Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2019-04-02 14:46:45

Hogyan készülnek élelmiszereink?

A HORSCH hagyományteremtő szemináriumot indított el a régió iskoláival karöltve a mezőgazdaság és élelmiszerek témakörében.

A fenntartható élelmezés és az egészséges táplálkozás súlyos társadalmi kérdések, amelyekről gyakoriak az eltérő vélekedések, és sok a vita. Éppen ezért különösen fontos elmagyarázni gyermekeinknek a mezőgazdaság fontosságát, és megmutatni, hogy milyen úton jut el tányérunkra a gabonaféle, a tej, a hús, és a többi. Mezőgazdasági vállalkozásként a HORSCH komolyan veszi társadalmi felelősségét, és azt, hogy a nyilvánosággal megismertesse az élelmiszerek és a mezőgazdaság összefüggését. Ezért elkezdett egy szeminárium-sorozatot a schwandorfi cégközpont régiójának több iskolájával, hogy aktívan részt vegyen a tanítási folyamatban.

 

Lelkes résztvevők: a Krötensee-középiskola diákjai Sulzbach-Rosenbergből.

 

A „Föld – megélhetés és élőhely” első szeminárium kifejezetten a harmadik-nyolcadik osztályos tanulóknak szólt. Schwandorf és Amberg-Sulzback körzetéből tizenegy általános- és középiskola diákjai vettek részt benne. Az egyes évfolyamok tantervére épülő gyakorlati képzést kaptak speciálisan a földről, de szóba került a mezőgazdaság és táplálkozás témája is. Együttműködő partnerként a HORSCH többek között modern tananyagokat biztosít az oktatáshoz.

A szeminárium mindig három részből áll. A részvételt a két első – az egyik tavasszal, a másik ősszel – a tanárok hivatalos szakmai továbbképzéseként ismerik el. A harmadikban egy délelőttöt tölthetnek el. A harmadikban egy délelőttöt tölthetnek el az osztályok a HORSCH-nál. Ez alatt a tanárok két háromórás délutáni szemináriumon hallgatnak előadásokat a világ gabonatermeléséről és a szántóföldi növénytermesztésről. Mindegyik előadás után kérdéseket lehet feltenni. Minden nap zárásaként földbejárást szerveznek a teszt-területekre, megvitatva a tanárokban felmerülő további kérdéseket is.

 

Josef Stangl (balra) a HORSCH marketing osztályáról magyarázza egy kultivátor funkcióit.

 

Ezután már a tanárokon múlik, hogyan váltják a tanultakat gyakorlattá, s hogyan tudják mindezt a diákoknak továbbadni. Segédanyagként moduláris csomagokat kapnak tan- és kísérleti anyagokkal, amelyeket az Ensdorfi Általános Iskolával együttműködve fejlesztettek ki. Ezt a moduláris csomagot a következő években is lehet használni a szemináriumon tanultak oktatásához. A csomagban hat különböző kísérleti anyag található a föld témaköréhez – például egy csíranövekedési teszthez. A diákok különböző üvegedényekkel vizsgálhatják meg, melyek egy növény csírázásának optimális körülményei. Így például az egyik üvegedényben a földet meg kell nedvesíteni, míg a másikban szárazon marad. Egy harmadikban teljes a sötétség. A moduláris csomag további öt kísérletével is játszva tanulmányozhatják a diákok a talajt és a növények növekedését.

A szeminárium megkoronázása aztán egy kirándulás a HORSCH-hoz, ahol a diákok a gyakorlatban szerezhetnek benyomást a mezőgazdaságról. Idén összesen hét osztály látogatott el oda. A gépbemutatók és a földbejárások mellett workshop is várta a diákokat, amely a korábban tanultakra épült.

 

Aktív részvétel a „Honnan származnak az élelmiszereink?” workshopon

Nagy a tolongás a HORSCH tanműhelyében a kultivátor összeszerelésekor.

 

Idén Anton Grauvogl képzési vezető üdvözlésével indult az osztályok napja, majd a résztvevők a szántóföld felé vették az irányt. Míg átsétáltak a tesztföldeken, egy marketinges munkatárs tartott előadást arról, hogyan lesz a magból növény. Mi fontos a növénynek? Mire van szüksége a növekedéshez? Mi történik a betakarítás után a szalmával? Ez csak néhány kérdés azok közül, amelyeket a diákoknak út közben meg kellett válaszolniuk, és amiből ismét sokat tanulhattak. Volt haszna az oktatásoknak, mert végül már nagyon jól tudták, milyen élelmiszerek lesznek feldolgozás után a kukoricából, a búzából vagy az árpából. Azok a feladatok sem bizonyultak nehéznek, amelyek a bemutatókertben várták a diákokat.

A földbejáráson nemcsak a mezőgazdaság és a növények voltak terítéken, hanem a mezőgazdasági gépek is. Nagyon lelkesen figyelték a diákok a kultivátor és a vetőgép munkájának gyakorlati bemutatóját.

Az azt követő workshopot Franziska Kulzer vezette. Ő a HORSCH-nál ipari szerelőnek tanul, és az első évet végzi. A workshop legnagyobb részét ő dolgozta ki, és önállóan készítette elő.

 

Christian Graf (2. jobbról) a HORSCH oktatási osztályáról áll a diákok között, és segít a kultivátor összeállításában.

Egy 4. osztály diákjai maguk is tartottak előadást az egészséges étkezésről.

 

A szeminárium utolsó programja tízóraival indul. Ez a tudatosan választott rész a „Honnan származnak élelmiszereink?” témára készíti fel a diákokat, amelynek célja megmutatni, honnan érkezik a mindennapi élelmiszer, és hogyan készítik ezeket. „Beugróként” mindenkinek el kell mondania, mi a kedvenc étele, majd a következő lépésben kiválasztani, melyik összetevő szükséges egy pizza, hamburger vagy saláta elkészítéséhez. Ehhez egy asztalon liszt, paradicsom, sajt, uborka és további élelmiszerek sorakoznak. Sokszor fel lehet ismerni a pillanatot, amikor a diákok rájönnek, pontosan miből állnak azok az ételek, amelyet tízóraira kaptak.

Ezt a gyakorlatot olyan előadás követi, amely ismételten bemutatja a vetőmag útját egészen a betakarításig, például a búza, az olajrepce és a kukorica esetében, kiemelve a mezőgazdasági gépek használatát a folyamatban.

A szeminárium végén a diákok a tanműhelyben, felügyelet mellett bizonyíthatják képességeiket. A feladat egy mini, többgerendelyes kultivátor összeszerelése, amelyet aztán haza is vihetnek. A HORSCH-ot tavasszal meglátogató hét osztály diákjait nemcsak a tanulmányi kirándulás nyűgözte le, hanem már korábban is nagyon tetszett nekik a munka a moduláris csomaggal. Örömteli váltás volt ez a szokott iskolai mindennapokhoz képest! A HORSCH tanulmányi vezetője, Anton Grauvogl nagyon lelkes az első szeminárium tapasztalatai után, és már azt tervezi, hogyan bővítsen jövőre.

 

A terraHORSCH exkluzív kiadvány évente két alkalommal jelenik meg. A következő számot várhatóan az év második felében készítik el. Amennyiben szeretné nyomtatott formában is megkapni a magazin következő számait kérjük a terrahorsch@axial.hu email címen jelezze számunkra!

 

Fordította: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: terraHORSCH 2019/1. szám 36-37. oldal

 

 

Élelmiszer-átláthatóság

 

Az élelmiszeripar új kihívások előtt áll. Ügyfelei felelősségtudatosabban nézik az élelmiszerek minőségét, előállítását és feldolgozását. Közben nő a népesség: 2050-ben több mint 9,5 milliárd embert kell majd táplálni. >>