Kis mozgás – nagy kényelem

Kis mozgás – nagy kényelem

Ami tegnap háromutas szelep kezelőkarja volt, az ma CMOTION multifunkciós menetkar. A kettő között izgalmas fejlesztési út vezet.

Aki CMOTION multifunkciós menetkarral dolgozik egy CLAAS traktor, kombájn vagy silózó fülkéjében, a legnagyobb kényelmet élvezheti: alkarja a jobb oldali kartámaszon pihen, és a menetkar oly tökéletesen simul tenyerébe, hogy csak hüvelyk, mutató és középső ujját kelljen mozdítania a különböző funkciók vezérléséhez.

Hogy az ergonómia mindig is a CLAAS fejlesztőmérnökei figyelmének középpontjában állt, tisztán látható a kezelőszervek történetére visszapillantva. Már az első önjáró kombájnok, az 1953-tól gyártott HERCULES, illetve az SF speciális, háromutas hidraulikaszelepét – akkor egyedülállóan – egyetlen karral lehetett működtetni.

 

 

Az, hogy egy kar hatott a menetsebességre, a vágóasztalra és a cséplőműre, akkoriban úttörő megoldásnak számított. Persze a gépkezelőnek izomerővel kellett mozgatnia a felsőtestét, jobb karját és kezét, hogy a gépkart jobbra-balra, illetve előre-hátra tolhassa.

Az ezt követő közel húsz év alatt valamennyi önjáró kombájnját igen érzékeny, három-, majd négyutas szeleppel szerelte fel a CLAAS.

 


 

 

A kezelőkartól a menetkarig

A DOMINATOR különálló előre- és hátrameneti váltókarja volt 1971-ben az első menetkar. A kombájnok továbbra is többutas szeleppel készültek. A későbbi, 1979-es DOMINATOR 106 és 96 szériákban billenőkapcsoló került a kar fogantyújába – ez lett az első kétfunkciós fogantyú.

 

 

JAGUAR SF – háromutas szeleppel

A CLAAS első silózója, az 1973-ban bemutatott SF 60, szintén háromutas szeleppel jelent meg. A JAGUAR 80 SF menetkar-fogantyújába már három kapcsolót integráltak – ezt nevezhetjük az első multifunkciós karnak a CLAAS-nál. A többutas szelephez képest jelentősen tehermentesítette a gépkezelő jobb kezét és csuklóját.

 

 

„Helikopter-botkormány” több funkcióval

A kombájnon az első multifunkciós menetkart, amelyhez a helikopterek botkormánya adta az ihletet, 1985-ben, egy sevillai nemzetközi kereskedői találkozón mutatta be a CLAAS. Ezt a hidrosztatikus hajtású COMMANDOR CS gépekbe, illetve a DOMINATOR 8-as sorozatba építették be (1986-tól), de később a MEGA és a MEDION kombájnokban is használták.

Hasonló „helikopter-botkormányt” kapott 1988-tól a JAGUAR 695 SL, 690 SL és 685 SL silózó. Az ezeket követő 800-as sorozatban (489, 1994-től) egy további funkcióval egészítették ki.

 

 

Kartámaszba építve

A kezelési kényelem új mérföldköveként az 1995-ös Agritechnica kiállításon, az új LEXION kombájnnal együtt mutatták be a jobb kartámaszba integrált multifunkciós kart. A gépkezelő már meg tudta támasztani alkarját, de a különböző tevékenységekhez még mindig kézmozdulatok kellettek: a keskeny, hosszúkás menetkart, melyen türkizszínű gombok voltak, Z-alakú kulisszában 10 centi előre-hátra tolva lehetett menetsebességet és irányt váltani.

