A traktormotorok világa 1. rész

A traktormotorok világa 1. rész

Az Agro Napló 2018. márciusi számában Dr. Hajdú József nagy szakértelemmel járta körbe a traktormotorok témáját, mely cikk egy kivonatát most mi is közlünk, hogy olvasóink is ráláthassanak erre a piaci szegmensre.


A motor a traktorok szíve, a legfontosabb szerkezeti egysége. A traktor a motorjának teljesítményét alakítja át vonóerővé, a hajtási (TLT) és hidraulikus teljesítménnyé, amelyet képes a munkagépek üzemeltetésénél hasznosítani, azaz munkát végezni vele.


A jelenleg gyártott és a piacon kapható traktorokban, túlnyomó részben különböző teljesítményű dízelmotorok találhatók, amelyek jelentős része gázolaj-biodízel keverékével, és/vagy biodízellel is üzemeltethető. Ritkaságnak számítanak ma még a magas metántartalmú sűrített földgázzal (LGN) ill. tisztított és sűrített biogázzal (LGB) üzemelő gázmotorok, valamint a hidrogén üzemanyaggal működő tüzelőanyag-cellás elektromos energiát termelő erőforrások. Kísérleti fázisban lehet még csak találkozni elektromos (akkumulátoros) meghajtású traktorokkal is, amely az autók körében már egyre inkább hódít. Napjainkban a traktorgyártók a korszerű, üzemanyag-takarékos, környezetbarát, hosszú szervizciklusú és hosszú élettartamú dízelmotorokat keresik és építik be a traktoraikba.

 


A Fendt a 2017. novemberi Agritechnicát megelőző nemzetközi sajtótájékoztatóján mutatta be az első, gyakorlatban is alkalmazható akkumulátorral rendelkező elektromos erőgépét, a Fendt e100 Vario modellt. Bővebb információ a típusról ITT! Kép: AGCO / Fendt

 

Traktormotorgyártók és felhasználók a világban
Az európai traktorpiacokon értékesített traktorokban mintegy 20 motorgyár termékei találhatók meg. A kisebb teljesítményű (70 LE alatti) főleg kertészeti és kommunális traktorok motorjai között többségben vannak a távol-keleti (főleg japán) gyártók különböző típusai. A 100 LE alatti teljesítményű „non-road” (nem közúti jármű) motorok gyártásában élen járnak (Kubota, Yanmar stb.) és a nagy nyugati gyártók is ezeket a motorokat építik be a kisebb teljesítményű traktoraikba.


50 LE-től erősödik a motorkínálata a vezető nyugati traktormotorgyártóknak. Ezekkel a motorokkal lehet a leggyakrabban találkozni az 55-630 LE közötti teljesítményű traktorokban. A 75 és 150 LE közötti standard traktorokban többnyire FPT, AGCO Power / Sisu, Deutz, Perkins, John Deere, Zetor motorok tűnnek fel.


150 és 400 LE közötti középnehéz és nehéz univerzális traktorokban a négy nagy motorgyártó – AGCO Power, Deutz, FPT, John Deere – motorok találhatók. A 400 és 600 LE közötti kategóriában az előzőek mellett megjelennek már új motorgyártók is: MAN, Mercedes (Daimler-Benz) és az amerikai Cummins.


A 75-400 LE közötti, klasszikus felépítésű standard traktorok között az egyik legtöbbet használt motormárka az olasz FPT (Fiat Powertrain Technologies), amely a CNH Industrial kötelékébe tartozik és évi több mint 570 ezer db motor gyárt. FPT motorokat használ például a CLAAS és a Landini is egyes traktormodelljeiben.

 


Nagyításért kattintson a képre! Kép: Agro Napló 2018. március 90. oldal

 

Nagy traktormotorgyártónak számít az AGCO konszernhez tartozó AGCO Power is, amely Finnországban, a korszerűsített Sisu motorgyárban állítja elő a modern traktormotorjait. Ezeknek a motoroknak a nagy felhasználói az AGCO konszernhez tartozó traktor- és magajáró betakarítógépeket gyártó márkák (Fendt, Challenger stb.)


A szintén jelentős traktormotorgyártónak, a kölni Deutz AG-nak a motorjait használja a hozzá legközelebb álló SDF Group mellett a Landini, McCormick és a Zetor egyes traktortípusaiban, de Deutz motorokkal lehet találkozni számos mezőgazdasági rakodóban és magajáró gépben is.


Nagy traktormotorgyártónak számít a John Deere is, amelynek az USA-ban és Franciaországban működik motorgyára. A motorjaikat John Deere, ill. részben a CLAAS építi be a traktoraiba, de más magajáró mezőgazdasági gépekben és eszközökben is találkozni lehet velük.


A patinás motorgyártók közé tartozik a ma már az amerikai Caterpillarhoz tartozó Perkins is, amely 1932 óta gyárt különböző dízelmotorokat évi közel 500 ezer darabos mennyiségben. Köztük traktormotorokat is, melyet például a Landini is beépít modelljeibe.


Nagy teljesítményű MAN motorokat pedig a Fendt használ az 1000 Vario szériájában, Mercedes motorokat pedig a CLAAS (XERION) alkalmaz nagytraktoraiban.

 


Kép: Agro Napló 2018. március 90. oldal

 

Látszik, hogy rendkívül színes és széles a traktormotorok kínálata és a korszerű motorokat szívesen használja a konkurencia is. A traktormotorok széles teljesítményszortimentet képviselnek.


A távol-keleti és részben egyes európai gyártók a 75 LE alatti névleges teljesítményű 3 vagy 4 hengeres, 1,0 és 4,5 liter hengerűrtartalmú turbófeltöltős motorok kínálatában erősek, amelyek magasabb 2500-3000 f/min fordulatszámon szolgáltatják a névleges teljesítményüket, a maximális nyomatékuk pedig 60-350 Nm között helyezkedik el. A 75-105 LE között főleg Európában gyártott traktormotorok szintén 3 vagy 4 hengeresek, de a hengerűrtartalmuk 3,0-4,8 liter között helyezkedik el, a névleges fordulatszámuk 2200-2600 f/min között, a max. nyomatékuk pedig 280-480 Nm közöttváltozik. A négyhengeres, 3,6-4,5 liter hengerűrtartalmú motorok gyakoriak a 105-180 LE-s traktorkategóriákban is még mellettük azonban 6,1-6,7 liter hengerűrtartalmú a hathengeresek is teret kapnak a beépítéseknél, sőt 200 LE körül már 7,4 literes motorokkal is lehet találkozni. Ennek a teljesítménykategóriának a maximális nyomatéka zömében 480-940 Nm között változik. A névleges teljesítményükhöz tartozó tipikus fordulatszámuk pedig 2100-2200 f/min. 200 és 600 LE között egyeduralkodóak a hathengeres turbófeltöltős, 6,7 és 13,0 liter közötti hengerűrtartalmú, soros elrendezésű, nagy 900-2900 Nm nyomatékú Boost teljesítménynövelővel szerelt Eco üzemmódban is üzemeltethető motorok. A 400-600 LE között lehet találkozni 7 hengeres, 9,8 literes és 12 hengeres 16,8-20 literes V-elrendezésű, motorokkal, ill. 6 hengeres 15 literes és 8 hengeres 16 literes soros motorokkal is. Jelenleg a piacon kapható traktorokban üzemelő motorok túlnyomó része vezérelt Westage, VTG vagy VTS turbófeltöltővel rendelkezik, üzemanyagellátó rendszere közös nyomócsöves (Common Rail Diesel – CRD) rendszerű, az üzemanyagok hengerbe juttatásáról 1.500-2.500 bar nyomáson dolgozó elektromos vezérlésű, és több sugárban dolgozó piezo porlasztók gondoskodnak. Égésterük közvetlen befecskendezésű és hengerenként négy (két szívó és két kipufogó) szeleppel rendelkeznek. A motorok vezérléséről pedig CAN Bus, vagy ISOBUS rendszerben dolgozó ECU (Engine Control Unit) motorvezérlő elektronika gondoskodik, gyakran összedolgozva a TSU (Transmission Control Unit) erőátviteli vezérléssel.

 

Szöveg: Dr. Hajdú József
Forrás és teljes cikk: Agro Napló 2018. március 87-91. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek