba kerül, elkapar. Ha az összes olaj odamenne, amelyik tengely könnyebben forog, azaz amelyik elkapart, a traktor megállna. Erre is van megoldás! A traktor egy egyszerű lamellás, kuplungos megoldással képes összekapcsolni a traktor mellső és hátsó tengelyét, hogy ne történhessen meg az, hogy az egyik tengely a kisebb kerekezés vagy a sár stb. miatt elrúgjon, elkaparjon, a másik tengely pedig emiatt ne tudjon vontatni becsülettel.

Bár több kuplung van a gépben, de a kezelés egyszerűbb lett, mert már nincs szükség például az egyes, kettes fokozatokra – az S4-ben országúti és terep fokozat. Az első hajtást automatikusan lekapcsolja a gép és pontosan így jön létre az országúti menet. Az összes hidraulikateljesítmény egy hidraulikamotorba fog bemenni, nem kettőbe és emiatt egész egyszerűen felgyorsul a traktor. Az első hidromotor kikapcsolásával 25 km/h óra mellett lekapcsolja az első meghajtást és ezáltal fog létrejönni az országúti, nagyobb sebességű, csökkentett motorfordulatú menet, ami egyébként 950-es motorfordulatszám mellett képes 40-nel menni vagy 1500 környéként tud már 65 km/h-val haladni. A régi szériák, már olyan 1500-zal tudtak menni 50-et, a még régebbiek pedig 1700-as motorfordulattal.

A traktorban két kuplung van. Az egyikkel lehet összekötni a tengelyeket (a traktor mellső és hátsó tengelyét), egy másik kuplunggal pedig lekapcsolja az első hidromotort a meghajtásról olyankor, amikor nem hajt a hidromotor, hogy a tengely ne hajtsa vissza. Azt gondolom ez az új megoldás flexibilisebb, mint a régi és ezáltal több korábbi lehetséges kezelői hibát is tervezői oldalán már eleve kizártak, pl. nem felejtünk el átkapcsolni országúti fokozatra.

 

Ha van készleten 900-as szériás S4-es, azonnal elvihető gép, miért egy hatodik generációs modellt válasszak, aminek a szállítására várni kell és még az ára is egy kicsit magasabb?

AA: Ez két felől közelíthető meg. Egyrészt az igények, a tudásszint felől. Ha az a gép, ami raktáron van tudásában, felszereltségi szintjében megfelel a gazdának, lehet akár a régebbi típus is egy jó választás. Egy készleten lévő traktort már nem nagyon lehet opcionálni vagy csak minimális szinten. Egy rendelés alatt lévő gép még megváltoztatható, hiszen a gyárban teljesen a gazda igényeire szabható a traktor. Másrészt a kapacitás felől. Akinek mondjuk egy maximum 360 lovas traktor kell, annak elég lehet a régi S4-es is, de aki stabilan szeretné kihasználni ezt a teljesítményt, esetleg többre lenne szüksége, annak mindenképp az új traktor javasolt, méretei, tömege, a nagyobb lökettérfogat miatt, hiába azonos a motorteljesítmény a régivel, mert a plusz tömeg, a nagyobb dimenziók miatt a vontatóteljesítménye jobb lesz.

HM: A nagyobb űrtartalomnak köszönhetően a nyomaték és a lóerőtöbblet stabilan tud együttműködni az új váltóval. Igazából, ha komolyabb talajmunkát akar végezni a géppel, akkor érdemes az újabbat választani, mert ez jóval erősebb lesz, mint a korábbi típus volt.

AA: Abból adódóan, hogy az 1000-esnek a váltója van a 900 Gen6-osban, ami 500 lóerő fölé van tervezve. Azt gondolom, hogy a négyszáztizenöt lóerőt, amit a 900-as maximálisan produkálni tud, stabilan kell, hogy viselje. Néha a talajállapotok és az időjárási körülmények miatt vagyunk rákényszerítve egy nagyon nagy traktor vásárlására, ami nem biztos, hogy arányos az üzemmérettel, máskor a munkamennyiség az, ami indokolttá teszi. Harmadrészt pedig lehet, hogy speciális feladat miatt van szükség nagy gépre. Pl. útépítési feladatok, erdészeti munkáknál, bányaüzemeltetés területén, kőmarógép, fadarálógép üzemeltetéséhez stb. Ilyen esetekben nem kérdés, egy ekkora traktor kell hozzá. Bármilyen feladatra tudunk ajánlani zöldszínű erőgépet piros felnivel.

HM: Hacsak nincs rá igény opcióban, hogy más színű legyen.

 

1. kép: Típustól függően akár 6 pár speciális hidraulikus csatlakozó aljzat.  2. kép: Szintszabályozott pneumatikus kabinrugózás.

 

Nektek személy szerint melyek azok a fejlesztések, amelyek a gépkezelés során nagy segítséget jelentenek?

HM: A fülkerugózás észrevehetően jobb. Nekem nagyon tetszik még az új motorváltó koncepció. Sokkal stabilabban megy, sokkal egyszerűbben működik.

AA: Sokkal kevésbé változtatja a hajtómű beállításait a traktor, ami az élettartamára jó hatással lesz.

HM: Az egész gépnek jobb a nyomatékrugalmassága.

 

Mely extrákat ajánlanátok a gazdálkodóknak?

HM: Ha sűrűn dolgozunk éjszaka, akkor mindenképpen a LED munkalámpa csomagot, ezzel együtt jó szívvel ajánlom még a szoftveres extrákat.

AA: Mindent. Ami csak belefér a pénztárcába, mert attól lesz a traktor jó. Akár fontosak lehetnek a LED-es és xenonos lámpák, mert ha este kell dolgozni a géppel, akkor nem mindegy mennyire látunk jól a gépkapcsolat körül.

HM: Egy jó ülés.

AA: Igen, egy Evolution ülés aktív lengéscsillapítással és klimatizált ülőfelülettel, elforduló háttámlával, az jó dolog. Szeretik megspórolni az árát, pedig ez is egy teljesítményfokozó tényező, mert ha a pilóta kényelmetlenül érzi magát, meg fog állni.

HM: Igazából a SectionControl, az Auto Teach In és a TI Headland, mert ezek a továbbiakban, működésüket tekintve és együtt kezelhetők.

AA: A Contour Segment Assistant tetszik mert egyszerűen felveszi a gép az optimális haladási irányt a tábla alakja alapján. Rengeteg szoftveres extra van, ami segíti a traktoros munkáját és nem is nehéz megtanulni használni őket – szinte adja magát a beállítás mikéntje.

HM: A szoftveres, megrendelhető extrák a leglényegesebbek közé tartoznak, mert ezek a gépnek a tudását támogatják. Én nagyon szeretem a keréknyomás-állító rendszert, a VarioGripet is, ez már az S4-eshez is elérhető volt.

 

Szoftveres extrákat utólag lehet kérni?

AA: Jellemzően igen. Igazándiból a szoftveres extrák alapja a gyári GPS megléte. Ha van gyári GPS a traktorban, tehát 10 collos, VarioGuide-os a traktor, akkor onnantól kezdve mindegy, hogy S4 vagy Gen6 vagy bármilyen más típus, akkor az extráknak a 99,5%-a elérhető.

HM: Viszont VarioGuide-ot utólag már nem lehet kérni.

 

Bal oldalon S4 típus, jobb oldalon Gen6-os modell.

 

Van esetleg olyan funkció az S4-eseknél, ami nincs a Gen6 modellekben?

AA: A pótülés az új traktorban egyféle, nincs alternatíva. Az S4-esnél volt egy fapados pótülés, ami nagyon kicsire összecsukható volt. Ezt volt, aki szerette, volt, aki nem, mert kissé kényelmetlen volt és zörgős. Általában viszont az szerette, akinek nem kellett nagyon ülnie rajta. Az extra kivitelű pótülés pedig egy nagyon korrekt, magas háttámlájú alumínium öntvény konzollal rendelkező igen frankó pótülés, asztallá is szerelhető. Picit nehezíti a kiszállást, mert nagyobb.

 

Mit gondoltok, milyen legyen a hetedik generáció?

HM: A Fendt nemrég a VarioCenter utódaként megalkotta az új FendtONE kezelőrendszert, ez is a tavalyi Agritechnica kiállításon debütált és a megújult 300-asoknál, illetve 700-asoknál lesz elérhető elsőként. Várhatóan előbb-utóbb megjelenik a 900-asoknál is, erre vagyok igazán kíváncsi. Az én igényeimet kielégítené, ha már több szekció, megjelenítő felület lenne, illetve a jövőben egyre jobban tért nyerő precíziós gazdálkodáshoz szükséges térképek, műveleti feladatok rugalmasabban, együtt kezelhetők lennének.

AA: A jelenlegi terminál megjelenítő felülete négy szekciót mutat, ebből néha három lesz csak feladattól függően. Egy szó, mint száz nem látunk mindent a kijelzőn. Meg lehet ezt szokni, illetve oldani, mert ha több mindenre vagyunk kíváncsiak megkeressük a terminálon, de néha jó lenne, ha nem kellene pluszban nyomkodni.

HM: A várakozások szerint a FendtONE-ban egy 10”-os terminál kap helyet műszerfal gyanánt, illetve további két 12”-os érintőképernyős terminál, illetve ha minden igaz hat szekció lesz látható egyszerre.

AA: Igen, a műszarfali kijelző is LCD lesz, amire szintén tudunk áttenni feladatokat a fő kijelzőről, viszont itt nem lesz kezelhető a feladat vagy funkció, ez csak megjelenítésre lesz jó. A harmadik kijelző pedig a tetőből nyílik majd le, nyilván opcionálisan. Már most is lehetőségek tárházát nyújtja az új 900-as széria, de a fejlődés nem állhat meg.

 

Fotó: Fekete Gábor, marketingkommunikációs menedzser

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingkommunikációs menedzser

Lektorálta: Kresz Gábor, Fendt referens

Forrás: AXIÁL Híradó 2020. 03. szám

Elérhető

Kapcsolódó cikkek