Üzemanyag-megtakarítás szériában

Üzemanyag-megtakarítás szériában

Az új LEXION modellek – azonos vagy nagyobb teljesítménnyel – akár 20 százalékkal kevesebbet fogyasztanak elődjeiknél. Hogy lehetséges ez? Megmutatjuk!

1. DYNAMIC POWER

2. DYNAMIC COOLING

3. Hajtásrendszer

4. Járószerkezet

5. Anyagáram
 

Egy kombájn fogyasztása nagy mértékben függ a részegységek teljesítményigényétől. Az új LEXION modelleket fejlesztő CLAAS-mérnökök keményen dolgoztak, hogy minden részegység hatékony és energiatakarékos legyen.

Az eredmény: számos apró és nagyszabású megoldásnak, változtatásnak köszönhetően az új modellek akár 20 százalékkal kevesebb gázolaj-fogyasztással büszkélkedhetnek – és ez alapkivitelben van így.

A legfontosabb fejlesztések áttekintése.

1. DYNAMINC POWER

A DYNAMIC POWER intelligens motorvezérlő rendszert alapfelszerelésként tartalmazza valamennyi új LEXION modell. A kezelőtámogató rendszer automatikusan hozzáigazítja a motor teljesítményét az aktuális betakarítási körülményekhez, a tényleges igényekhez. Ily módon a gép mindig a leghatékonyabb teljesítménygörbével dolgozik a részterhelési tartományban, például rendrakáskor.

A DYNAMIC POWER rendszer másik ismérve az alacsony motorfordulatszám-tartomány. A korábbi modellekhez képest a szántóföldi munka maximális motorfordulatszámát 200/perccel, 1800-ra lehet csökkenteni. Közúton az összes új LEXION modell már 1600/perc fordulatszámmal halad.

 

2. DYNAMIC COOLING

A LEXION intelligens hűtőrendszere szintén változóan működik, és sebességét mindig automatikusan igazítja a hűtési igényhez. A ventilátor vezérlése hidraulikus, fordulatszáma a hűtési körök hőmérsékletén alapszik, csak teljes terhelésnél maximális. A levegőt fentről szívja be, így kisebb a porterhelés: a hűtő poros munkakörülmények között is mindig tiszta marad, állandóan, megbízhatóan hűt.

 

3. A HAJTÁSRENDSZER

A LEXION hajtásrendszerének legnagyobb a jelentősége a kedvező hatásfok szempontjából. Következetesen ékszíjhatású az egyes egységek erőátvitele, mivel ez biztosítja a legnagyobb hatásfokot. A mérnökök rendszeresen az egyenes vonalú, átfordítások nélküli erőátvitelt részesítették előnyben a motor és a hajtás fő egységei között. A fő hajtószíj feszítése hidraulikus, hogy a lehető legkisebb legyen a csúszás. A súrlódási kapcsolatot száraz tengelykapcsoló adja.

 

4. A JÁRÓSZERKEZET

Az összes új LEXION hajtóműve kétfokozatú. Ezáltal csökkent a fogaskerékpárok száma, kisebb a súrlódási veszteség. Ezenkívül a nagy térfogatú hidraulikus szivattyúk és motorok hatásfoka és húzóereje lényegesen nagyobb. Elektronikus vezérlésével a hajtómű mindig a leghatékonyabb pontban működik. Például úton, 40 km/órával haladni csökkentett fordulatszámmal lehet. Az új modellek alapkivitelben nagyobb gumikkal vannak felszerelve, átmérőjük elől 2,15, hátul 1,75 méter. Ez csökkenti a gördülési ellenállást, javul az erőátvitel és csökken a csúszás. A hajtásrendszer optimalizálása nagyobb teljesítményt tesz lehetővé, kisebb fogyasztással.

 

5. AZ ANYAGÁRAM

Sok apró fejlesztés is lehet nagy hatású, ami érvényes az új LEXION modellek anyagáramlására.  Optimalizálása érdekében például megnövelték az áthaladást a ferdefelhordóba, és tíz fokkal laposabbá tették az átmenetet az oszlatódobról a leválasztó rotorokhoz. A 755 milliméter átmérőjűre növelt cséplődob nem igényel több teljesítményt, 25 százalékkal nagyobb áteresztőképessége ellenére sem. Az oszlatódobot 600 milliméteresre növelték, biztosítva az egyenletes átmenetet a rotorokra. Ezenkívül a nagyobb dobátmérő kisebb fordulatszámot eredményez. A rotort elől kissé megemelték, hogy alulról könnyebben jusson be a termény. Az új, ujjas-rotorkosarak öntisztulók, ezért kisebb az anyagáram fékhatása.

 


 

Forrás, képek: Agritech 2021. évi 1. száma, CLAAS

Elérhető

Kapcsolódó cikkek