Tiszta ügy?

Tiszta ügy?

„A traktorok mocskosak, míg az autók és hajók, a legmodernebb motortechnológiáknak köszönhetően, egyre tisztábbak.” A dízelbotrány ellenére ez a klisé még soha nem volt ennyire elterjedt. Pedig mennyire más a valóság!

Rég elmúlt már az idő, amikor a traktorok a növénysorok felett haladva a kipufogójukon kiömlő fekete felhővel zsíros, sötét csíkot húztak maguk után. Az új traktorgenerációk erőgépei sokkal tisztábbak, mint azt az ember gondolná. A rengeteg energiával, pénzzel és tudással kifejlesztett kipufogógáz-kezelési technikának köszönhetően a traktorok és önjáró munkagépek meg tudnak felelni az igen szigorú normáknak.

Ezek az EU-normák 2003 óta öt lépcsőben, nagy mértékben csökkentették a maximálisan megengedett határértékeket. A 130-560 kW-os, úgynevezett mobil gépekre vonatkozó Stufe V kipufogógáz-kezelési norma 2019-es érvénybe lépésével az elmúlt 16 év alatt a kritikus anyagok, például a nitrogén-oxid megengedett mértéke 96%-kal, a részecskéké 95%-kal csökkent. 2019-től az 560 kW fölötti teljesítményű gépeknek a Stufe IV normának kell majd megfelelniük. Ehhez egy éves átmeneti idő áll a gyártók rendelkezésére.

 

 

A legmodernebb technika

A szigorú előírásoknak csak igényes motortechnológiával lehet megfelelni, ez azonban a traktorokban már rendelkezésre áll. Ehhez tartozik a hűtött kipufogógáz-visszavezetés, a dízelrészecske szűrő és a szelektív katalitikus redukció, az SCR-technológia, amelynél a karbamid oldat a kipufogógázban a nitrogénoxidot vízzé és oxigénné alakítja át. A CLAAS traktorok vagy SCR- vagy EGR-technológiával dolgoznak. Ez utóbbi a kipufogógáz-visszavezetés, melynél a rendszer még egy dízeloxidációs katalizátorral és részecskeszűrővel is fel van szerelve.

A CLAAS traktorprogram 75-100 lóerős tagjai az aktuális, 2021-ig érvényes kipufogógáz-normát EGR-/részecskeszűrős rendszerrel teljesítik. Ezután ennek a tartománynak a traktorjait is SCR-rendszerrel fogják ellátni, hogy a Stufe V normákat teljesíteni tudják.

A Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT) kutatása megmutatta, hogy a jelenleg érvényes Stufe IV normáknak megfelelő traktorok néhány emissziós értéke alacsonyabb, mint jelenleg érvényes Euro 6 károsanyag-kibocsájtási normáknak megfelelő gépjárművek.

Bár nehéz az összehasonlítás, mivel az autóknál a határértékek gramm/kilométer értékben vannak megadva, míg a traktoroknál ez az érték gramm/kilowatt órában mérendő. De a tudósok különböző átszámítási tényezők használatával mégis össze tudják hasonlítani az értékeket.

Az Új Európai Menetciklus (NEFZ) határértékeinek átszámítása során a teherautók nitrogénoxid kibocsájtási határértékére kapott 0,7 g/kW értéke a traktorok aktuális Stufe IV normájának 0,4 g/kWh-ját jelentősen meghaladja. Ugyanez igaz a megengedett részecske mennyiség tekintetében is, a karlsruhei tudósok számításai alapján ez az érték a közúti járművek normájánál 0,038 g/kWh lett. Ugyanez a traktoroknál mindössze 0,025 g részecske/kWh.

 

 

A nagy tengeren

Még egyértelműbb a különbség a traktorok javára, amikor hajókéval hasonlítjuk össze a megengedett értékeket. Itt a nitrogénoxid még a nagyon erősen szabályozott tengereken is – a fordulatszámtól függően – 2 és 3,4 g/kWh érték között mozog, ez pedig 8,5-szöröse a traktorok megengedett legnagyobb értékének! A részecsketartalom tekintetében a luxushajóknál még rosszabb képet mutat az összehasonlítás. Az ok: a teherszállító- és luxushajók még mindig mehetnek az olcsó nehézolajjal, ami a nyersolaj desztillációjának mellékterméke. Ráadásul nagyon nehézkes a régi hajókat utólagosan felszerelni a megfelelő tisztítórendszerekkel.

Bár a határértékeik már most is a legszigorúbbak, ezek a jövőben a traktoroknál és építőipari gépeknél tovább fognak szigorodni. Hiszen 2019/2020-ban érvénybe lép a Stufe V norma, olyan előírásokkal, hogy a részecskék összmennyisége mellett a kipufogógázban a részecskék számát is figyelembe kell majd venni a számítások során.

A CLAAS traktorok motortechnológiáját már évek óta úgy fejlesztik, hogy azok megfeleljenek az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Az elismert kipufogógáz-kezelési technológiák fejlesztése mellett a CLAAS mérnökök a traktorok hatékony energiafelhasználására és az alacsony emissziós értékek elérésére is hangsúlyt helyeznek úgy, hogy ezek ne okozzanak teljesítménycsökkenést.

 

Forrás: TRENDS magazin 2018/4. szám

Fordította: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek