HORSCH-piros út

HORSCH-piros út

Mennyire számít az, ha az ember bejárhatja a helyet, ahol a saját leendő vagy már meglévő gépe „születik”? Véleményünk szerint komoly súly a latban, ha saját szemével győződhet meg egy-egy ügyfél az esetlegesen korábban olvasott géptulajdonságokról.

Összegyűjtöttünk hát egy busznyi partnerünket, akiknek meg szerettük volna mutatni, hol készülnek a HORSCH gépek. Volt olyan, aki már maga is egy vagy több piros gép tulajdonosa, de volt olyan is, aki még csak tervezte a beruházást. Az ország minden tájáról hívtunk utazókat, de gyorsan oldódott a csapat: az ismerkedést elősegítendő, odaúton mindenki röviden bemutatkozott, magát és gazdaságát is néhány szóval jellemezve.

Első nap, egy könnyű ebéd után Landauban álltunk meg, hogy a HORSCH permetezőgyáráról képet kapjunk. Siegfried Horsch fogadott bennünket, s a szitáló eső elől a gyárba menekülve egy alapos, lelkes gyárlátogatást vezényelt le nekünk. A landaui gyár már üres volt, késő délután lévén. Ahogy Horsch úr mesélte a résztvevőknek, a gyártól 15 kilométerre található egy BMW gyár, ahol húszezer ember dolgozik, két műszakban. Így a HORSCH gyárban, hogy találjanak munkaerőt egy olyan környéken, ahol az autóóriás rengeteg embert felszív, olyan plusz kényelmi szolgáltatásokat kell kínálni, amit a BMW nem tud. Így alakult ki többek között az is, hogy a HORSCH gyárban csak egy műszakban dolgoznak az alkalmazottak, fél hattól fél négyig, pénteken pedig délig, nagyon kiszámíthatóan, tervezhetően, heti 40 munkaórában.

Három csarnokban folyik a permetezők összeszerelése. Az egyik csarnokban három soron készülnek a gépek: az első soron a Leeb PT-k, a másodikon az LT-k, a harmadikon pedig z új AX típus. A „régi”, ámde patyolattiszta, modern csarnokban pedig a permetezők és a szórókeretek házasítása, valamint a végső ellenőrzések folynak.

 

Mindhárom szerelősort végigjártuk, hogy az úton számos új, hasznos infóval gazdagodjunk.

 

Az összeszerelő csarnokban vethettünk egy pillantást az új PT-re is, melyről megtudhattuk, hogy prototípusából eddig 10 darab készült el. A legtöbbjük a földeken, a legkülönfélébb körülmények között dolgozik, kettő például Magyarországon. Nyár végén összegzik a prototípusok munkája alapján összegyűjtött tapasztalatokat, alaposan kielemzik ezeket, majd a szükséges módosítások után az új PT is szériagyártásba kerül. Ahogy gyakorlott szemű vendégeink is azonnal kiszúrták, az új PT-kre CLAAS kombájn fülkék kerülnek. A HORSCH saját joystick-ját szereli az új PT permetezőkbe, melyeken a keréktáv is kicsit nagyobb lesz, így a megnövelt méretű, 8000 literes tartály is előrébb tud kerülni. A szórókeret paralelogramma felfüggesztésű lesz, a torony viszont a régi, bevált típus marad. Az új PT-k állítható hasmagassága 1,25 méter lesz, míg a régiké 90 centis volt.

Az LT sorozat szerelősorát is meg tudtuk nézni. Ezeknél a szórókeret hegesztett térrácsos acél, alul egy alumínium védőlemezzel, mely a mechanikus behatások ellen véd. Praktikus, hiszen ezt könnyű hegeszteni, ha valaminek véletlenül nekimegy a keret. Az alumínium hátránya, hogy olyan vastag anyagot kellene használni ahhoz, hogy ugyanolyan ellenálló legyen, mint az acél, aminek a súlya ugyanakkora lenne, mint a nemesacélé. Ez túl nehéz lenne, de a HORSCH kifejlesztett egy olyan hullámos formát, amivel a vas végül ugyanolyan stabil lesz, mint az alumínium. Az LT sorozat maximális szórókeret-szélessége akár 42 méter is lehet.

Az AX-et 18, 21, 24, 27 és 30 méteres szórókeret-szélességgel gyártják.

 

Szórókeretek összeszerelésre várva.

 

Végignéztük a permetezőkhöz gyártott acél és műanyag bekeverőket is. A műanyag tartályok olcsóbbak, az acélt viszont sokkal egyszerűbb tisztán tartani, mint a műanyagot.

 

Mindenféle tartályt láttunk az utunk során.

 

Miután az önjáró permetező részegységeinek összeszerelő-sorát is megnéztük, egy újabb csarnokba vezetett minket Siegfried Horsch. Ebben az anyagokat készítik elő a másnapi munkákhoz. Előző este kintről behordják a következő napi szerepléshez szükséges alkatrészeket, hogy reggel, amikor majd dolgoznak vele, azok ne legyenek már nedvesek; az éjszaka alatt a padlófűtéses csarnokban megszáradnak, s a szerelők kényelme érdekében kellően melegek is lesznek, nem kell a jéghideg alkatrészekkel elkezdeni dolgozni. Ennek persze főleg télen van jelentősége. Éppen csak bekukkantottunk a szomszédos raktárhelyiségbe, de Siegfried Horsch lendületes tempóval magyarázott is tovább.