 

 

A multifunkciós menetkar

A 2003-tól, a JAGUAR 890 SPEEDSTAR piacra kerülésével megjelent a fekete-narancs színű multifunkciós menetkar, amely mindmáig a CLAAS kombájnok és silózók alapfelszerelése. A kar kialakítása lekerekített, a körívben elhelyezett gombokat csupán a hüvelykujja mozgatásával tudja elérni a gépkezelő. Az elektrohidraulikus hajtásnak köszönhetően a kart ráadásul nem tolórúddal, hanem fix forgásponttal lehetett a kartámaszba integrálni. Ez így már nagyon kényelmes volt, mivel csak néhány milliméteres kézmozdulatot kívánt.

Ezt a kart kapták meg 2005-ben a LEXION 500 és 600 sorozatok is.

 

 

Egyedülálló kezelési koncepció

Már idáig is látszik, hogy jobb, ergonomikusabb lett a gépek kezelőszerveinek kialakítása: több kezelési funkcióhoz kevesebbet kellett mozgatni a jobb alkart, a kezet és az ujjakat.

A csúcspont a CMOTION multifunkciós menetkar: nemcsak az ember karja, hanem kézfeje is kényelmesen nyugszik az ergonomikus támaszon, illetve fogantyún. Már csak a hüvelyk-, a középső- és mutatóujjat kell mozgatni.

A CLAAS azon dolgozik, hogy mindegyik gépének kezelési koncepciója azonos legyen. A CMOTION-t 2009-ben, a XERION 5000 és 4500 sorozatokkal mutatták be. A 2011-es Agritechnicán már megtalálható volt az AXION 900, majd később az AXION 800, illetve ARION 600 és 500 traktorokban is. Szintén 2011 óta érhető el opcióként a LEXION és TUCANO kombájnokhoz, illetve 2014 óta a JAGUAR silózókhoz is. A traktorokon tíz, a kombájnokon és silózókon hét funkció kezelhető a CMOTION multifunkciós menetkarral.

 


 

A modern mezőgazdasági gépek már nem olyan egyszerűek, könnyen kezelhetők, mint tíz éve. A fülkébe beülve a kijelzők és vezérlőterminálok mellett gombok, kapcsolók, karok vesznek körül. Néhány gépben még egy űrsikló pilótája is összezavarodna.

Ez igaz a nálunk kapható gépekre is. A fejlesztések először a méretek és a teljesítmények növelése felé mentek el, ám elértük a legális maximumokat. Most a hatékonyságot és a termelékenységet igyekszik növelni minden gyártó, a különböző műszaki fejlesztésekkel.

Ám a maximális teljesítmény, optimális fogyasztás csak jól beállított géppel érhető el. Még az olyan automatikus rendszer is, mint a CLAAS kombájnokhoz rendelhető CEMOS, csak megfelelő alapbeállításokkal dolgozik jól.

Az AXIÁL Kft. oktatásain képzett mérnök-kollégáink ismertetik meg a kezelőket a gépek főbb rendszereinek működésével, üzemeltetési és karbantartási tudnivalókkal. A gépek körüljárhatók, az oktatás interaktív, így lehetőség van a közben felmerült kérdések megvitatására, tapasztalatcserére. A kezelők egymás kérdéseiből és az azokra adott válaszokból is tanulhatnak, így még szélesebb körű információt sajátíthatunk el, mint egy üzembe helyezés közben.

 

A kezelői oktatások pozitív hatásai:

  • A gép teljesítményének optimális kihasználása.
  • Kezelési hibából adódó meghibásodás esélyének csökkenése.
  • Karbantartási hibából adódó meghibásodás esélyének csökkenése.
  • Fajlagos fogyasztás minimalizálása.
  • Élettartam növekedés.

 

A jelenkor technikai vívmányait és hatalmas gépteljesítményeit meg kell tanulni uralni! Ezért a gondos és okos gazda kihasználja az AXIÁL Kft.-nél biztosított lehetőséget, elküldi oktatásokra gépkezelőit.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Képek: CLAAS

Forrás: Agritech 2019. július

 

 

Kinematika A-tól Z-ig

 

Kinematika gumikerekes rakodóknál – hogyhogy? Úgy, hogy a kinematika a testek térbeli mozgását jelenti, és a gumikerekes rakodók emelőszerkezete éppen így mozog. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek