Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

A kulisszák mögött

2020. július 30.
6 Perc
Logisztika – eléggé rövid, bűvös szó, olykor több millió eurós ellátási láncokat takar. Ha jól és olajozottan működik, csak annyit venni észre, hogy raktáron van az alkatrész, vagy ha nincs, akkor sincs gond, holnap reggelre itt lesz.

Egyszerűen hangzik, mégis hatalmas infrastruktúra, több száz ember és komolyan szabályozott folyamatok húzódnak meg a háttérben.

 

Felértékelődött háttérszolgáltatások – Zavartalan alkatrészellátás

Egy-egy beruházás előtt nemcsak a gépek műszaki paramétereit, a tapasztalatokat veszik számításba mind többen, hanem sokat nyomnak a latba a szolgáltatások is, amelyeket a gépek mellé nyújtanak a forgalmazók. Vitathatatlanul az egyik legfontosabb az adott márka alkatrészellátása, hiszen főszezonban, például betakarításkor, nagy veszteséget okozhat egy-egy alkatrész hiánya – és az emiatt kieső üzemidő.

A gyártók és forgalmazók nagy része éppen ezért komoly erőforrásokat fordít logisztikai folyamataik fejlesztésére, megbízhatóságuk, gyorsaságuk növelésére. 2020 elején adta át új, kibővített hammi alkatrész-logisztikai központját a CLAAS. A több, mint két évig tartó tervezést és építést követően 11.700 négyzetméterrel bővült a raktár. Az új, teljesen automatizált magasraktár 58 ezer raklapnak biztosít helyet. A raklapokat és a rácsos ládákat kilenc állványkiszolgáló berendezés mozgatja. Szintén új a szállítószalag-technológia: elektromos sínrendszer. A raklapokat a szállítószalag négy munkaállomásra továbbítja, ahol óránként összesen 320 alkatrész komissiózására képesek, ez az eddigi kapacitás közel duplája.

A jelenlegi alkatrészes folyamatokról, elősorban a CLAAS gépek alkatrészellátásáról beszélgettünk Juhász-Nagy László illetékes termékmenedzserrel a CLAAS alkatrészbeszerzők csoportvezetőjével.

 

„TAXI” szolgáltatásunkkal a rendelés összekészítést követően azonnal elindul Hammból a csomag. Nyilván ez a legdrágább, ugyanakkor a leggyorsabb mód.

 

Kezdjük a száraz tényekkel: nagyságrendileg milyen számokkal lehet leírni az AXIÁL jelenlegi CLAAS-alkatrészkészletét? Állandó ez a mennyiség vagy szezonálisan ingadozik?

JNL: A számok makacs dolgok és elég beszédesek is. Az AXIÁL és a CLAAS együttműködése lassan húsz éves. Ez alatt sikerült stabil, erős bázist kialakítani, a gépüzemeltetők legnagyobb örömére. Amikor legmagasabb szinten van a raktárkészletünk, értéke meghaladja a 1,5 milliárd forintot, 16-17 ezer különböző alkatrészből, természetesen különböző mennyiségekben. Csak viszonyításképpen: a CLAAS központi raktárában, Hammban mintegy 170 ezer féle alkatrészt tárolnak, innen látja el a CLAAS a világ valamennyi kereskedőjét és leányvállalatát. A mi feladatunk, hogy a raktárkészlet mindig optimális szinten mozogjon, mindenből legyen elég, de semmiből ne túl sok. A logisztikai lehetőségeket kihasználva igyekszünk már az előrendelési időszak megkezdése előtt felkészülni szervizeseink és partnereink zökkenőmentes kiszolgálására. Ehhez több ezer tételt kell vizsgálnunk, több szempontból, szem előtt tartva, hogy milyen gép mennyire gyakran cserélendő alkatrészéről van szó. Néha porszem kerülhet az összetett gépezetbe, de gondolom, így is nagyon magas szintű hátteret biztosítunk a gyártóval közösen, a CLAAS minőségét választó gazdálkodóknak.

 

Aki már belefutott abba, hogy nem volt készleten az adott alkatrész, biztos elmormolta, hogy „miért nincs ez nekik raktáron?”. Mi alapján kerül fel egy alkatrész „állandó készletre”? Mennyire veszitek figyelembe a vevői, szervizes visszajelzéseket?

JNL: Ahogy korábban említettem, ekkora raktárkészletet, menedzselni nagyon összetett feladat. Természetesen nem vagyunk mindentudók, de igyekszünk összegyűjteni a már sok éve a csapatban dolgozó szervizszerelők és szervizmérnökök tapasztalatait. Főleg, mikor új széria kerül piacra, de ugyanúgy igaz ez a már dolgozó gépekre is. Hogy tudjuk, mire készüljünk, ismernünk kell a populáció összetételét, sokszor a gépek szériaszámának mélységéig, ugyanis a korábban megszokott öt-tízéves gyártási ciklus már a múlté, minden két-három évben új szériák jelennek meg, akár jelentős változtatásokkal. Nagy körültekintést és igazi csapatmunkát igényel a jó készletgazdálkodás. Minden alkatrész ugyanolyan fontos a gép működéséhez, akár hajtómű vagy csak egy szenzor. Adott esetben százmilliós gép működőképességét befolyásolja, ami mondanom se kell, óriási felelősséget ró a vevőszolgálat minden dolgozójára.

 

Nézzünk egy partneri szempontból igencsak aggasztó forgatókönyvet: hétfőn délután három órakor érkezik egy hívás, mondjuk Szolnokról, hogy ez a cikkszámú alkatrész sürgősen kell, viszont Baján sincs készleten. Mi történik ilyenkor?

JNL: Miután rögzítették a vállalatirányítási rendszerben, kollégáim online felületen megrendelik az alkatrészt. Amint bekerült a CLAAS rendszerébe a megrendelés, gyakorlatilag azonnal elkezdik összekészíteni. A több, mint 90 ezer különböző alkatrészt befogadó automatikus „kis alkatrészraktár” és az 58 ezer raklap kapacitású, 30 méter magas, 110 méter hosszú automatikus magasraktár rendszere a dolgozó rendelkezésére bocsátja az alkatrészt. Csomagolják, majd úgy este tíz óra körül felrakják a furgonunkra, amely minden nap felveszi és Bajára szállítja az aktuális rendelésállományt. Több, mint 1300 kilométert kell megtennie, három országon keresztül. Ez sokszor 15-17 órát is igénybe vehet. Tehát, ha minden jól megy, kedden kora délután megérkezik az áru Bajára. Raktáros kollégáink a már korábban elkészített dokumentációk alapján átveszik, telephelyenként szortírozzák a szállítmányt. Éjszaka újra teherautóra kerül, és szerda reggel 6-ig meg is érkezik Szolnokra, ahol a kollégáink már előre egyeztették a megrendelővel, hogy a telephelyen szeretné átvenni az alkatrészt, vagy igénybe veszi kiszállítási szolgáltatásunkat. Aratáskor vagy vetéskor minden perc számít, ezért természetesen lehetőség van gyorspostás rendelésre, mellyel némi extra költségért, de egy napon belül szállítunk. Ezt is tudjuk fokozni „TAXI” szolgáltatásunkkal, mely a rendelést és összekészítést követően azonnal elindul Hammból az adott telephelyre a csomaggal. Ez a legdrágább, ugyanakkor leggyorsabb módja a kiszolgálásnak – minden évben kell, hogy használjuk.

 

Csúcsidőszakban 16-17 ezer CLAAS cikk található a bajai Alkatrész Logisztikai Központban

 

Mit tanácsolsz az ügyfeleknek, hogyan gyorsíthatják fel egy-egy alkatrész beszerzését?

JNL: Kollégáink felkészült szakemberek, igyekeznek mindenben partnereink segítségére lenni. A megfelelő alkatrész kiválasztását felgyorsíthatja, ha tudja a megrendelő, melyik gépe hibásodott meg, és megmondja alvázszámát, esetleg motorszámát. Gondolom, ez nem teljesíthetetlen. Egy autóalkatrész-üzletbe már be sem megy az ember ilyen adatok nélkül. Itt tart a mezőgazdasági gépgyártás is. Ha csak találgatunk, könnyen előfordulhat, hogy nem a megfelelő alkatrészt kapjuk, ami senkinek sem jó. Tehát a legfontosabb minél jobban beazonosítani a gépet.

