Pályamódosítás

Pályamódosítás

Kis földterületen nehéz boldogulni. Seprenyi Sándornak nagyon racionális gondolkodással mégis sikerül. CLAAS traktorait például a MANAX flottájából vásárolta.

Óriási a horizont és a fölé boruló égbolt Békéssámsonnál, annyira sík a vidék, hogy messzire ellátni. Tipikus mezőgazdasági régió, iparnak nyoma sincs a kis településen. Mi sem tűnik magától értetődőbbnek, mint hogy itt mindenki a földből él, mióta világ a világ. Pedig van kivétel: az ide született Seprenyi Sándor felmenői különféle foglalkozásokat űztek, ő maga autószerelőnek tanult, van vizsgabiztosi képesítése is – hja, modern időket élünk. Ám ő sem kerülhette el az agrárium vonzását: ahogy mondja, az élet hozta így, hogy jó húsz éve másodtevékenységként libázni kezdett, még annak a hírhedt cégnek is szállított tollat, amely miatt annyian mentek tönkre, lettek öngyilkosok. A bevételt nem költötte el: „Mindent visszaforgattam, földeket veszegettem, kétműszakos munka mellett tanultam bele a gazdálkodásba”.

 

 

Sőt, nem állt meg a viszonylag egyszerű szárnyas-tartásnál, hanem minden családi hagyomány, előképzettség nélkül földművelésre adta a fejét. Honnan tanulta, kérdem? Szomszédoktól, könyvből? „Nem, mert mindenki a magáét hajtogatja”, Sándor inkább merészen belevágott, hogy saját tapasztalatai alapján építsen fel egy merőben új életformát. „Nagyon igényes vagyok, saját filozófiám van.

Az első, használtam vett CLAAS 106-os kombájnomat szétszedtem, megnéztem, hogyan működik, és máris világos lett sok minden. Elkezdtem vele aratni, minduntalan kiugrottam, megnéztem, hogyan vágja a gabonát, teríti a szalmát, belejöttem a munkába. Hasonlóan volt a szántással is, beült mellém egy gazda, csak annyit mondott, hogy rendben van, így kell csinálni, mindössze arra ügyelj, hogy széltében-hosszában vízszintesen álljon az eke.

 

 

Kezdetben egy MTZ 50-es traktora volt, ahhoz választott ekét. Aztán sora jött MTZ 82, Zetor Crystal 120, Fiat 180/90, Casey IH 175 – és szintugrásként CLAAS ARION 420 (110 LE), amely mellé aztán érkezett egy AXION 830 (230 LE) is. Miért ezeket választotta, hogyan jutott hozzájuk? Nos, a jelenleg 175 hektáros gazdaság a Csanádi-hát szélén elterülő fekete földjei, amelyeken búzát, árpát, kukoricát, napraforgót, repcét, lucernát termeszt, elég kötöttek, például a négyfejes, váltvaforgató ekéhez kell 200 lóerő, az úgy csináltatott, 4,6 méter széles nehéztárcsához úgyszintén. Kombinátora sem gyári, Géderlakon készült, kisipari készítmény. Komoly teljesítmény kell a 24 tonna hasznos teherbírású, háromtengelyes pótkocsihoz is.

Csináltatott eszközök? Már kirajzolódik, hogy Seprenyi Sándor nem az a típus, aki besétál egy gépkereskedőhöz, és megveszi mindenből a legdrágábbat, hiszen módja sem lenne rá, de józan szemlélete is visszatartaná a túlzott költekezéstől. Minőséget akar, hiszen „nem olyan gazdag, hogy olcsót vegyen”, de nagyon odafigyel az ár/érték arányra. Minden gépet megvizsgál, milyen az anyag benne, hogyan van összerakva, mit várhat tőle. A környékről begyűjt minden lehető tapasztalatot.

 

 

Úgy találta, hogy megbízhatósági igényeiknek a CLAAS traktorok már megfelelnek, viszont jóval kevesebbe kerülnek az „aki vezet, ilyet vezet” márka sötétebb zöld masináinál, amelyek valamennyi képességét alighanem ki sem használná. Tehát ARION és AXION. De nem ám új! Gazduram ésszerűen kivárta, míg az előző tulajdonosnál nagyobbat csökken egy traktor ára, mint a használati értéke, és akkor vásárolta meg. Alaposan körülnézett a piacon, több cégnél érdeklődött, volt olyan is, ahol komolytalan ajánlatot kapott. Legkorrektebbnek az AXÁL-t találta, egy MHB-hitelt kihasználva Bajáról vett először kombájnt, aztán két traktort. Mindkettő az AXIÁL-hoz tartozó MANAX állományában, bérelhető gépként dolgozott addig. Sándor elment Bajára, kinézte a neki megfelelőt az udvaron felsorakozott eladó traktorok közül, és nemsokára haza is furikázott vele. A kombájnt azért már tréler hozta el az udvarába, mert azzal a monstrummal már nem lett volna egyszerű átjutni Szegeden.

 

 

Mindent én magam csinálok, szántok, vetek, aratok, mindegyik gépen csak én ülök, jól ismerem őket, nálam tíz évig is jól szolgálnak majd. A CLAAS traktor nem túl komplikált, nagyon üzembiztos, 2000, illetve 3500 üzemóra alatt még semmi probléma nem volt velünk. Én tartom karban, olajat, szűrőket cserélek, hiba esetén az AXIÁL szervizéhez fordulnék, hiszen ma már laptoppal kell lekérdezni a hibakódot, de eddig nem volt szükség rá. Alkatrészt szintén náluk vásárolok, és kizárólag gyári eredetit! A kombájnomhoz korábban vettem utángyártottat, húsz perc alatt megette az ékszíjat – soha többé! Ráadásul alkatrész-árban is jó az AXIÁL, egyszerűen nem éri meg mással kísérletezni. Csak minőséget vásárolok, semmi mást! A traktoraimnak kényelmes a rugózott fülkéje, de a legközelebbit már valószínűleg első rugózással veszem meg. Összességében azt mondhatom, hogy jól választottam!

Nemcsak traktort, kombájnt választott jól Seprenyi Sándor, hanem vidáman csillogó szemét, elégedett arcát látva, magabiztos beszédét hallgatva biztos vagyok benne, hogy új élethivatást is. Korábbi gépészeti tudását hasznosítva, bátor pályamódosítással perfekt gazdává fejlesztette magát – szívből gratulálok!

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Képek: Török Zsolt

Forrás: Agritech 2019. július

 

Kapcsolódó cikk:

 

S10 terminál tanúsítvány

 

A munkaeszközöknek, termináloknak, farmmenedzsment szoftvereknek és a traktornak tudniuk kell kommunikálni egymással. Sajnos a gyakorlatban az információcsere nem mindig működik tökéletesen. Mit lehet itt tenni? >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek