Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

AgrárgépShow díjas központi zsírzórendszer a Walterscheid-től

A hajtástechnikában fontos a forgó, teljesítményt közlő kardántengelyek karbantartása. A Walterscheid új, az AgrárgépShow pályázatán PRÉMIUM Elismerő Oklevélben részesített központi zsírzórendszerével egyszerűbb a dolgunk, mint valaha!

Elengedhetetlen a szezonális karbantartás

A karbantartás a gyakorlatban különböző időszakonként (kardánkialakítástól, illetve beépített technikától függően), különböző zsírzási helyeken (jellemzően: kardánkeresztek, profilcső, burkolat csapágyazások) és különböző utánzsírzási mennyiségekkel (keresztek 15 g, profilcső 7,5 g, burkolat csapágyazás 6 g) kerül kivitelezésre.

További probléma, hogy a kardánon található zsírzási pontok nagyon gyakran nehezen hozzáférhetők (a gép belsejébe épített kardánok, szűk hely, burkolatok, kitakaró elemek, stb.) ami miatt a megfelelő karbantartás elmarad, vagy rendszertelenné válik.

A probléma kiküszöbölésére a gyártók több „központi zsírzásos rendszernek” elnevezett műszaki megoldást fejlesztettek ki, de ez idáig a rendelkezésre álló legtökéletesebb módszer sem tudta kezelni a különböző zsírzási mennyiségek problémáját. Minden zsírzási hely közel azonos mennyiségű zsírt kapott, azaz a felesleges kenőanyag közvetlenül a környezetben került szétszórásra.

 

A Walterscheid központi zsírzó rendszere

Ezt a problémát felismerve, a hajtáselemek vezető gyártója, a német Walterscheid GmbH, a Baier & Köppel GmbH-val (Beka), az ipari és mezőgazdasági zsírzórendszerek specialistájával közösen, egy progresszív zsírelosztóval vezérelt, immáron szabályozott, központi zsírzórendszert fejlesztett ki.

A rendszer egyszerre tudja kezelni az egy időben, különböző helyekre, különböző mennyiségben kijuttatott kenőanyag igényt. A rendszer jelenleg egy, 2 db standard kardánkereszttel szerelt, hagyományos 5 pontos zsírzási ponttal bíró (2 db kardánkereszt, profilcső, 2 db burkolat csapágyazás) kardánra lett kialakítva, de a további opciók, mint a zsírzási pontok számának a növelése, azaz a szintén karbantartási igénnyel bíró egyes túlterhelés gátlók (kardánra szerelt szabadonfutó, csillagracsni, automata leoldó nyomatékhatárolók), vagy a több zsírzási ponttal rendelkező és gyakoribb karbantartást is igénylő nagyhajlásszögű csuklók kiszolgálása is szerepel a következő fejlesztési szint céljai között.

Az alapfunkciós megoldás neves mezőgazdasági gépgyártók bevonásával jelenleg a gyakorlati tesztek fázisában van. A zsírzórendszer szabadalmi védelmének bejegyzése jelenleg is tart. A széria bevezetése a 2020. év végére várható.

 

 

A megoldás technológiai leírása

A kardántengely időszakonkénti karbantartási ciklusában előírt (Walterscheid gyártmányú kardántengelyeknél jellemzően 100, illetve 250 üzemóránként) a kardáncsukló közelébe pozícionált, a kardánprofilba szerelt 1 db zsírzási ponton keresztül egy szokványos zsírzóberendezéssel csatlakozunk és a megfelelő mennyiségű (a kardán kezelési könyvében előírt mennyiségben, de jellemzően 57 g) kenőzsírt a zsírzókészülékből a kardánba pumpálunk.

A zsírzási pont könnyen elérhető helyen található, nem kell burkolatokat leszerelni, fedeleket eltávolítani, vagy akrobata mutatvánnyal a keresztekbe integrált zsírzókat keresgélni.

A kardánba préselt kenőzsír a zsírzógombon keresztül közvetlenül a kardánprofilba integrált, hengeres kialakítású progresszív zsírelosztóba kerül, amelyben a megnövekedett nyomás hatására elmozdulnak az elosztó záródugattyúi (3 db), melyek nyitó/záró szelepenkként működve nyitják, vagy zárják, az összesen 6 irányba biztosított kenőanyag-utakat (minden pillanatban 3 db nyitva, illetve 3 db zárva) azaz egyszerre 3-3 különböző irányban engedik át az adott zsírzási pontra előírt kenőanyag mennyiségeket.

A jelenlegi kialakításban a kardánkeresztek és a burkolati csapágyhelyek 1-1, míg a profilcső 2 dugattyúállásban kap kenőanyagot. A kenőanyag a kardán profilcsövébe integrált zsírvezetékeken keresztül jut el a megfelelő helyekre.

 

Előnyei:

  • A „túlkenésből” (zsírzási pontok különböző zsír igénye) adódó kenőanyag pazarlás megszűnik, így csökken a környezeti terhelés is.
  • A karbantartásra fordított munkaidő jelentősen, közel az ötödére csökken.
  • Az összes kenési pontra biztosan eljutó, megfelelő mennyiségben és megfelelő időszakonként kijuttatott kenőanyag jelentősen növeli a kardántengely élettartamát.
  • A ráfordítási idő, karbantartó anyag és élettartam pozitív irányú változásai egyértelműen növelik a hatékonyságot és csökkentik a költségeket.

 

Forrás: Walterscheid

Kép: Kaszás Gergely

 

 

Alkatrész Akció 2020. február (+újság)

 

Megjelent a legfrissebb alkatrész akcióinkról szóló kiadványunk! Érvényes: az akció ideje alatt (2020. február 29-ig) történő megrendelésekre, és ezen akciós időtartam alatt a készlet erejéig. >>