Jó gépkezelővel szárnyal az Annaburger átrakókocsi Békésben

Jó gépkezelővel szárnyal az Annaburger átrakókocsi Békésben

Békésben, a Kettős-Körös partja melletti területeken gazdálkodik a Vizesbánom Kft, tavaly vásároltak meg a MANAX Kft. gépállományából egy Annaburger 22.16 átrakókocsit. A cég vezetője, Pataki László mesélt arról, mennyire bizonyult hasznosnak a beruházás.

 

A Békés megyei családi vállalkozás a rendszerváltás óta igyekszik bővülni és fejleszteni. Eleinte néhány saját hektáron kezdtek dolgozni, ezt egészítették ki bérmunkával, ma közel 900 hektáron gazdálkodnak a bérelt földeket is beleszámítva. László felesége, lánya és fia is a cégnél munkálkodik, ami nagy erőt, örömet és biztos támaszt nyújt a családfőnek a mindennapi feladatokhoz.

 

Annak idején SZK–5 Nyiva kombájnnal kezdtünk, egy jó kezű kollégával szinte roncs állapotból állítottunk össze egy üzemképes gépet. Aztán amikor ez már kicsinek bizonyult, CLAAS kombájnokkal folytattuk a munkát: először egy 106-os DOMINATOR-ral, amit idővel még két másik követett, utána egy 208-as MEGA, majd a LEXION sorozat következett. Az 540-essel indultunk, ma pedig három gépünk van: a 660-as, a 670-es és a 760-as LEXION vágja le a táblákat.

 

A trió nagyon jól dolgozik, de eljutottunk oda, hogy növelni kellett a teljesítményt. Sokszor okozott kihívást a szállítás: nem ért vissza időben a jármű, a kombájnoknak várniuk kellett. Mivel 2020-ban elég jó volt a termés kukoricából is, akkor döntöttünk arról, hogy veszünk egy átrakókocsit. A piacon körbejárva több fajtát is megnéztünk, és az volt a fő szempontunk, hogy a gép egy feladattípust tudjon, de azt nagyon jól. Így esett a választás az Annaburger 22.16-os átrakókocsira. Az AXIÁL Kft. segítségével használt gépként vásároltuk meg a MANAX Kft. egykori gépét, ami rendkívül sokat segített a betakarítás hatékonyságának növelésében az elmúlt szezonban.

 

Amikor a szemhordás gördülékenyen megy, akkor az első ürítést a táblán veszi fel a traktor, vagy a teherautó, ennyi teherrel nem akadnak el a táblán belül sem. A többi terményt pedig legtöbbször az átrakókocsiból a táblaszélen adjuk át a szállítójárműnek. Fontos, hogy az Annaburger jó súlyeloszlásának köszönhetően nem tömöríti a talajt. 2 kombájnnál még egy fél teljesítményt tesz hozzá az eredményhez, háromnál pedig félnél is többet. Rendkívül fontos a figyelmes és ügyes gépkezelő, mert az összehangolt munkához összpontosítani, szervezni, gondolkodni kell, sok múlik rajta. Nekünk szerencsére ilyen munkatársaink vannak, gyorsan, már az első szezonban összeszoktak az Annaburgerrel. Az átrakókocsi kezelése egyszerű, ha idegen anyag, vagy bármi, nem oda való tárgy kerül a csigába, az alján található súbert ki lehet nyitni és kiereszteni. Nekünk erre eddig még nem volt szükségünk, de egy ismerősnél kölcsönben igen, és azon nyomban, a helyszínen megvolt a gyors megoldás, így tovább lehetett haladni a betakarítással. Az átrakócsigák kiemelten kopásállók, a minőségüknek köszönhetően láthatóan nagyon hosszú távon alkalmasak a munkavégzésre – mondta László.

 

 

A hidraulikus rúdcsillapítás nagyon fontos, mert nem üti mereven a traktort. A kormányzott hátsó kerék kiválóan követi a nyomot, ami a nehéz talajkörülmények között könnyíti meg a gépkezelő dolgát. Az Annaburger karbantartása egyszerű, maradéktalanul elégedettek vagyunk vele. A kamerák sokat segítenek a tolatásnál, mert a nagy szerelvény miatt másként nem lehet hátra látni, ahogy az ürítésnél is kifejezetten hasznos és nagy biztonságot nyújt, hogy a fülkében lehet figyelni a kamera képét. Látni, hogy meddig van rakva a kamion vagy a pótkocsi, a kép alapján lehet egyenletesen tölteni a terményt. A kezelő éppen addig rakja, amíg szükséges, nem történhet meg, hogy az egyik rész csurig van, a másikban pedig nincs. Ezáltal túlrakodás és elszóródás sem fordul elő. Nagyon hasznos, hogy a csiga végénél található surrantót szabályozni lehet, az előre és hátra mozgással lehet állítani a járműszerelvény mellett, hogy hova töltse a terményt, és így egyenletesen lehet elosztani azt.

 

Korábban sokszor jártunk úgy, hogy becsaltuk a traktort a táblára, és annak át kellett menni a lágy hajlaton, aminek persze elakadás lett a vége. Drótkötéllel kellett húzni-vonni egymást, miközben a kombájnok villogója és nyitott csigája jelezte, hogy várják az ürítést. Ezzel sok időt vesztettünk és bosszúságot szereztünk. Az Annaburgerrel nincs ilyen gond, mert ha megvan az elé kötött gép szükséges lóerőszáma, a lágy talajokon is el lehet húzni az átrakókocsit. Mi egy 270 lóerős traktorral vontatjuk, a teli kocsi így is ad neki munkát bőséggel. Az ürítésnél általában ezres kardánfordulatot használunk, ha a LEXION tartalma egyben ráfér a kamionra akkor magasabb motorfordulattal ürítünk, és így összesen két percig tart a művelet.

 

László szerint érdemes volt megvásárolni a gépet, mert egy jó teljesítményű, remek állapotú kocsit kaptak, amin még takaróponyva is van, amivel hirtelen érkező esőnél lehet megmenteni a terményt.

 

A CLAAS-okkal már évtizedek óta elégedett vagyok, ahogy az AXIÁL Kft. békéscsabai szervizes és alkatrészes kollégáival is. Átalánydíjas szerződésük van, ami garancia a gyors és pontos kiszolgálásra szezoncsúcsban is - mondta. Kézenfekvő volt, hogy az átrakókocsit is innen vesszük meg, a döntés teljes mértékben igazolta a várakozásainkat. A kombájnokon kívül vásároltunk még egy CLAAS SCORPION 7055 kitológémes rakodógépet, egy Simba tárcsás lazítót, egy 9 késes Fralaz lazítót, egy 6 méteres Fradisk tárcsát, valamint 2 darab használt Oehler teknős pótkocsit is. Nyugodt szívvel elmondhatom, hogy elégedettek vagyunk ezekkel is.

 


 

Egy jól megválasztott átrakókocsi használatakor a kombájnok állásideje a minimálisra, vagy akár nullára is csökkenhet, és az Annaburger 25 százalékkal is növelheti a kombájn cséplési idejét, így gyorsítva az aratást. A gépsorozatot nagy raktérfogat, gyors átrakás, és teljesítményfokozás jellemzi, az átrakókocsikat hidraulikus hajtóművel is fel lehet szerelni. Ezzel pedig nemcsak termény, hanem műtrágya és vetőmag adagolásra is kiválóan alkalmasakká válnak. Minden Annaburger átrakókocsi mérőberendezéssel és nyomtatóval is választható. Az átrakókocsi beilleszthető a cserefelépítményes rendszerbe, ezáltal az alapfutómű jobban kihasználhatóvá válik.

 


 

Szöveg, kép: Csurja Zsolt

Forrás: AXIÁL Híradó 2021. évi 2. szám

Elérhető

Kapcsolódó cikkek