Szállítani pedig kell!

Szállítani pedig kell!

„A betakarítás elhúzódásával sokat lehet veszíteni” – hangsúlyozza Wilhelm József. Aratási időben legalább 2500 hektárt kell „legyalulni”, ha viszont megázik a búza, vagy nem jut időben a tárolóba, el lehet bukni egy kombájn árának a felét.

A Belvárdgyulai Zrt. vezérigazgatója hozzáteszi, ezért dolgozik náluk hat, nagy teljesítményű CLAAS betakarítógép, ám az is kihívás, hogy gyorsan biztonságba helyezzék a gabonát.

A Belvárdgyulai Zrt. jogelődjei révén 1961-től eredezteti a közös munkát. A cégcsoport közel 1200 hektár saját szántón gazdálkodik, s mintegy háromszor ekkora területen nyújt mezőgazdasági szolgáltatást. A talajmunkáktól a betakarításig mindent elvégeznek, s fel is vásárolják a terményt.

A szántóföldi növénytermesztés a jól megszokott összeállítású: őszi árpa, őszi búza, repce, kukorica és napraforgó. Emellett 500-as holstein-fríz tejelő tehenészettel rendelkeznek. „Hobbiágazat, az idei évig a sertéstartást is ide soroltuk” – magyarázta a vezérigazgató. A sertéstelep 1970 óta folyamatosan működik, s hosszú idő után a tavalyi 366 forintos értékesítési húsár mellett minimális nyereséggel zártak. Ezen túlmenően a cég kezdettől foglalkozik szőlőtermesztéssel és borászattal. Mintegy 30 hektáron termesztenek fehér-, s kisebb mennyiségben kékszőlőt. Boraikat egyre szélesebb körben ismerik és elismerik.

 

 

Közel 130 alkalmazottal látják el a feladatokat, a cég száz százalékban magyar tulajdonosok – az itt dolgozók, illetve nyugdíjasok – kezében van. Ezekkel az adottságokkal igyekeznek a mai szabályzók mellett versenyképesek maradni.

Akik a szakmában régebben ismernek, tudják, nem tágítunk a CLAAS kombájnoktól.” Ezen keresztül lépett az életükbe az AXIÁL. Ráadásul – árulta el a cég első embere – új modelljeiről rendszeresen Belvárdgyulán készíti bemutató filmjeit a CLAAS.

Gépbeszerzéskor nem mennek az elvárt minőség alá. Wilhelm József véleménye szerint a magyar mezőgazdaságnak – és a pályázati rendszernek – egyik legnagyobb baja, hogy csak kombájnban és traktorban gondolkodik. Ám ha az erőgép mögött nincs hasonlóan profi munkaeszköz, akkor önmagában mit sem ér. Csak félmegoldás.

Mindig a sor végére marad a szállítás, pedig itt is a legfőbb szempont a költséghatékonyság, a műszaki megbízhatóság. Amit egy ember végre tud hajtani, azt nem kettővel végeztetik el, fontos a takarékos gazdálkodás a munkaerővel. Mindig vallották, hogy a teherautós szállítás előnyeit 50 kilométeren belül - a termőhely és a tárolók között – nem lehet kihasználni. Egy mai, modern teherautó-szerelvény biztosítási díja és a súlyadója olyan nagy, hogy évi 20-30 ezer kilométeren nem kigazdálkodható. Drágább, mint egy erőgép a megfelelő pótkocsival, amely el tudja látni ugyanezt a feladatot. A szükséges sebességet a traktor is eléri, ráadásul egy nagy Oehler pótkocsira többet lehet rakodni, mint két HW 80-asra.

 

 

A saját és a bérmunkában művelt területek 25 kilométeres átmérőjű körben helyezkednek el. Megesik, hogy ekkora távolságból kell szalmabálát szállítani a marhatelepre. Ráadásul dombos a vidék, nem lehet teljesen megrakni a magas építésű HW-t, mert nagy lesz a szóródási veszteség. Sík vidéken ez nem jelentős probléma, de a meredek dombokon akár fel is borulhat. Míg a HW 80-as – amelyből kettőt húzott a traktor – nyolc bálával közlekedett, az Oehler vízszintes járatban harmincat felvesz, de nehezebb terepviszonyok között is vígan elmegy hússzal. Ráadásul biztonságosabb. A HW-re hevederekkel kell rögzíteni a bálát, ám rossz úton hamar leugrik a helyéről.

A Krassort rendszerű Oehler DDK 240B bálaszállító robusztus felépítésű, nagy rakfelületű kocsi, és kifejezetten kör- vagy kockabálák – széna, szenázs és szalma – szállítására alkalmas. Két végén kihúzható bálatartók növelik a rakodási kapacitást.

Az első Oehler bálaszállítót 2018-ban vették, amikor meglátták a hidraulikával működtethető kétoldali rögzítőt. Ez biztonságossá teszi a szállítást, kevésbé kell figyelnie a traktorosnak. A Krassort rakományrögzítő helyre rendezi a bálát, s nem kell hevederrel lekötni, amivel ugyancsak sok idő takarítható meg, ráadásul biztonságosabb is. Nagyfokú a stabilitás, könnyű a be- és kirakodás. Kiemelkedő az Oehler bálaszállítók teljesítménye, hatékonysága” – nyugtázta a szakember.

A sikereken felbuzdulva idén újabb kettő beszerzését tervezik. Az első Oehler gabonaszállító pótkocsikat – ATK pályázattal – 2005-ben vásárolták. A két kisebb, 18 tonnás ZDK 180-as, és a 22-24 tonnával is terhelhető négy nagyobb DDK 240-es robusztusak, bírják az igénybevételt, kiválóan megállják a helyüket. „Rendszeresen mozgatni kell a terményt a 35 ezer tonnás belvárdgyulai tárolóból Nagyharsányba, Beremendre, vagy a mohácsi kikötőbe” – mosolyog Wilhelm József. „Ha megindulnak a konvojok, senki ne akarjon az 57-es úton közlekedni, mert képtelenség előzni.

 

 

Csak az a gép nem hibásodik meg, amelyikkel nem dolgoznak” – fogalmazta meg véleményét a vezérigazgató. Éppen ezért fontos szempont, hogy mennyi időn belül érkeznek a szervizesek. A Zrt. gazdálkodásában nem lehetnek üresjáratok, ha szezonban megáll egy célgép, óriásiak lehetnek a veszteségek. Tapasztalataik szerint mindig számíthattak az AXIÁL-ra, amely évek óta felelős partnernek bizonyult. Gépjavításra átalánydíjas szerződést kötöttek. Ennek legnagyobb előnye, hogy bármilyen meghibásodás esetén előre veszik őket a sorban. Nem engedhetik meg maguknak, hogy szezonban álljon a gép, szükség van a biztonságra. Több, mint két évtizede, hogy Pécsett megnyílt az AXIÁL telephelye, közel vannak egymáshoz, az axiálos kollégákkal szinte baráti a kapcsolat. „Ha kritizálunk is, az mindig építő” – hunyorít a szakember, hozzátéve, az AXIÁL elkényelmesítette a vevőket, mert mindent a kezükbe ad, mert mindent a kezükbe ad, házhoz jön az alkatrész. A partnerek kiszolgálása nagyon fontos, s ebben ma a bajai központú cég a legjobb.

A túlgépesítést kérdése relatív. Nyugaton az egy hektárra eső lóerőszám még mindig másfélszerese a hazai, jól szervezett nagyüzemekének. Belvárdgyulán megfelelő a gépesítettség”, de volna még néhány eszköz a kívánságlistán. Erőgép- és munkaeszköz-parkjuk korszerű, a precíziós gazdálkodással is elsők között indultak, 6-7 éve, földjeik 80 százalékát így művelik. Munkájukat persze nem könnyítik meg a dombos, erdővel szabdalt, vadkárral sújtott területek.

Belvárdgyulán nem tipizálnak, hanem a feladathoz választják ki a legjobb eszközt. Még ha márkahűek is, mindig mérlegre teszik az ár-érték arányt. Amit pedig megvásárolnak, az a világ élvonalába tartozik. A környékbeli gazdák odafigyelnek a Belvárdgyulán folyó munkára, szakmán belül kivívták az elismerést.

 

Szöveg: Viniczai Sándor, szakújságíró

Kép: Sóki Tamás

Forrás: AXIÁL Híradó 2019. 03. szám

 

 

Pótkocsi nélkül nincs aratás, itt a szezon!

 

Itt az aratás és mindig nagy kérdés, hogy milyen az ideális pótkocsi? Billenős, tolóplatós, tandem, forgózsámolyos? Melyiket mire használjuk és kiknek ajánljuk? >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek