Üzemanyagtakarékos motorját, rugalmas hajtóművét, fordulékonyságát és kényelmes vezetőfülkéjét szokták dicsérni.
Kezdésnek egy kiváló teszteredmény
2023 áprilisi Profi kiadásban megjelenő 400-as sorozat legerősebb tagja a 470-es bizonyítja tudását, meglehetősen meggyőzően.
A DLG tesztcentrum a profi szaklap megbízásából először TLT tengelyen majd görgős fékpadon mérte a gép teljesítményét, fogyasztását. Első mérés során megmutatkozik, hogy a traktor nagyon nagy hatásfokkal képes leadni a teljesítményét, 106.1 kW mért teljesítmény a 114 kW motorerőből, nagyon jó eredménynek számít. Meggyőzőnek számít ugyan úgy a 600 Nm nyomaték, és a több mint jónak mondható 34% nyomatékrugalmasság. /mérsékelt > 20%-ig, jó > 20-30% között, 30% felett nagyon jó/
Ezen eredmények mellett 242 g/kWh /névleges ford. számon/ TLT munkák esetén 224g/kWh Diesel plusz üzemanyaggot, 21g/kWh AdBlue-t fogyasztott, a szaklap szerint ezek a valaha mért legjobb értékek. Az átlagos 270 g/kWh fogyasztásérték pedig a Powermix tesztek során, -a padon életszerű munkafolyamatok kerülnek szimulálásra-, 3%-al alacsonyabb, mint az eddig mért legjobb eredmény. Szállítási feladatokat esetén a 351 g/kWh-ás értékkel, 16%-al az átlagfogyasztás alatt van. A vizsgált gép Hexashift (24/24) hajtóművel szerelt, ami a 40 km/h-ás végsebességet takarékos 1.660-as motorfordulatszám mellett éri el.
Hasznos vonóerő
Traktort a 51kg/kW súly-teljesítmény aránya, a 4 hengeres kategória könnyű gépei közé sorolja. Ennek ellenére a leadott teljesítménnyel legyőzi a mezőnyt. Görgős fékpadon a többi tesztalanytól messze jobban teljesít, 98.1 kW a kerekeken ébredő valódi használható vonóerő, ez az érték 17-19 kW-al több mint a tőle nehezebb konkurencia esetében! TLT-n mért teljesítmény pedig 10-14 kW a CLAAS traktor javára.
Erőforrás
A széria immár 7 modellt tartalmaz, CPM (CLAAS POWER MANAGEMENT) segítségével 90 és 155 LE közötti maximális teljesítmény érhető el az ECE R120 szerint. Ez azt jelenti, hogy a CPM-mel együtt az új zászlóshajó modell, az ARION 470 maximális teljesítménye 155 LE és maximális nyomatéka pedig 630 Nm.
Az összes modell a legkisebb ARION 410-től a legerősebb ARION 470-ig 4,5 literes négyhengeres Fiat Powertrain motorral van felszerelve, amelyek a legújabb 4-szelepes technológiát turbófeltölt és töltő levegő hűtést is felvonultat. A Stage V utókezelő rendszere a SCRoF technológia (Selected Catalytic Reduction on Filter) és a dízel oxidációs katalizátor (DOC) hatékony kombinációjával tisztítja a kipufogógázokat. Ez azt jelenti, hogy a motorok nemcsak tisztán járnak, hanem eközben nagyon hatékonyak, alacsony gázolaj és alacsony AdBlue-fogyasztással. A 140-190 l űrtartalmú üzemanyagtartály elégnek bizonyul a hosszú munkanapokon, míg a 17-22 literes AdBlue tartály újra töltésére csak minden második tankolás után van szükség.
A motorok 600 órás olajcsere-intervallumra vannak kalibrálva. A könnyebb tisztítás érdekében nyitható radiátorpanelek találhatók a motor előtt és a könnyen elérhető légszűrő, melyet csak időnként kell tisztítani, mivel a ciklonos előtisztító a szennyeződés körülbelül 90%-át eltávolítja a beszívott levegőből.
Hatékony PowerShift sebességváltó
Az ARION 430-tól felfelé a vásárlók két bevált, rendkívül hatékony PowerShift sebességváltó közül választhatnak. A QUADRISHIFT (alapfelszereltség az ARION 410 és ARION 420 modelleknél) 16 előre és 16 hátrameneti fokozatot kínál, négy tartományra osztva, négy PowerShift fokozattal. Az opcionális HEXASHIFT sebességváltó 6 PowerShift és 24 előre és hátrameneti fokozattal rendelkezik. Mászófokozat opció, 150 m/h-ig elérhető mindkét hajtómű változat esetén. A HEXASHIFT 40 km/h maximális sebességet 1840 fordulat/perc motorfordulatszámnál éri el.
Mindkét hajtómű mind csoportot mind a Powershift fokozatot automatikusan kapcsolják, sebesség motorfordulatszám függvényében. A váltó beállításain belül három automatikus sebességváltási mód lehetséges (teljesen automatikus, TLT és kézi üzemmód), amelyeket az üzemeltető programozhat, hogy megfeleljen a feladatnak. Az automatikus váltás funkció elérhető a CLAAS Információs Rendszerrel (CIS) rendelkező ARION 400 traktorokhoz.
A REVERSHIFT irányváltó kuplung nélkül lehetővé teszi a könnyű irányváltást a kormánykerék konzolján lévő karral és opcionálisan a jobb oldali kartámaszon található multifunkcionális vezérlőkarral is, ami különösen hasznos a homlokrakodó munkájához. A CIS-ben a kezelő könnyedén beprogramozhatja a megfelelő sebességfokozatokat az rakodás közbeni irányváltáshoz, valamint indulófokozatot az egyedi követelményeknek megfelelően. Az irányváltás érzékenysége 9 fokozatban állítható. A HEXACTIV funkcióval lehetőség van tempomat programozására is.
