Fürge súlyemelő

Fürge súlyemelő

A gumikerekű homlokrakodók nagy kategóriájában a Hyundai HL980 a király: nagyon gyorsan és simán dolgozva kezeli a sok-sok tonnákat. Dolgozni vele remek passzió, ahogy a Bio-Fungi üzemében egy próbál megállapítottam.

 

 

Az képzeltem, hogy gombatermelő üzembe megyek, és kíváncsi voltam, mire kellhet ott egy ekkora teljesítményű rakodógép. Ám, mint Jordán József beszerzési vezetőtől megtudtam a Bio-Fungi Kft. áporkai telepe nem a konyhába kerülő gombát, hanem azt a gombakomposztot állítja elő, amelyen mások (illetve saját ócsai egységük is) fehér és barna csiperkét, laskát és tőkegombát termesztenek.

A gombakomposzt szalmából, ló- és csirketrágyából és vízből készül, gombacsíra hozzáadásával. A szalma kockabálákként érkezik, majd trágyalében jól megszívja magát, elérve a nedvesség kellő fokát. Ezután összekeverik az alapanyagokat, és beindul egy biológiai folyamat, a fermentáció, amelynek hatására élő biomasszává alakul az egész. Ahhoz, hogy elejétől a végéig kiszámíthatóan, az elvárás szerint menjen végbe minden, nagyon pontosan be kell tartani a technológia lépéseit, amelyben megfelelő hosszúságú pihentetési időszakok is vannak. A reakciók hatására az anyag felmelegszik, akár 80 fokra, nedvességtartalma gőzölögve párolog, ezzel nem lehet elakadni, várni. A végtermék aztán kamionokban, ömlesztve vagy zsákolva kerül a kisebb részt magyarországi, zömmel közép-kelet-európai megrendelőkhöz.

 

 

Mivel idővel kimerül a gombakomposzt, és újat kell bevonni a gombatermesztésbe, évente sok-sok ezer tonnányi készül. És ezt az irdatlan mennyiséget sokszor kell átrámolni, forgatni, mozgatni. Erre kellenek a nagy teljesítményű rakodógépek! Márkahűen mindig egy adott gyártmányt vásárolt a Bio-Fungi, de tavaly év vége felé úgy döntött, hogy magasabb osztályba lép, nagyobb méretű és szakítóerejű típus után néz. Többfelől kért be ajánlatot precízen összeállított igénylistájára, többek között az AXIÁL-tól, amellyel régi a kapcsolata, hiszen vett már Bajáról CLAAS SCORPIO és Manitou teleszkópos rakodót, valamint bálázót, és láttam az udvarban a MANAX-tól bérelt Fendt traktort is. Végül a 32 tonnás, 372 lóerős, 6430 milliméter magasra emelő, 24.640 kilogramm felszakító erejú és 24 tonnányi billenőterhelésű Hyundai HL980 lett a befutó – nemcsak kiváló fizikai paraméterei miatt, hanem mert messzemenően elégedett volt a cég az AXIÁL nívójával, gépeinek és szervizének minőségével, illetve az utóbbi reakcióidejével is. Extra, sóbányai kivitelt rendeltek, különlegesen védett elektronikával, mert a felszabaduló ammónia miatt nagyon korrozív a környezet, van olyan gépük, amely még csak néhány éves, de tiszta rozsda. A Hyundai, pontosan határidőre, januárban érkezett, tehát volt már fél éve bizonyítani.

 

 

Ezt a bizonyítást személyesen is megszemléltem. Nem üres szólam, hogy lenyűgözve néztem, ahogy az óriásgép beront a nála alig szélesebb tárolóba, felszakítja a jócskán összetömörödött masszát, olyan tempóban tolat ki, mintha autós ügyességi versenyen lenne, majd egy sima irányváltással rohamtempóban indul meg a szállítószalag felé, amelyre pillanatokon belül ráborítja a látványosan gőzölgő masszát. Már fordul is vissza miközben begyakorolt koreográfia szerint kerülik el egymást a másik két géppel. A többiekénél szélesebb trágyavilláján egyszerre nyolc tonnányi anyagot visz, szemre egy egész dombot. Mindezt az erőlködés, a meghajszoltság legcsekélyebb jele nélkül. Halkan duruzsol a motor, pikk-pakk mennek a manőverek, a kezelők látható élvezettel mutatják be ügyességüket, egy kicsit figurázva is a fotózás kedvéért. Áll helyzetben egyelőre nem lehet tanulmányozni a gépeket, mert egy percre sem állhatnak le, viszont fél óra múlva befejeződik ez a művelet, szemügyre vehetem a 980-ast.

 

 

Fél év után olyan, mint az új, igaz, néha még hipóval is lemossák, korróziónak nyoma sincs. Tériszonyos ember meg se próbáljon felmászni a fülkébe, amelyet makulátlanul tiszta állapotban tart gazdája, Márk. Nemcsak a padlót, a két pedált (jobb: gáz, bal: fék) is takaros szőnyeg fedi. A kényelmes trónuson elhelyezkedve beállítom a kormányt, ránézek a jobboldali oszlopon a valamennyi adatot mutató ÖKO-képernyőre, és mivel munka közben úgysem azt bámulja az ember, kézbe veszem a joysticket. Billenőkapcsolójával választok előre, üres és hátra között, van rajta gombja többek között a differenciálzárnak is, amely most automatikus módban működik. A kar hátrahúzása emeli a kanalat, előretolása süllyeszti, jobbra-balra mozgatása le-, illetve felbillenti. A kormány alatti „indexkaron” négy fokozatban állíthatom be, hogy meddig kapcsolhat fel az automatikus váltómű. Nagyjából ennyi, tolatáskor nem kell nyakat tekergetni, vagy a tükörre bízni magamat, elég az éles, színes kameraképet figyelni.

 

 

Előre sejthető volt, hogy első próbálkozásra nem fogok olyan ügyesen, simán és gyorsan mozogni a géppel, mint Márk.Viszont meglepett, amikor megtámadtam a száraz lótrágya óriási dombját, hogy mekkora adagot szakított ki belőle a villa, illetve, hogy milyen könnyedén mozgatta meg az egészet a Hyundai, amikor iparkodtam összébb rendezni. Élménnyel gazdagodva másztam le ismét a földre, és teljes mértékben értem a Bio-Fungi illetékeseinek döntését, akik az eddigi tapasztalatok alapján már meg is rendelték a második ilyen gépüket, amely a 44. héten érkezik majd meg a gombakomposzt-gyártás magyarországi fellegvárába. Ráadásul ez nem egyedi sikere a 980-nak, mert mint Jordán József elmondta, figyelik egymást a szakma cégei, és ami bevált az egyiknél, arra jobban odafigyelnek a többiek is. A Bio-Fungi pedig ilyen szempontból is elismert referenciának számít.

 

Fotó: Gräff Gergely

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Forrás: AXIÁL Híradó 2017. 04. szám 42-44. oldal

 

Tekintse meg a HL980-as testvérét, a HL960-ast a 2017. szeptember 14-16-án megrendezésre kerülő ÉBSZ Építőgép Kiállításon a tököli reptéren! Szeretettel várjuk az AXIÁL standon! További információért kattintson IDE!

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek