Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2019-11-05 15:44:05

Tizenkettőt egy csapásra

A HORSCH a sekély talajművelés specialistájaként ismerteti a Cruiser XL sorozatát. Hogy nehéz körülmények között is meggyőző-e, a 12 méteres változattal teszteltük.

A HORSCH új területre lép a Cruiser XL-lel – hiszen igazi műszaki kihívás a nagyon sekély művelés, kapás kultivátorral. Mégis, néhány éve ismét növekszik a rugósszárú kapás könnyű szántóföldi kultivátorok jelentősége. Hiszen vibráló kapái igazi mindenessé teszik – tarlómunkától a köztesnövények bedolgozásán át, porhanyós magágy készítéséig mindenre alkalmasak. Természetesen határt szab a maximális munkamélység és az átömlés, ahogy a traction magazin 2018. évi 3. számának riportjában már részletesen megírtuk.

A búza betakarítása utáni első tarlóhántáskor pontosabb képet tudtunk kialakítani a 12 méteres gépről, a Cruiser XL sorozat zászlóshajójáról. És még egy apróság: a HORSCH 12 méteres Cruiser XL modellje jelenleg a legnagyobb könnyű szántóföldi kultivátor a piacon. A vetélytársak csak keskenyebb (bár néha több gerendelyes) vagy rugós fogú boronákat kínálnak.

 

Táblavégi forduló: Táblavégi fordulóban a hátsó tömörítőhengerre és elöl a dupla támkerekekre támaszkodik a Cruiser.

A kapaszár nem a szokott módon, a gerendely alatt áll, hanem felette vezet hátrafelé, és előfeszített.

 

Az alapmodell

Egy kultivátor vásárlásakor először az alapadatok iránt érdeklődik az ember. Gyakran már ezek alapján döntenek egyik vagy másik gyártmány mellett. Cruiserünk munkaszélessége 12 méter. A hatgerendelyesen összesen 81 kapa sorakozik. A gerendelyen a távolságuk 90 cenitméter, húzástávolságuk így 15 centiméter. A gerendelytávolság egységesen 70, a keretmagasság 60 centiméter.

A tesztelt kivitelű könnyű szántóföldi kultivátor 13,98 tonnája tekintélyes súly – de hát száraz talajba is be kell húzni a kapákat. A traktor teljesítményével nem szabad takarékoskodni. A HORSCH szerint a a Cruiser 12 XL-t 500 vagy még több lóerővel kell vontatni – ez alatti gyengécskének számít. Ennek megfelelően rendes vonószerkezet kell: IV kategóriájú vonószem vagy a gömbfej jöhet számításba. 12 méteres munkaszélessége ellenére a HORSCH könnyű kultivátor betartja a szállítási méreteket, szélessége 2,98 méter, magassága közel négy méter. A gazdaságból a szántóföldre vagy a táblák között biztonságosan vonul a 445/65-22,5 gumiméretű, masszív járószerkezet egyedi kerekeivel. Ahogy az ekkora talajművelő eszközökön megszokott, az egyenletes mélységtartás és a nyugodt járás érdekében a hátsó tömörítő hengeren kívül elöl jobb és bal oldalt egy-egy dupla, 400/60-15,5 méretű támasztókerék tartja a gépet.

 

Egészen hátul a járószerkezet

Megérkezve a szántóföldre, két lépésben nyitható szét az ötrészes váz – két kihelyezett körös hidraulikával, szinte a kezelőülésből. Csupán a masszív tartólemezeket kell a keretről eltávolítani, amelyek megakadályozzák, hogy kinyíljon menet közben a gép – biztonságos és egyszerű megoldás. Már csak két klipszet kell levenni a hidraulikus hengerről a tömörítőhenger középső részén. A kultivátor így stabil, és megfelel a közúti közlekedéshez előírt 4,0 méteres magasságnak. Szabad hasmagassága 20 centiméter. Emellett a vonórúdról kell klipszeket eltávolítani, amelyek szállításakor vízszintesre igazítják a Cruiser XL-t. A többit megoldja a hidraulika. Először a „90 fokos nyitás” szelep hozza vízszintes helyzetbe a belső szárnyakat, miközben automatikusan kijön a tömörítőhenger a támkerekekkel: a középső tömörítőhenger és a vonuló járószerkezet forgó mozgással helyet cserél, az utóbbi teljesen kiemelve felülre kerül – a HORSCH ezt „revolver futóműnek” nevezi. Munka közben az utóbbinak nincs feladata – mint ahogy a fordulókban sem. Erről majd később részletesen beszámolunk. Ezt követően a második, a „180 fokos nyitás” szelep nyitja a két munkaszárnyat. A folyamat vége előtt lassan előre kell haladni, hogy a talajban elakadva ne sérülhessen meg a tömörítőhenger. Végül rövid időre nyomás alá kerül a külső szárnyakat vezérlő hidraulika, hogy megteljenek a szárnyak nyomástárolói, majd ezután egyszerűen, nyomásmentesen kapcsolhatók. A nyomástároló egyrészt arról gondoskodik, hogy a külső szárnyszegmensek nyomás alatt legyenek, így a két összecsukható rész kapái jobban a talajba tudnak hatolni. Másrészt kiegyenlíti az egyenetlen felszínt.

