Számszerűsíthetően megéri a robotkormány

Számszerűsíthetően megéri a robotkormány

A „precíz gazdálkodók kétharmada csak egyenesen akar menni, kevesebb mint egyharmada már szakaszol, és csak pár százalék juttat ki helyspecifikusan differenciált inputanyagot. Ez a magyar valóság, legalábbis a számok

A leggyorsabb és leginkább látható eredményt a nagy pontosságú RTK-korrekciós jelet használó automatikus kormányzás elterjedése hozhatja, amely önmagában a kezelőnek sem túl nagy kihívás. A továbblépés több, mélyebb szaktudást, egyfajta szemléletváltást is igényel és az eredményei talán nehezebben számszerűsíthetők.

 

 

Kettő centiméter pontosan vagy kevésbé pontosan?

Magyarországon ez nem kérdés. A korrekciós jelszolgáltatók, így az AXIÁL is jellemzően kétcentis pontosságot kínálnak. Ez az, amelynek felára, a pontatlanabb robotkormány beruházási költséghez viszonyítva, igazán gazdaságossá és üzembiztossá teszi az üzemeltetést.

 

Miért lassúbb Magyarországon az elterjedése?

A jellemző gazdálkodói vélemények összefoglalva a következők:

  • nagy beruházási költség,
  • bonyolult rendszer,
  • ismeretek hiánya,
  • traktoros képzetlensége, illetve gyakori cserélődése.

Nézzük sorra! Robotkormánnyal vagy nélküle miért döntöttek mellette?

 

 

Beruházási költségek és megtérülés

Egy több Fendtet üzemeltető gazda a minap azt mondta: „Nem számoltam megtérülést… meg kell hogy érje, hogy nem művelem meg duplán a földet… ezért használok majd minden Fendt traktoromban VarioGuide automatikus kormányzást!”

Valaki zsigerből dönt a robotkormány mellett, hisz tudja, illetve látja, mekkora átfedéssel dolgozik a gépe. Érzi: biztos a megtakarítás. Másvalaki számol.

Átlagszámokkal, 5-10 százaléknyi megtakarítás a megművelt területből adódik. Éves szinten átlagosan 3-6 eurót takaríthatunk meg üzemóránként csak gázolajból (üzemméretből, a talajmunka jellegéből adódóan) úgy, hogy megszűnnek a fölösleges mozgások a táblán. A duplán megművelt területek eltűnésével csökken a munkaidő, a gépkopás és a karbantartás költsége.

Szakaszolással pontosan a táblára szükséges vetőmag-mennyiséget használhatjuk fel, és precízebb a növényápolás. Ezek szintén számszerűsíthetők, csak alaposabb és egyedibb megközelítést igényelnek.

Elgondolkodott már, hogy vajon miért nem hagy fel senki a robotkormányzással, aki egyszer belevágott? Ha nem érné meg a „precíz” gazdának, vajon vásárolna-e új gépet ismét ilyennel?

 

 

Bonyolultság kérdése

Valóban nem egyszerű a rendszer. Űrtechnika, műholdas jeltovábbítás, mobilinternet, elektorhidraulika. Számtalan mérnök és egyetemi kutató munkája van benne, és még számos kiaknázatlan lehetőséget rejt. Egyet azonban ne feledjünk: a háború után a traktorosokat és a gépkezelőket arra képezték ki, hogy ne csak használják a technikát, hanem legyenek tisztában a működésével. Ma, 70 évvel később, nem lehet elvárás, hogy minden használati eszköz működésének alapjait ismerjük. Vajon hányan tudjuk pontosan, miként működik az internet, az okostelefonunkról nem is beszélve. E technológia kezelése megtanulható, amint ez megannyi gépkezelő naponta bizonyítja.

 

Ismeretszerzés és képzés

Az orvostól a könyvelőn át, autószerelőig elvárjuk, hogy képezze magát, tudása „naprakész legyen”. Lehetőségekhez képest jó szakemberekkel vesszük körül magunkat, és becsben tartjuk őket. Miért lenne ez másként a traktorosokkal? Természetes kell legyen, hogy valamennyi gépkezelő részt vesz az új gép kezelési oktatásán és még további oktatásokon is. Ezzel nemcsak a gépet ismeri meg, de ki is tekinthet a technika állására és jövőbeli fejlődési irányokra, ötleteket kaphat a többi gépkezelőtől, ki mit hogyan csinál. A robotkormányzás alapjait is ilyen oktatáson ismerik meg a gépkezelők, majd később a gyakorlati tapasztalatok birtokában jöhet a továbbfejlődés. Épp mint a sebész, aki az egyetemen egereket műt, majd gyakorlás után jut el a műtőasztalhoz.

A Fendt gyár az 500-1000 szériás gépeinek 60 százalékát kormányautomata-előkészítéssel, illetve 35 százalékát gyári komplett VarioGuide automatikus kormányzással szerelte fel 2016-ben. 2017 első félévében ez már 68, illetve 57 százalék volt. A novemberi Agritechnica kiállításon fogják bemutatni, de már most rendelhetők a Fendt 300 Vario traktorok (100-130 LE) gyári VarioGuide automatával. Miért éppen a kis traktorok? Mert az igazán „precíz” munkát a kisebb és közepes traktorokkal végzik, gondoljunk csak a vetésre, permetezésre, műtrágya-szórásra. A kertészeti kultúrákban is kisebb gépek dolgoznak, ahol szintén fontos tényező a pontosság. A Fendt már minden 100 lóerő feletti traktorjához kínálja a gyári robotkormányzást.

 

 

Mindent egy kézből

Az AXIÁL Kft. egy kézből kínálja a Fendt traktort, a gyári VarioGuide automatikus kormányzást, a szükséges korrekciós jelet (mAXI-NET), az oktatást és a technológia háttértámogatását. Röviden: elérhető biztonságot kínálunk.

Az elmúlt fél évben Magyarországon előadott 270 lóerő feletti Fendt traktorok vevőinek több, mint 70 százaléka választotta a gyári többletfelszereltséget, mivel belátták, hogy számszerűsíthetően megtérülő és nem csupán „kényelmi” beruházásról van szó.

A gépbérlet egy lehetőség e technológia kipróbálására! A MANAX Kft. bérbe adott traktoraikhoz kérhető és ajánlott a robotkormányzás. Az azonnal érzékelhető üzemanyag-megtakarítás és napi területteljesítmény-növekedés nemcsak behozza a robotkormányzás felárát, de még a gépbérletet is fajlagosan olcsóbbá, hatékonyabbá teszi.

Az AXIÁL Kft. által forgalmazott utólagos GPS-eszközök révén, a gyári előkészítésű, illetve régebben vásárolt Fendt traktorok is felszerelhetők utólag robotkormányzással.

A robotkormányos traktor üzemköltsége és értéktartása, összehasonlítva egy azzal fel nem szerelttel, arányaiban kedvezőbb – legyen szó kisebb vagy nagyobb teljesítményű gépről. A többletfelszereltség megtérülése megkérdőjelezhetetlen.

Az első lépés tehát a traktor automatikus kormányzása, majd a munkagép traktorról vezérelt szakaszolása, és végül, de nem utolsósorban a helyspecifikusan differenciált tápanyagvisszapótlás. Az iskolát végig kell járni, de leginkább el kell kezdeni.

 

Szöveg: Kresz Gábor, Fendt referens

Kép: Fendt, Topcon

Forrás: AXIÁL Híradó 2017. 04. szám 16-17. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek