Kapcsolat
Izzó szenvedély

Izzó szenvedély

Az új ORBIS 600 SD és 750 kukorica-adapterek 2019-től készülnek Baden-Württembergben. Saját szemünkkel akartunk körülnézni a sváboknál.

Az ORBIS-t Bad Saulgauban fejleszti és gyártja a CLAAS. A JAGUAR-ok adapterei mellett itt készülnek a silózók szecskázói, illetve, több mint 40 éve, a CLAAS szálastakarmány-betakarító gépei, a fűkaszák, és a rendkezelők. Az új ORBIS adaptert tehát régmúltba nyúló, gazdag tapasztalattal tudták kifejleszteni.

 

A T-konzol az új ORBIS központi eleme. A többi elemet erre szerelik rá.

A középső váz gyártásakor a részegység előkészítése a hegesztőszerszámban.

 

Egyre nagyobb követelmények

Egyáltalán miért volt szükség az ORBIS adapter újrafejlesztésére? Matthias Niederer, adapter-termékmenedzser: „Az önjáró silózók sorfüggetlen kukorica-adaptereivel szemben rendkívül magasak, sőt a világ különböző részein eléggé eltérők az elvárások. Az elmúlt években például nagyobb lett a szecskahossz-tartomány. A betakarított növények egyre többfélék, a betakarítás körülményei pedig egyre különbözőbbek – az adapternek mind magas, mind extrém alacsony vágási magasságban jól kell működnie. Ugyanakkor az egyre növekvő éves üzemidő hosszabb karbantartási- és szervizintervallumokat igényel. Mindkét modellhez gyárilag készül kibővített PREMIUM LINE felszereltség, kopásálló késekkel. Közben be kell tartani a törvényileg előírt tengelyterheléseket, és a három méter alatti szállítási szélességet. És, hogy a lehető legrövidebb ideig tartson a fel- és leszerelés, az adapter szét- és összecsukása, már magától értetődik.

 

Új központi elem

Mindez gyorsan világossá tette, hogy alapjaitól kell újratervezni az adaptert. Közel öt évnyi tervezést, fejlesztést és az alapos tesztelési fázist követően el is kezdődött a sorozatgyártása. Kulcseleme az úgynevezett T-konzol (amely fejre állított T betűre hasonlít). Lapos szögállása és áramvonalazásának köszönhetően kis magasságban lehet betakarítani, és kevesebb föld tapad a gép aljára. A keret a teherhordó elem, a hajtás ebbe van beépítve, így hatékonyabbá vált. Csökkent az adapter súlya, sokkal gyorsabban csukódik-nyitódik, és összecsukott állapotban mindössze három méter széles a gép. „Az optimális talajkövetés érdekében új lengőkeretet fejlesztettünk ki; a termény minden betakarítási helyzetben megfelelően jut el a JAGUAR előtömörítő hengereihez. Ráadásul most már lehetőség van, hogy kétféle pozícióba állítsuk az ORBIS vágási szögét,” magyarázza Niederer.

Az előbb felsorolt legtöbb előny az új T-konzolnak köszönhető. A munkaszélességeknek megfelelően eltérő számú elemet rögzítenek egymáshoz. Az új alkatrészt edzéses meleg préseléssel állítják elő. A „mélyhúzásos” anyagmegmunkálást vagy az edzés nélküli préselést gyakran használják az autóiparban. Igaz, ott is leginkább vékonylemezeket készítenek így, hogy súlyt takarítsanak meg.

 

Az ORBIS vázának nagyon pontos megmunkálása egy munkamenetben.

A szerelőszalag végén, új tesztállomáson ellenőrzik az ORBIS minden funkcióját.

 

Az edzéses meleg préselés speciális eljárás, akkor használják, ha vastagabb az alkatrész, és használat közben kopásnak van kitéve, ezért kemény felületre van szükség. A megformált alkatrészeket aktív hűtéssel nemesítik. A gyakorlatban ez a következőképpen néz ki: a T-konzol elkészítéséhez egy lemezt izzásig hevítenek (950 C°), 16 tonnás mélyhúzó-formába helyezik, és több mint 800 tonna nyomással formára préselik. Utána gyorsan és célzottan, belső csatornákkal lehűtik a présszerszámot – ekkor vele együtt lehűl az alkatrész is. Csak ekkor nyitják ki prést, és veszik ki belőle a kész alkatrészt, így annak anyaga teljes vastagságában edzett lesz. Ehhez Matthias Niederer hozzáfűzte: „Ezzel az eljárással kis súlyú, hosszú élettartamú, kopásálló, rendkívül funkcionális, biztos működésű lesz az új kukorica-adapter központi eleme.

Az alkatrészek, és különösen a nagy és komplex részegységek minőségének biztosítására Saulgauban új hegesztőrobot-rendszert állítottak munkába. Könnyen és nagyon pontosan tudnak gyártani nagy részegységeket, mint például a középváz.

 

Könnyű szerelés

De ezzel még mindig nem járunk a történet végén! Egy újonnan beszerzett marógéppel a hegesztés után egyetlen folyamatban lehet tovább megmunkálni az egyes részegységeket. Ennek több előnye is van, magyarázza Niederer: „Minden egyes alkatrész pontosságát óriási mértékben meg tudtuk növelni. A kritikus helyeken megszűnik az alkatrészek hegesztési torzulása. Az adapter kezelt felületei az eddiginél pontosabban illeszkednek egymáshoz. A maróközpontban nagy alkatrészeket is egy menetben lehet megmunkálni, minden egyes rögzítési hely pontossága maximális.

De nem csak a gyártási technológia új – újragondolták a gép szerelhetőségét is, nagy súlyt helyezve a jó hozzáférésre, az egyszerű szerelésre és a minőségbiztosításra.

Az új ORBIS mögött nagy szaktudás, sok technika, közel 125 szerelő és több millió eurós befektetés rejtőzik. Az utóbbi évek erőfeszítései meghozták gyümölcsüket, mondja Niederer: „A 2018-as, nehéz betakarítási szezont követően, amikor gyakori volt a száraz és a fekvő kukorica, az előszériát tesztelő ügyfeleink nagyon pozitív visszajelzéseket küldtek az adapterről.

 

 

Szakvélemény: Mihalovics Tamás, termékmenedzser

A konstrukció, a gyártás jelentős fejlesztése mellett fontos megemlíteni az ORBIS adapterek sokoldalúságát is.

A sokféle kukoricafajta és különféle állományok hatékony betakarítását számos kiegészítő megoldás segíti, például keresztirányú AUTO CONTOUR vezérlés rendelhető az aktív talajkövetéshez. Fekvő, megdőlt állományban forgó sorválasztó, hosszabb terelőujjak, szárválasztók, illetve a behúzó-tárcsákra szerelhető terelőkúpok segítsenek. A kiválasztott szecskahosszhoz és adott állománynak megfelelően az adapter komplett hajtásásának sebességét két-, a behordó egységek sebességét pedig három fokozatban lehet változtatni. Magyarországon az ORBIS adapterek inkább nagyobb teljesítményű JAGUAR silózókon dolgoznak, 6, 7,5 és akár 9 méteres kivitelben, de fontos tudni, hogy ezek a fejlesztések és megoldások a 4,5 méteres, 6 soros ORBIS 450 adapterhez is elérhetők.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Kép: CLAAS

Forrás: Agritech 2019. július

 

 

Kis mozgás – nagy kényelem

 

Ami tegnap háromutas szelep kezelőkarja volt, az ma CMOTION multifunkciós menetkar. A kettő között izgalmas fejlesztési út vezet. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek