Ahol az MRT születik…

Ahol az MRT születik…

„Nagygépes” üzletkötő kollégáinknak a közelmúltban tanfolyamot szerveztünk az Manitou olaszországi központjába Cavazzonába, ahol a forgóvázas-teleszkópos és a nehézteleszkópos gépek készülnek.

A gyár Emilia-Romagna régióban található, Parma és Modena között. Érdemes tudni erről a vidékről, hogy az olasz motorgyártás bölcsője, olyan meghatározó márkákkal, mint a Bugatti, a Lamborghini, a Ferrari és a Ducati.

A világ első forgóvázas-teleszkópos rakodógépét itt készítették 1993-ban, ez volt a Manitou MRT 1540. Maximális emelési magasság 15 méter, a teherbírása négy tonna volt. Az elmúlt évtizedekben, folyamatos fejlesztésekkel, jelentősen bővítette a kínálatát a Manitou, megőrizte piacvezető pozícióját e szegmensben is. Jelenleg tíz különböző forgóvázas-teleszkópos típus rendelhető, szinte felhasználási területre megtalálhatják a vevők a nekik megfelelőt.

 

 

A típusnevek MRT-tagja az angol Manitou Rotating Telehandler rövidítése (magyarul Manitou Forgóvázas Teleszkópos gép). Az Easy széria 14-25 méteres emelési magasságú modelljeit elsősorban gépek bérbeadásával foglalkozó ügyfelek vásárolják. A kezelőfelület egyszerű, gyorsan és egyszerűen el lehet sajátítani a működtetést. A nagyobb emelési magasságú Privilege típusoké is hasonló, ugyanakkor ezekhez számos kényelmi felszerelés és opcionális kiegészítő választható.

A forgóvázas-teleszkópos gépek népszerűsége jelentősen megnövekedett az építőiparban, mert sokkal kifizetődőbbek a hagyományos, fix vázasoknál.

 

 

Sokoldalú

Egy MRT három különböző funkciót lát el:

  1. Teleszkópos rakodógép
  2. Daru
  3. Személyemelő

Lényegesen többféle munkát végezhet el, mint egy fix vázas rakodógép.

 

 

Időtakarékos

Egy fix vázas gép gyakori helyváltoztatással, manőverezéssel tudja egyik pontból a másikba eljuttatni az anyagokat. A forgóvázas viszont 360 fokban körbefordul, így lényegében nincs szükség helyváltoztatásra.

 

Biztonságos

Mivel egy MRT géppel nincs szükség gyakori helyváltoztatásra, sokkal kisebb a balesetveszély. A Manitou forgóvázas gépekben hasonló biztonsági rendszer működik, mint az önjáró autódarukban, illetve gyárilag programozott adapter-felismerő rendszer kalibrálja automatikusan a terhelésérzékelő rendszert az adott munkaeszközhöz.

 

Üzemanyagtakarékos

Kevesebb helyváltoztatással lényegesen kevesebb üzemanyag fogy. Az MRT-k már hibrid rendszerrel is választhatók. Akár száz százalékban elektromos üzemben is tud dolgozni a gép ez például éjszakai munkavégzésnél is előnyös lehet.

 

 

Precíz

A kiegészítőként rendelhető távvezérlővel a kezelő a kabinból kiszállva irányíthatja a gépet, így nehezen belátható munkaterületen is pontosan lehet rakodni, és nincs szükség még egy emberre, aki koordinál.

 

Egyszerű

Összehasonlítva egy autódaruval, az MRT nagy előnye, hogy kezeléséhez nem kell speciális jogosítvány. Lényegesen gyorsabb munkára fogható, mert a gémet nem kell külön összeszerelni. A terepes mobil autódaruk többsége ráadásul nem használható közúti forgalomban, az MRT viszont igen.

Összehasonlítva egy személyemelő kosárral, az MRT sokkal gyorsabban menetel. A rászerelhető kosár kapacitása ráadásul egytonnás lehet, és negatív tartományban is használható, például hídkarbantartáskor a hídról felemelve a pillérekhez vagy a híd aljához lehet süllyeszteni a gépkezelőt. A kosárra szerelhető kiegészítők, például a csörlő, tovább könnyíti és egyszerűsíti a munkaanyagok feljuttatását.

 

Egyedi

Ügyfeleink kérésének megfelelően a Manitou mérnökei egyedi megoldásokat is ki tudnak építeni a gépeken. A képen a Lufthansának gyártott speciális modell látható átadás előtt az olaszországi gyárban.

 

 

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2019. 03. szám

 

 

Tudja, melyik Manitou rakodógép passzol a gazdaságába?

 

Dilemma a Manitou MLT 737 és MLT 741 körül. A mezőgazdasági teleszkópos rakodógépek választéka gyökeresen átalakult, sőt jelentősen nőtt az elmúlt egy-két évtizedben. Ma már nem egyszerű kiválasztani egy adott gazdálkodásnak a legmegfelelőbbet. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek