Kevesebb homok – több tej

Kevesebb homok – több tej

A fűszilázs nagy nyershamu-tartalma csökkenti a laktációs teljesítményt, ezáltal pénzbe kerül. Helyes betakarítási technológiával nagymértékben csökkenthető a szennyeződés.

A kaszálás ideje, a fűfajták, a siló tömörítése – sok tényező befolyásolja a fűszilázs-takarmány minőségét. A professzionális gazdaságok ezeket általában jól kézben tartják. Ám gyakran figyelmen kívül hagynak egy fontos tényezőt: a takarmány szennyezettségét. Ez tényleg rendkívül fontos téma. Nagyon sok gazdaság küzd a problémával, s rontja le a fűszilázs minőségét a nem helyesen megválasztott betakarítógépek miatt.

 

A háromdimenziós talajkövetés érdekében a rotorok hossz- és oldalirányban is képesek a menetirányhoz képest elmozogni, a főváz helyzetétől függetlenül.

 

A homok problémája

A szilázs szennyeződésen a nyershamu-tartalmat értjük: a szilázs nem szerves alkotóelemeit, például az ásványi anyagokat. A fűszilázs nyershamu-tartalmának kívánt értéke 100 g/kg szárazanyag alatti, azaz maximum 10 százalék. Leginkább a nyershamu homoktartalma kritikus: a nyershamu egy része ásványi anyag, amelyet a tehenek meg tudnak emészteni. Igazi problémát a nyershamu emészthetetlen része okoz, amelyet homoknak nevezünk.

A nagy nyershamu-, illetve homoktartalom kétszeresen negatív hatású a takarmányra. Hiszen a szervetlen alkotóelemek a tejsavtermelő baktériumok által gyengítik az erjesztési folyamatot, így növekszik a hiányos- vagy utóerjedés veszélye. Ráadásul a nagy homok- és ásványtartalom hígítja a fűszilázst, miáltal csökken annak energiatartalma, és ezzel a takarmányminőség is.

 

A nagy méretű abroncsok, illetve a négy- vagy hatkerekes kontúr futómű a talajt és a fűtakarót egyaránt védik.

 

Hogy milyen hatással van a fűszilázs szenyezettségi foka az energiatartalomra, az alábbi példaszámítás mutatja meg: a nyershamu-tartalom minden egyes százaléknyi növekedése körülbelül 0,1 MJ NEL/kg szárazanyaggal csökkenti a szilázs energiatartalmát (NEL: takarmányok tejtermelési nettó energiája). Vágásonként 3000 kg átlagos szárazanyag-hozam és 3,17 MJ NEL/kg energiaigény esetén minden egyes százalékkal kevesebb nyershamu-tartalom hektáronként 100 kilogrammal több tejet jelent (lásd a táblázatot).

Ökölszabály: Egy százaléknyi takarmányszennyezettség körülbelül 0,1 MJ NEL/kg szárazanyag energiacsökkenést okoz.

 

 

Ezért kell aggodalmasan figyelni azt a tendenciát, hogy a gazdaságokban évről-évre növekszik a fűszilázsok nyershamu- és homoktartalma. Bár sok helyen ettől az értéktől eltér, de az átlagos nyershamu-tartalom 10 és 11 százalék közötti, a homoktartalom átlagosan 2,7%. A profi szilázskészítők ezzel szemben 2 százalék alatt tartják a homoktartalmat, s azok a takarmányok csúcsminőségűek.

 

Szakvélemény: Juhász-Nagy László CLAAS alkatrészes csoportvezető

A LINER rendképző – felépítését tekintve – a CLAAS termékkínálatában az egyszerűbbek közé sorolható. Mégis több olyan kulcsfontosságú alkatrész van, melyek praktikussá teszik és megalapozzák teljesítményét. Ilyen például a rugósfog, mely a LINER széria egyik legfontosabb kopóalkatrészének számít. Az anyagválasztásnál körültekintően kellett eljárni a konstruktőrnek, hisz ez az egyszerű alkatrész meghatározza a gazdák gépről alkotott képét. Válasszon CLAAS ORIGINAL alkatrészt, hogy minden körülmény között a legjobb teljesítményt tudja gépéből kihozni.