A SMART STOP egy másik kényelmi funkció, amelyet a munkaterhelés csökkentésére terveztek. Automatikusan oldja a kuplungot, amikor a féket megnyomják, hogy a traktor leálljon, és a fékpedál felengedésekor a gép újra elindul.
Kompakt, mozgékony és robosztus
Az ARION 400 ötvözi a 2,49 m hosszú (ARION 410 és ARION 420) vagy 2,53 m (ARION 430 – ARION 470) hosszú tengelytáv előnyeit, rövid teljes hosszúsággal. Az első kerék akár 55 fokos kormányzási szögével együtt kivételes manőverezhetőséget biztosít – ezt egy új kormányszögtől függő automatikus négykerékmeghajtás és az opcionálisan változtatható kormányarány segíti. Kompakt méretei ellenére a robosztus traktor garantálja a függesztett munkagépek biztonságos szállítását és kivételes stabilitást a homlokrakodó munkájában. Ez a súlyozatlanul, 50:50 tömegű súlyelosztásának tudható be.
A jármű megengedett össztömegét 9 tonnára növelték, így akár 3,8 tonna hasznos teher is megengedett. Az új opcionális zárt rendszerű terhelés érzékelős hidraulika 150 l/perc hidraulikus teljesítményt biztosít, ami elegendő a legnagyobb fogyasztók kielégítésére is. Még az üzemanyag-takarékos 1600 fordulat/perc mellett is 110 l/perc teljesítményt nyújt. Ez összesen négy szivattyú-opciót kínál két nyitott központú hidraulika körből, amelyek 60 és 100 l/perc teljesítményt nyújtanak egy 110 l/perc teljesítményű terhelésérzékelő hidraulikus rendszeren keresztül.
A teljes integrált első függesztőmű és a gyárilag felszerelt homlokrakodó (opció) szintén fontos pluszpontot jelentenek. Mindkettő kényelmesen vezérelhető a multifunkciós vezérlőkarral, azzal a lehetőséggel, hogy a homlokrakodó ELECTROPILOT (CIS vagy CIS+) vagy FLEXPILOT segítségével vezérelhesse. Tehát nem kell folyamatosan áthelyezni a kezét. Az ELECTROPILOT reakciókészsége mostantól beállítható a vezető számára.
Méretre szabott kényelem
A vezető kényelmének további növelése érdekében a PROACTIV rugózott első híd, a mechanikus kétpontos vezetőfülke rugózás (Arion 430-tó) és különféle ülés variációk állnak rendelkezésre. Az első és a hátsó felfüggesztések, valamint a CLAAS homlokrakodók is lengéscsillapítóval vannak felszerelve.
Ezenkívül az ARION 400 a normál, üvegtetős vagy átlátszó napfénytetős fülke mellett opcionálisan konfigurálható egy alacsony profilú fülkével vagy az úttörő PANORAMIC fülkével is. A széles nyitási szögű ajtók azt jelentik, hogy a vezető kényelmesen és biztonságosan léphet fel és le a fülkéből. Ötoszlopos törésbiztos fülke polikarbonát oldalsó ablakkal, amelyet kifejezetten a városi munkához terveztek, néhány modellhez elérhető. LED világítás opcionálisan minden fülkeváltozathoz elérhető.
A standard fülke felszereltsége a CIS és CIS+ csomagokkal frissíthető. Mindkét csomag tartalmazza a jobb oldali kartámaszban található multifunkciós vezérlőkar 10 vezérlőelemét és a jobb oldal A-oszlopban található kijelzőt, amely a CIS+ változatban alapkonfigurációban nagy kontrasztú színes CIS kijelzővel rendelkezik (opcionális a CIS verzióhoz). A CIS+ változat elektrohidraulikus kihelyezett köröket tartalmaz.
Gyári kormányrendszer
ARION 400 traktor felszerelhető gyári CLAAS CEMIS 1200 párhuzamvezető rendszerrel. Különböző RTK korrekciós jelek választhatók a SATCOR 3 és SATCOR 15 műholdas jelek mellett.
Természetesen ISOBUS- kompatibilis munkagépeket is lehet vezérelni az opcionálisan rendelkezésre álló ISOBUS-aljzatok keresztül.
Továbbá, ahogy az várható volt, a TELEMATICS automatikus dokumentációja is elérhető.
Az ARION 400 első pillantásra:
Modell |
ARION 410 |
ARION 420 |
ARION 430 |
ARION 440 |
ARION 450 |
ARION 460 |
ARION 470 |
Motor |
FPT 4.5 l 4-hengeres, Stage V kompatibilis |
||||||
Névleges teljesítmény |
90 hp |
100 hp |
115 hp |
115 hp |
125 hp |
135 hp |
145 hp |
Max. teljesítmény CPM-mel |
- |
- |
- |
125 hp |
135 hp |
145 hp |
155 hp |
Max. forgatónyomaték |
405 Nm |
434 Nm |
505 Nm |
539 Nm |
573 Nm |
615 Nm |
631 Nm |
Sebességváltó |
QUADRISHIFT 16/16; |
QUADRISHIFT 16/16 or HEXASHIFT 24/24; |
|||||
Tengelytáv |
2.49 m |
2.53 m |
|||||
Önsúly |
4.8 t |
5.2 – 5.3 t |
|||||
Össztömeg |
8.5 t |
9 t |
Forrás: AXIÁL HÍRADÓ 2024. évi 3. száma