 

A másnapi munkához előző nap mindent összekészítenek.

 

Megtudhattuk, hogy a landaui gyárban minden egyes permetező megrendelésre készül. Persze, senkinek sem kell megijedni, hogy egy évig várni kell az új permetezőre, hiszen a megrendelők között ott az AXIÁL is. Minden évben – termékmenedzserünk mélyreható piacismereteire támaszkodva – megfelelő számú és típusú gépet rendelünk készletre, hogy aztán partnereinket ezekből, a lehető leggyorsabban tudjuk kiszolgálni.

A nagy, teljesen megpakolt komissiózó kocsik mellett elhaladva megtudhattuk, hogy minden egyes kocsin a másnap összeszerelésre váró permetező alkatrészeit, elszereltségeit tárolják. Ezeket előző nap összekészítik, s így annak, aki másnap összeszereli, nem kell azon gondolkodnia, mit kell felszerelni a gépre.

 

Katonás rend: mindennek megvan a maga helye.

 

Az LT összeszerelés során nyolc állomás van, minden állomáson három órát tölt el a készülő gép. Tehát minden permetező összeszerelése 24 órán át tart, azaz 3 óránként elkészül egy új LT. A műszakvezető feladata, hogy az embereket úgy ossza be, hogy minden állomás 3 óra alatt kész legyen. Van, aki hosszú ideig egy helyen marad, és van, akit mindig áttesznek egy másik állomásra, embere válogatja, melyik a megfelelő.

Minden permetező a HORSCH BoomControl rendszerével van szerelve, ami egy aktív, nem passzív vezérlés. A rugók helyett levegős munkahengerek gondoskodnak a szintben tartásról, ezeket pedig egy giroszkóp vezérli. Ez a legapróbb helyzetváltozásra is arra az oldalra nyomja a levegőt, ahol arra szükség van, így a gép közepe teljesen nyugodt marad.

Megnéztük a két szórókeret-típust, a maximum 30 méterest és a 30 méternél hosszabbat. Ez utóbbiegy kicsit hosszabb hátrafelé, és egy nagyobb összekötő rúd is van rajta.

Az AX összeszerelő során 5 állomás található, hamarabb is készen van egy ilyen gép. Az AX-nél néhány felszereltség egyszerűbb, mint az LT-nél, mivel a HORSCH egy olcsóbb, de ugyanolyan megbízható gépet kívánt ezzel a piacra hozni. Az AX nyomtávja 1.5-től 2,25 méterig változhat, és csak 3800 literes víz- és 200 literes habtartállyal, azaz 4000 literes permetező tartállyal kapható, ennél a sorozatnál nincsenek további variációk. A szórókeret-felfüggesztés természetesen itt is BoomControl. Az AX-ből jó néhány dolgozik már Magyarországon, nagyon jó visszajelzésekkel.

A landaui túrát a „régi” csarnokban zártuk, itt történik a szórókeretek és az alapgépek házasítása. Három házasítási pont található itt, majd a gyártási folyamatot a végső ellenőrzés, az „Endkontrolle” zárja. Ekkor vizet nyomnak a permetezőkbe, minden nyitási-csukási folyamatot leellenőriznek. Ha mindent rendben találnak, akkor a TÜV-, azaz a német műszaki vizsga következik, s aztán az új gépek kigurulnak az udvarra, ahol már csak az elszállításra várnak. Azért ezen a végső ellenőrzésen felül is „terítékre kerülhetnek” még egyszer: egy kontrolling csapat minden ötödik vagy hatodik gépet visszahozza, amin újra elvégeznek egy teljes körű vizsgálatot. Ha ezek során az ellenőrzések során egy hiba többször előkerül, akkor a szerelősoron keresik meg annak okát.

 

Az „Endkontrolle”, a végső ellenőrzés során vizet nyomnak a keretbe.

 

Látható tehát, hogy Landauban is nagy figyelmet fordítanak az üzembiztos gépek gyártására, hogy a HORSCH Leeb permetezők minden körülmény között tulajdonosa megelégedésére szolgáljon.

Tartsanak velünk, cikksorozatunk következő részében ugyanis továbbmegyünk a csapattal Schwandorfba, ahol betekintést nyerhetünk a HORSCH történetébe, s megismerhetjük a ronneburgi HORSCH gyárat is, ahol a nagyobb munkaszélességű gépeket nem csak összeszerelik, de gyártják is.

 

Ha a HORSCH gépek munkáját személyesen is szeretné megtapasztalni, vegye fel a kapcsolatot a területileg illetékes gépes üzletkötő kollégáinkkal, akik készséggel segítenek Önnek!

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Kép: Borbély Zsanett, marketingkommunikációs menedzser

Elérhető

Kapcsolódó cikkek