 

A gép akár 40 százalékot is számíthat

A szennyeződés fokozódásának hátterében valószínűleg többek között a növekvő területnagyságok, a hiányos gyepterület- és kaszálóápolás, illetve nem utolsó sorban a rosszul beállított betakarítógépek állnak. Alapszükséglet, hogy jó legyen a rendképzők és -terítők talajkövetése. A fogak soha nem érhetnek a talajhoz, de lehetőleg tisztán kell dolgozniuk. S erre tényleg érdemes figyelni, hiszen a gépek helyes beállítása 30-40 százalékos hatással van a takarmány-szennyeződésére.

„Ezt a követelményt biztosítja például a CLAAS LINER rendképzők kardánfelfüggesztése,” válaszolta kérdésünkre Thilo Bruns, a CLAAS szálastakarmány-betakarítógépek termékmenedzsere. A kardáncsuklós felfüggesztésű rotorok a váztól függetlenül, szabadon tudnak elmozdulni. A rotorokat, átmérőjüktől függően, négy- vagy hatkerekű futómű hordozza. A felfüggesztés mellett állítható rugó gondoskodik a „jet-effektusról”, így a fogak süllyesztéskor és kiemeléskor sem ásódnak be a földbe.

Bruns a szennyeződésmentes betakarításhoz fontos további részletekkel is szolgál: „Már a kerekek egyenletes abroncsnyomására is figyelni kell, aztán mehetünk tovább, egészen a rotorok dőlésszögéig.” Minden egyes rotornak a rendhez képest enyhén megdöntve kell futnia, hogy a rugós fogak még növekvő takarmánymennyiségnél is azonos távolságra legyenek a talajtól. Ha optimális a keresztdőlés, a kardántengely fordulatszáma 420 fordulat/percre csökkenthető, ami szintén véd a szennyeződéstől. Ezenkívül a speciális szilázsfogak szintén javítják a teljesítményt.

 

A rendképző karok meghajlanak az előre meghatározott hajlítópontokon ütközés esetén. Ez a pont a rotorházon kívül található, hogy megakadályozza a belső sérüléseket.

 

Nem drágább a jó szilázs

Hogy minőségi, nagy energia- és fehérjetartalmú fűszilázst betakarítani nem egyszerű, mindenki tudja. De a gyep- és kaszálóápolástól kezdve a megfelelő betakarítási technológiáig nagyon sok mindent lehet jól és rosszul is csinálni. Ez a fűszilázs-betakarítás költségének nagy szórásából is leolvasható, amely 17,75 vagy akár 38 eurócent per 10 MJ/NEJ is lehet.

A szakértő hangsúlyozza: „Jó fűszilázst betakarítani határozottan nem drágább, mint rosszat. Aki mindenre figyel, mindent kézben tart, az őszi gyep- és kaszálóápolástól kezdve a helyes betakarítási technológiáig, a végén költséghatékony, minőségi fűszilázst tudhat magáénak.”

 

Szakvélemény: Ruszbach László, területi képviselő

Az új CLAAS LINER rendfelszedő veszteség nélkül szedi össze a földön fekvő terményt. Kardáncsuklós felfüggesztésével mind hossz-, mint keresztirányban nagyon pontosan és jól követi a talajt. A PROFIX rögzítő konzolos karok pillanatok alatt, akár a föld szélén, szervizes nélkül, rugalmasan cserélhetők. Bordás csatlakozásuk játékmentes. Az időjárás viszontagságai miatt egyre rövidebb idő áll rendelkezésre a takarmánykezeléshez – ennek kihasználását segíti, hogy közúton már 50 kilométer/órás sebességgel vontatható a LINER. Magyarországon, mint tudjuk, sok helyütt meglehetősen elaprózottak a birtokok; nem mellékes a vonulási idő csökkenése. A piacon egyedülállóan a LINER bal oldali rendképzésű, azaz balra forognak a rotorok, az anyagot jobbról balra dobják. A gépkezelő ezért, akárcsak szántás, vetés, kijuttatás, stb. közben, a megszokott módon, jobbra fordulva ellenőrizheti a munkát.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingmenedzser

Képek: CLAAS

Forrás: Agritech 2019. július

 

 

ROLLANT 520: Megbízható minden körülmény között

 

Új fixkamrás körbálázó a CLAAS-tól. Az alapmodell az 1,25 méteres fixkamrás szegmensben új tömörítőhenger-koncepcióval, optimalizált lánckenéssel, modern dizájnnal kerül a piacra, melyhez különböző vágóasztal, rotor, rendfelszedő-változatok érhetők el. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek