Nagygenerál: Így megy egy motorfelújítás

Nagygenerál: Így megy egy motorfelújítás

A mezőgazdasági gépek jelentős részének az egyik legfontosabb része maga a motor. Épp ezért különös gondot igényel a felújítása, amelyről cikkünkben Szakáll László szervizmérnök kollegánk mesél.

A témához az erőgépek hidraulikáját, kombájnok cséplőszerkezetét is hozzá vehetjük, minden fő komponensre szükség van, egyik sem tud működni a másik nélkül. Egy-egy részegységet akár szezonról szezonra is felújítanak, de a motorfelújítás sokkal összetettebb dolog. Erről beszélgettünk Szakáll László szervizmérnökkel, a bajai motorfelújító műhely vezetőjével.

 

Motorfelújítás – mi történik ilyenkor? Szétszedjük, „kipucoljuk” a motort, kicseréljük a hibás alkatrészeket és kész?

Szakáll László (SZL): Ha valaki így kéri a javítást, természetesen, megvalósítható. Elsősorban mindenkinek magának kell eldöntenie, mi a terve a gépével – hosszú ideig marad még nála, fontos az üzembiztonság, vagy csak a hibákat hárítsuk el. Mi, első körben, mindig olyan árajánlatot adunk ki, hogy elfogadása esetén (garanciális feltételek betartása mellett) teljes körű garanciát tudjunk vállalni a motorra. Ilyen esetben már az ajánlatadást is megelőzi több lépés: a szétszerelés, a hibafeltárás, a szükséges alkatrészek beazonosítása, különféle mérések. Csak ezt követően adunk ajánlatot. Természetesen vannak esetek, mikor a hiba elhárítására vonatkozó „részleges” ajánlatot kérnek tőlünk, kisebb költségű javításban gondolkodva. Ekkor egyeztetést követően (amennyiben az nekünk is vállalható) összeállítunk egy olyan javítási ajánlatot, amely nem terjed ki minden egység javítására, ellenőrzésére. Természetesen a beépített alkatrészekre korlátozódik a garancia. Jól át kell gondolni a megrendelő dönt.

 

Melyek a jelek, hogy tüzetesebben át kell nézni a motort? Mikor javasolt a motorfelújítás?

SZL: Fontos a pontos hibafeltárás. Árulkodó jelek lehetnek a nagy kartergáz-nyomás, az olajfogyasztás, a teljesítményvesztés, rendellenes hangok a motorból. A hibát azért kell pontosan megállapítani, mert más részegység hibája is okozhatja a felsoroltakat. Még a motor kiszerelése előtt, diagnosztizáltassák, olvastassák ki a hibakódokat szakszervizzel. Figyeljék a gépet, van-e munkavégzéshez köthető hiba (például jellemzően csak egy adott munkafolyamatban produkál-e tüneteket?) Ha ezeket maradéktalanul betartva még mindig fennáll például a teljesítmény csökkenése, érdemes megvizsgáltatni az üzemanyagrendszert. Sokszor vezet eredményre részegységek javítása, cseréje. A motor kiszerelését, lehetőség szerint, csak ezek után kezdjék meg.

 

Előfordul, hogy kétséget kizáróan hanyag üzemeltetésre, illetve a karbantartás hiányára vezethető vissza a meghibásodás?

SZL: Sokszor találkoztunk például a túlmelegítéstől károsodott motorral. Elmaradt a hűtő tisztítása, a tovább hajtott gép eleinte csak picit melegebb, majd visszafordíthatatlan folyamat indul el, amelynek következő lépése a „szereljük ki a termosztátot”. Ez tovább ront a helyzeten. Talán a legek közé sorolható az a gép, amely 2500 üzemórát működött úgy, hogy soha nem cseréltek benne olajat. Amikor hiányzott belőle, töltöttek rá, ügyelve az olajszintre. Fontos megfelelő minőségű kenőanyagot tölteni a motorba, a szervizeket pedig időben el kell végeztetni. Ezzel soka spórolhat mindenki, a karbantartások, szervizek kihagyása azonban csak rövid távú megtakarítás – hiba esetén a sokszorosát kell megfizetni.

 

 

Sok gazdánál egy ember ül a gépen, aki a „jó gazda gondosságával” figyeli, rögtön hallja, ha valami nem stimmel, megelőzve a nagyobb problémát. Mi a tapasztalatod? Eljutnak hozzád ilyen jellegű információk?

SZL: Véleményem szerint a gépet napi szinten üzemeltető tulajdonos figyel legjobban a tulajdonára. Természetesen a kezelők között is vannak, akik gondosan vigyáznak a gépre. Volt rá példa, hogy neki köszönhetően nem következett be nagyobb baj a motorral, mert időben leállította. Azzal egészíteném ki, hogy ha a mai korszerű motoroknál erősen eltérő hang hallatszik az eddig megszokotthoz képest, akkor már általában késő. Persze nagy segítség mindenkinek (főleg annak, aki a végén fizet), ha nem üzemeltetik hibásan a gépet, hiszen hatványozódik a probléma, a motort követi a kipufogógáz utókezelő rendszer meghibásodása, és így tovább.

 

Komplex munkáról beszélünk, nem oldható meg egy gurulós szerszámkocsival. Milyen célszerszámokra vagy műhelyre van szükség?

SZL: Aki jár már nálunk, tudja, hogy a többi szerviztevékenységtől elkülönítve dolgozunk. A motorok alapvető felépítése nem, azonban körülötte szinte minden megváltozott. A mi tevékenységünk rengeteg célszerszámot igényel, szelephézag állításhoz, szimmering behúzatáshoz, mérésekhez, és sorolhatnám. Itt érdemes megjegyeznem, hogy gépmunkát sok helyen végeznek, mi azonban nemcsak a részegységeket (motorblokk, hengerfej) újítjuk fel, hanem teljesen összeszereljük, indítható állapotig építjük a motort, illetve szervizünkben vissza is szerelik a gépbe. Ez különbözteti meg alapvetően a munkánkat más gépműhelyektől. Volt arra is példa, hogy „máshol olcsóbban megcsinálják”, azt sokan elfelejtik, hogy egy felújított hengerfejet, és egy motorblokkot fognak visszakapni, amit még össze is kellene rakni. A teljes összeszerelésnél még számos olyan alkatrész adódik, amit cserélni kell, és a végén a számok általában azt mutatták, hogy egy javítás úgy tud olcsóbb lenni, ha bizonyos dolgokat nem cserélnek ki.

 

 

A motorfelújításnak nemcsak műszaki oldala van, hanem gazdasági is. Mennyire meghatározó a rendelkezésre álló keret?

SZL: A szakmai és a gazdasági oldal harcol egymással. Gyakorta látom, sokan nem is sejtik, milyen összegekbe kerül egy javítás. Természetesen típusonként, és a hiba mértékétől függően eltérő a költség. A „mit lehet, és mit érdemes” az eldöntendő. Egy felújításnál a gépben lévő üzemórát is figyeljük, amellett, hogy a tételes ajánlatot elkészítjük, minden esetben vagy a gép, vagy a motor gyártójánál lekérdezzük (magasabb üzemóra számnál), hogy gyári felújított motor elérhető-e a géphez. Rengeteg verzió van, valóban pénztárca függő a dolog. Mi felkínáljuk a lehetőségeket a döntés minden esetben az ügyfélé. Volt, hogy megkérdezték, ha az enyém lenne, mit választanék? Amennyire lehet, segítünk. Olyan javítást, amit nem tartunk vállalhatónak, nem végzünk. Hosszú távon gondolkodunk a javítások megbízhatóságában is.

 

Közismert, hogy a legdrágább gép, az álló gép! Egy-egy motor felújítása mennyi időt vesz igénybe? A felújítás mellett van más lehetőség is?

SZL: A motorfelújítás ideje általában a megrendeléstől számított 10-13 munkanap. Ebben is sok a tévhit, hiszen nem a szét- és az összeszerelés tart ennyi ideig. Ha mindent összeadunk a megrendeléstől az alkatrészek beérkezéséig, az ezt követő gép munkát, majd az összeszerelést és a próbapadi járatást, belátható, hogy ez nem egy-két nap.

Természetesen van lehetőség gyári felújított motort beszerezni, illetve a nálunk készletezett komplett motort beépíteni, rövidítve a gép kiesését. A nagy felújításokat lehetőleg a szezon utánra kell tervezni, de persze előfordulhat, hogy mindent átír egy nem várt hiba. Vegyesek a tapasztalatok. Van, aki hibás géppel állt le, és szezon előtt jut eszébe, hogy valamit kezdeni kellene vele, mert jövő héten szüksége lesz rá, illetve ennek ellenkezője is, aki pontosan tudja, hogy mi a hiba, és a következő idénynek már nem áll neki hibás géppel. Erre találtuk ki a felkészítési akciónkat a szervizben.

 

 

A partner milyen garanciákat kap a felújítással?

SZL: A motor felújításával hat hónap, vagy ötszáz üzemóra garanciát kap az ügyfél, gyári felújított motorokra általában egy évet (üzemóra korlátozás nélkül). A garancia természetesen a felújítás mértékéig terjed. Teljes körű garancia akkor él, ha az ajánlatban szereplő valamennyi alkatrészt cseréltünk, ellenőriztük, szükség szerint javítottuk a kiegészítő berendezéseket (porlasztók, adagoló, turbó), majd a szervizünk építi be a motort, és tartja karban.

Ha van olyan tétel, amelynek javítását, vagy cseréjét nem kéri az ügyfél, korlátozott a garancia.

 

A motoros gépek nagy része közúton is közlekedik, nyilvántartott azonosítási adatokkal (alvázszám, motorszám). A motorfelújítás vagy csere hivatali ügyintézést von maga után?

SZL: Ha nem igényel blokk cserét a motor felújítása, nem változik a motorszám. Egyébként igen, ha motort cserélünk. Ezt követően kiadjuk a munkalap számát, a beszerzési számla másolatát és a motorcsere-igazolást! A dokumentálás (motorszám-változtatás a forgalmi engedélyben) az ügyfél feladata. Sokan elfelejtik, és a gép eladásakor szembesülnek vele, hogy mivel nem stimmelnek az adatok, nem fogják átírni. Ez komoly dolog, a gépet ki is vonhatják a forgalomból miatta. Javasolt tehát a dokumentációkkal a változást bejelenteni, és az új motorszámot időben bejegyeztetni a forgalmi engedélybe.

 

Fotó: Fekete Gábor, marketingkommunikációs menedzser

Szöveg: Ruzsicsné Krascsenics Nelli, marketingkommunikációs csoportvezető

Forrás: AXIÁL Híradó 2020. 3. szám

Elérhető

Kapcsolódó cikkek