 

19 telephely, több ezer partner és gép. Nagyságrendileg hány kolléga aktív és összehangolt munkája szükséges a zavartalan alkatrészellátáshoz?

JNL: Az alkatrészüzletágunk teljes mértékben érintett ebben a feladatban, ami megközelítőleg háromszáz kolléga lelkiismeretes munkáját jelenti. Mindemellett fontos a szervizszerelők szerepe is, hisz tapasztalatuk, tudásuk szükséges a megfelelő készlet kialakításához, és néha jól jön a szállítási kapacitásuk is. Így a vevőszolgálat teljes egésze részt vesz, országszerte több, mint hatszáz ember.

 

Furcsának tűnhet a kérdés, de a gyári alkatrészek mellett van-e más lehetőség is?

JNL: Valóban félreérthető egy kicsit, de igen, van „más megoldás”. Az ORIGINAL CLAAS alkatrészek mellett elérhető kedvezőbb vételárú is. A CLAAS, kihasználva az AXIÁL-nál már évekkel korábban bevezetett cseredarabos felújított alkatrészek ötletét, a saját termékpalettájára is felvette a gyári felújított alkatrészeket, REMAN csoport néven. Elektronikus egységek, generátor, önindító, modulok, monitor, illetve akár bálázó-főhajtómű, SCORPION-váltó vagy 2020-tól már a TERRA TRAC járószerkezet-hevederek kaphatók. Ezek mindig cseredarab-kötelesek, és amennyiben fizikailag ép, beazonosítható cseredarabot ad a megrendelő, lényegesen olcsóbban juthat hozzá az alkatrészekhez. A CLAAS ugyanolyan garanciát vállal rájuk, mint az ORIGINAL alkatrészekre, így nincs minőségi különbségből fakadó kockázat. Ha egyszerű példát kell mondanom, itt az italok betétdíjas üvege. Ha van üres üveged, olcsóbb a sör, ha nincs, ki kell fizetni a betétdíjat is.

 

A szervizes kollégák gyakorta kiemelik, hogy tapasztalataik szerint nő az átalanydíjas karbantartású gépek üzembiztonsága. Alkatrész-oldalról ennek van érezhető következvménye?

JNL: Alkatrészes szempontból is van jelentősége az átalánydíjas szerződéseknek: szerződött partnereink napi kapcsolatban vannak velünk, szinte biztosan részt vesznek előrendelési akciónkban, melynek részeként kedvezményes szerviz-óradíjjal és nagyon leszállított árú alkatrészekkel készíthetik fel gépeiket a szezonra. Aki pedig időben alaposan felkészül, többnyire komolyabb műszaki probléma nélkül tudja végigcsinálni az idényt. Betakarítógépek esetében komoly előny ez, főleg, bérvállalkozóknak. Érdemes átgondolni és mielőbb szerződni ügyfélkapcsolati vezetőinkkel.

 

Érezhetők már a hammi bővítés hatásai CLAAS hazai alkatrészellátásában?

JNL: Még nagyon friss az élmény, de remélhetőleg minél előbb érezhető lesz a hatása. A cél az volt, hogy a logisztikai kapacitást egy helyre összevonva, olyan raktárt hozzanak létre, amely elegendő kapacitású a jövőben bevezetendő új szériák alkatrészellátáshoz, és hatékonyságával stabil hátteret biztosíthat gépeinek a CLAAS. Hatalmas raktárról van szó. 58 ezer raklapnyi kapacitás, harminc méteres hasznos belmagasság, automatikus targoncák, melyek egy időben ki- és betárolnak. Amikor ott áll az ember egy polcsor végén és közelít felé a robot, egy akár egytonnás raklappal harminc méter magasságból ereszkedve, akkor érti meg igazán, mi minden kell a vetésizöld gépek biztos hátteréhez.

 

 

Szöveg: Ruzsicsné Krascsenics Nelli, marketingkommunikációs csoportvezető

Képek: Fekete Gábor marketingkommunikációs menedzser és Steinhauser Tamás marketingmenedzser

Forrás: Agritech 2020. július