Berthoud Raptor: egy nagyragadozó Békés megyében

Berthoud Raptor: egy nagyragadozó Békés megyében

Két szántóföldi vontatott permetezőgépet cserélt egy Berthoud Raptor önjáróra a Bucsai Agrár Kft. A három évvel ezelőtt meghozott döntést a mai napig a legjobbnak tartják. A választás indokairól Demecs Jánossal, a cég termelésirányítójával beszélgettünk.

A szántóföldi növénytermesztéssel foglalkozó vállalkozás közel kétezer hektáron gazdálkodik. Bár földjeik korábban szinte egy tömbben, mintegy 14 kilométeres körben voltak, mára több kisgazda, magánvállalkozás ékelődött közéjük.

„Átalakulóban vannak a területeink, alaposan meg kell fontolni, milyen gépet vásárolunk” – magyarázta a szakember. Míg korábban több gépkereskedővel álltak kapcsolatban, partnerként mára szinte csak az AXIÁL maradt. A több, mint két évtizedes együttműködés alapja a kölcsönös bizalom, a megbízható szervizháttér. Bár a bucsai cég Békés megyében található, a Debrecen-Békéscsaba-Szolnok háromszögből az AXIÁL ez utóbbi telephelyére esett a választásuk.
„Át kellett gondolnunk a növényvédelemben lezajlott változásokat. A légi permetezés folyamatos támadás alatt áll, szembesültünk azokkal az akadályokkal, hogy érzékeny az időjárásra, folyóvíz vagy utak mellett nem szabad permetezni, s a kivitt területek is növelik a kockázatot. Mindezt a földi gépekkel ki tudjuk küszöbölni, ráadásul nagyobb lémennyiséggel, így hatékonyabban lehet védekezni” – mutatott rá Demecs János a döntés okaira. A Berthoud Raptor harmadik szezonját kezdi, s mintegy ötszáz üzemórát dolgozott már. Tavaly volt az első egész éves szezonja, bár nem volt még teljesen kihasználva, de próbálgatták feszegetni a határaikat. A korábban alkalmazott két vontatott permetezővel szemben könnyebb a Berthoud kiszolgálása. Az előzők kétszer annyi személyzetet igényeltek, ma ezt meg tudja oldani két ember. Az önjáró gép egyedül ellátja ugyanazt a területnagyságot, mint a két vontatott. Ez is fontos szempont volt számukra, mivel nem lehet dolgozót találni.
 


„Az 1,8 méteres nagy hasmagasság miatt állományban tudunk vele permetezni. Bár indokként felhozhatnánk a taposási kárt, de ez messze nem akkora, mintha például légi permetezésnél, szeles időben egy egész fasor károsodik” – hangsúlyozta a termelésirányító, tavasztól őszig folyamatosan megy a Berthoud, szinte végigdolgozza az egész évet, sőt, ha ritkán is, de megesett, hogy ősszel regulátorozni kellett a repcét.
„Nagyon stabil gép, még azzal együtt is, ha teljesen fel van emelve, s ehhez számoljuk hozzá a 24 méteres permetező keretet. Sőt, kipróbáltuk úgy is, hogy mondtuk a gépkezelőnek, tele tartállyal, rendesen szedje alá a kormányt. Kíváncsiak voltunk, mi történik, de akkor sem billent meg a gép” – mosolygott a szakember.
Bevallása szerint Bucsán „félprecíziós” gazdálkodás folyik. Már az előző két vontatott permetező is tudta a szakaszolást, bár nem olyan szinten, mint a Berthoud. Benne van a GPS, az automata kormányzást is lehetne alkalmazni, ám van néhány hagyományos vetőgépük, így biztonsági okokból inkább kézzel irányítják. Ugyanakkor meghagyták a lehetőséget, hogyha elindulnak a precíziós gazdálkodás irányába, akkor a robotkormányzást is alkalmazhatják. Maradt a sorvezetés, hogy ne legyenek nagy átfedések. Önállóan beállítja a keretet, megbízhatóan követi a talajfelszínt. A revolver fúvókáknak köszönhetően, a megfelelő paraméterek alapján könnyedén tudnak választani, hogy tökéletes legyen a szóráskép. Az éjszakai műszakban is könnyen ellenőrizhető a munkája, a megvilágított keretnek köszönhetően jól látszik, ha valahol dugulás alakul ki.
 


„A kényelmi megoldások közül kiemelném, hogy a szórókereten jelentkező problémákat egy ember is meg tudja oldani. Korábban, ha a fúvóka eldugult, kellett hozzá két dolgozó, egy bent ült a fülkében, egy pedig takarította. Ma pedig a gépkezelő ki tudja venni a joysticket, amely ilyenkor távvezérlőként működik, kívülről el tudja indítani az eszközt, és elhárítja a problémát” – fogalmazta meg tapasztalatát Demecs János. Nincsen három éves a gép, mintha új volna. Látszik, gazdája van, foglalkoznak vele. A szakember elmondta, a tartály belső mosásának rendszere kiforrott. A külső tisztítás akkor szokott nehézséget okozni, ha például napraforgót deszikkálnak, az olajos készítmény rákerül a külső burkolatra, amit nehezebb eltávolítani.
A Deutz motor elég erős, szinte tökéletes. Hidrosztatikus hajtású járószerkezete országúton is lehetővé teszi az óránkénti 40 kilométeres haladási sebességet, négykerék-kormányzása oldalazó mozgatásra ad lehetőséget, tapasztalatuk alapján elmondható, hogy terepjáró képességéi a lehető legjobbak. „Fülkéje komfortos, igazi franciás, minden kézre esik. A szervizes kollégák segítettek beállítani, hogy még kényelmesebb legyen. A gépkezelők észre sem veszik, ha egy vízlevezető árkon mennek keresztül, legfeljebb bukkannak egyet, amit a fülkében szinte meg sem lehet érezni” – tette hozzá. A kijuttatás pontosságát és rugalmasságát a folyadék nyomásának alapján történő mennyiségszabályzással biztosítják. Fontos szempont az is, hogy a kijuttatás utáni maradék permetlé mennyisége szinte elhanyagolható, ami szerváltáskor nagy könnyebbségnek számít.

 

Szöveg, képek: Viniczai Sándor

Elérhető

Kapcsolódó cikkek