 

Manométer – védetten, az oszlopban elhelyezve – mutatja a külső szárnyak nyomását.

A széria kopócsúcsokon kívül további kapahegyek és lúdtalpkapák is felszerelhetők.

 

Munkamélység-állítás

A kívánt munkaminőséghez elemi feladat beállítani a gép munkamélységét. Ahogy a nagy munkaszélességű HORSCH kultivátorokon megszokott, a mélységet különböző vastagságú távtartó lemezekkel vagy klipszekkel lehet beállítani. Kiemelt állapotban a klipszek a mélységállító hengerek dugattyúrúdjaira rögzíthetők. Összesen kilenc helyen kell a klipszekből ugyanazt a színkombinációt elhelyezni, egyrészt elöl a két dupla támasztókeréknél és a vonórúd hengerén, másrészt hátul a tömörítőhenger funkcióit állító hat hidraulikus hengernél. Mivel mélységállításhoz mindig át kell rakni a klipszeket, menet közben nem lehet módosítani a mélységet; például kicsit mélyebben dolgozni a táblavégi fordulóknál.

 

Hosszú rugós szárú kapák

Első pillantásra egyértelműen a HORSCH új, szokatlan rugós szárú kapái tűnnek fel. A kétszer csavarodó kapaszárak a gerendely előtt, párhuzamosan, egyforma magasságban állnak. A csavarodó rész után a szár a gerendely fölött vezet tovább. Így sikerült az átömlést 10 centivel – 60-ról 70 centiméterre – növelni.

A következő jellegzetesség: a rugósszárú kapákat közvetlenül a kapatartóra csavarozott műanyag ék feszíti elő. Az előfeszítésnek köszönhetően a kioldóerő 150 kilogramm. A kioldási út felfelé körülbelül 20 centiméter. A HORSCH szerint ezzel a kioldóerővel 15 centiméterig biztosított a munkamélység. A kapák még nagyon nehéz talajviszonyok esetén is tisztán a talajba hatolnak anélkül, hogy hátrafelé kifordulnának, és tartós terhelés esetén végül deformálódnának. Ha valamelyik kapát mégis ki kell cserélni, akkor elöl, a kereten van egy eszköz egyszerű és gyors kilazításához, megszorításához. A jövőben a Cruiser hárompont-függesztésű változatához szintén a HORSCH rugóskapákat fogják használni.

 

Pillantás elölről a szár rugójára. A gerendellyel közel azonos magasságban nyúlik előre.

A vonuló járószerkezet gumimérete 445/65-22,5.

 

Műszaki adatok:

Keret: 100×100 mm vázvastagság, 5-részben csukódó (2 kétkörös hidraulikacsatlakozás), vázmagasság 60 cm, 6 gerendely, 70 cm gerendelytávolság, 2 dupla támkerék, hidraulikus mélységállítás kapcsokkal, max. munkamélység kb. 15 cm

Kapák: 25×25 mm-es rugós kapák, 81 db, 150 kg előfeszítés, 150 mm húzástávolság, 50, 80 vagy 100 mm-es kopócsúcsok, 200 mm-es lúdtalpkapák

Egyengetés & visszatömörítés: 550 mm-es dupla RollPack henger, lengő függesztésű, 460 mm-es homorú tárcsák

Tömeg és méretek: 13 980 kg, 3,98 m szállítási magasság, 3,00 m szállítási szélesség, vontatási teljesítmény 500 lóerőtől

 

Stabil fordulás

A 10 és 12 méteres Cruiser XL két HORSCH gépből, a Joker 10/12 RT-ből és a Terrano 10/12-ből már ismert forgó járószerkezettel van felszerelve (ahogy korábban, a szétnyitásnál ismertettük). Így a Cruiser a táblavégi fordulónál a 12 méter szélességű tömörítőhenger teljes felületén, és elöl, a nagyméretű dupla támkerekeken fordul, illetve emelkedik ki – a járószerkezet csak a közúti vonulásra szolgál, más funkciója nincs.

A táblavégi fordulóknál a támkerekek és a tömörítőhenger pozíciójának köszönhetően lendületesen lehet haladni a következő nyomvonalon anélkül, hogy tartani kellene gép imbolygásától (más gyártók gyakran kiemelik a járószerkezetet, így különösen a szélesebb gépek gyorsabban megbillenek). Mindkét támkerék csapágyazott, a táblavégi fordulóban elfordulhat, nem radírozza a talajt. Munkahelyzetben is a géppel együtt fordulnak, és megfelelően követik a kontúrt. Munk közben nem „táncoltak” – nagyon nyugodtan haladtak. A tömörítőhenger a táblavégi fordulónál természetesen kicsit radíroz, és keresztirányú erők keletkeznek a hengerben és a tartójában.

 

A szántóföldi munkában szükségtelen a kerék, felfelé fordul. Helyét a középső tömörítőhenger veszi át.

A vonórúd elég hosszú a széles gumihevederes traktorokhoz. Szűken lehet vele fordulni.

 

Állítható szögű dupla henger

Ahogy korábban említettük a táblavégi fordulóban a teljes gép a tömörítőhengeren (plusz a támkerekeken) támaszkodik. A visszatömörítés és porhanyítás mellett két feladatot teljesít a Cruiser XL tömörítőhengere. A könnyű szántóföldi kultivátor két nagy modelljéhez kizárólag az 550 mm átmérőjű, U-profilú gyűrűkből álló, dupla RollPack henger áll rendelkezésre. Ennek jellemzője az univerzális használhatóság, a nagy teherbíró képesség és a nyitott profil, ami fel tud töltődni földdel, és így megfelelően visszatömöríti a talajt. Újdonság a Cruiser 12XL dupla RollPack hengerén a lengő felfüggesztés. A henger így nemcsak a mélységhez állítható be, hanem az adott talajviszonyokhoz is. Csupán az első henger ütközőit kell beállítani. Dolgozhat például a hátsó hengerrel ugyanolyan mélységben, illetve szintben, vagy a lazább termőhelyeken enyhén meg is emelhető, hogy a talaj összehúzását vagy besüllyedését elkerülhessük. Ugyanez a helyzet a felső határértékkel is: kötött talajon egyszerűen kitérhet felfelé, ha különösen nagy rögök vagy kövek kerülnek az útjába.

A Cruiser hengerszegmense előtt és a kapák mögött egy sor homorú tárcsa teríti szét a földet, amit kapák kifordítottak, a henger előtt elegyengetve a felületet. Eközben mindig a gép közepe felé mozdítják a földet. A tárcsasor közvetlenül a hengerkarokhoz kapcsolódik – a hengertől függően változik a munkamélysége, ha megfelelően be van állítva. Ha nagyobb munkavégzési sebesség, mélység és szervesanyag-mennyiség/típus miatt korrekcióra van szükség, a felfüggesztésen beállítókarok vannak – hengerszegmensenként kettő. A középső elmunkálótárcsák a menetirányra keresztben átdughatók, hogy ellene hassanak a bakhátképződésnek. Minden tárcsa egyedi függesztéssel, gumibakokon kapcsolódik a tartórúdhoz, akadály esetén hátra és oldalra kitérhetnek.

 

Speciális eszköz segít a törött kapák cseréjét.

Hidroakkumulátorok illesztik a szárnyakat a talajfelszínhez.

 

A gyakorlatban

A Cruiser XL tiszta munkát hagy maga után a tarlón. Mivel az elmúlt nyár extrém száraz volt, és Németország sok területén a talaj különösen keménynek bizonyult a tarlóhántáshoz, sajnos csak 50 milliméter vastag, páncélozott kopócsúcsokkal tudtunk dolgozni. „Normál” években általában 200 milliméter széles lúdtalpkapákat használunk a talajmunkák első lépésében. Emellett vannak még keskeny kapák, 80 és 100 milliméter szélességben – opcionálisan páncélozott változatban is.

A 6-7 centiméteres munkamélységben a kapák és a kopócsúcsok jól boldogultak – tarották a mélységet és behatoltak a földbe. A kapák erős kitérésére nem volt példa – ez valószínűleg az előfeszítésen múlott, aminek alkalmazása kemény körülmények között térül meg igazán. A nehéz talajviszonyoknak megfelelően a traktor több mint 600 lóerő teljesítménye is helyes választás volt. Az 500 lóerős teljesítményű, nem ritkán 27 tonnás traktorokkal figyelni kell a teljes gépkapcsolat 40 tonnás megengedett össztömegére.

A kenésre közel 60 kenési pont szolgál – főként a járószerkezeten, valamint a nyitó-csukó hengereken. A zsírzógombokat jobb lenne egy helyen sorba rakni. A kapák, az egyengetőtárcsák és a tömörítőhenger csapágyai azonban teljesen karbantartásmentesek.

 

A munkamélységet elöl a vonórúdon és a támkerekeken klipszekkel valamint ...

... hátul, a tömörítőhenger hidraulikus hengerein állítja be a kezelő.

 

Összegzésünk:

A HORSCH 12 méter munkaszélességű Cruiser 12 XL modellje a jelenleg legnagyobb rugóskapás könnyű szántóföldi kultivátora. Egyértelmű, hogy ilyen méretekhez elegendő teljesítményre van szükség – 500 vagy ennél több lóerő ajánlott. A Cruiser kapái is egyedülállók. Egyrészt a gerendely fölött vezetnek a kapaszárak – ez kedvezően hat az átömlési magassága –, másrészt előfeszítettek, így nyugodtan és egyenletesen maradnak a talajban.

A forgó járószerkezet jóvoltából a táblavégi fordulónál a dupla RollPack hengerre és az elöl található stabil támkerekekre támaszkodva emelkedik ki a kultivátor. Így gyorsan, billenés nélkül fordul. A munkamélység a hidraulikus hengerek távtartó klipszeivel állítható be – a jövőben ez bizonyára egyszerűbbé válik majd.

 

Az egyengető tárcsák egy sorban állnak a kapák mögött.

A dupla RollPack henger lengő felfüggesztésű. Az első henger alkalmazkodni tud az egyenetlenségekhez.

 

+ nagy felületteljesítmény

+ előfeszített kapák

+ nagy átömlési keresztmetszet

+ biztosabb pozíció a táblavégi fordulóban

+ mechanikus rögzítés vonuláshoz

– csak egyetlen hengerváltozat

– mélységállítás klipszekkel

 

Furatlemezekkel határozható meg az elülső henger felső ütközése.

A középső fogazott-tárcsák tiszta átfolyást biztosítanak.

 

Szakmai vélemény

A neuenheiligeni AGN Mezőgazdasági Kft. 1600 kW-os biogáz-üzem mellett 1500 férőhelyes sertésistállót működtet. 3100 hektáros szántóterületén elsősorban őszi búzát, repcét, kukoricát és sörárpát termeszt. 2018 tavasza óta dolgozik náluk egy Horsch Cruiser 12 XL, ezt nemcsak a betakarítás utáni nyári/őszi tarlóhántásra, hanem magágy készítésre is használják. Jó fél év alatt mintegy 4000 hektárt művelt meg.

 

A kopócsúcsokkal 6-7 cm mélységben végeztük el az első tarlóhántást.

Az elvégzett munka képe a nehéz talajkörülmények ellenére nagyon rendezett volt.

 

„A gumihevederes Challenger traktor több mint 600 lóerejére szükség is van a Cruiser 12 XL-hez, különben túl kicsi lenne a munkasebesség – legalább 12-14 km/óra kell. A gyengébb kerekes traktorok nem boldogulnak vele. Amúgy is jobb a mi enyhén dombos vidékünkön a gumihevederes traktor. Kiváló a HORSCH Cruiser munkaminősége, területteljesítményével is nagyon elégedettek vagyunk. Kezelőink a gép egyszerű kezeléséről számoltak be” – mondja Hesse ügyvezető igazgató.

Négyezer hektár után cserélni kell az elkopott páncélozott keskeny kopócsúcsokat. Azért továbbra is kitartunk a keskeny változat mellett, nem használunk lúdtalpkapákat. A táblavégi fordulónál a Challenger és a Cruiser 12 XL lendületesen fordul rá a következő nyomvonalra. Mi azonban lemondunk erről a menetmódról, és legalább egy nyomvonalat kihagyunk. Így kevesebb keresztirányú erő hat a kultivátorra, illetve a hengerre – ez kíméli az anyagot. Mindez azonban nem jelent problémát a nagyméretű tábláinkon” – teszi hozzá Hesse úr.

 

H. Hesse az AGN Mezőgazdasági Kft. ügyvezető igazgatója (balra) és Silvio Frank gépkezelő nagyon elégedett a területteljesítménnyel.

 

Fordította: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: terraHORSCH 2019. 2. szám

 

 

Mindig mozgásban

 

Minden gép csak annyira jó, amennyire a szervize. Ez a HORSCH talajművelő, vetőgépeire és permetezőire is igaz. A szerviz csak akkor működik jól, ha megfelelő az alkatrészellátás is. Utóbbiról a HORSCH Szerviz & Alkatrész osztályának csapata gondoskodik. >>