A leggyorsabb és leginkább látható eredményt a nagy pontosságú RTK-korrekciós jelet használó automatikus kormányzás elterjedése hozhatja, amely önmagában a kezelőnek sem túl nagy kihívás. A továbblépés több, mélyebb szaktudást, egyfajta szemléletváltást is igényel és az eredményei talán nehezebben számszerűsíthetők.
Kettő centiméter pontosan vagy kevésbé pontosan?
Magyarországon ez nem kérdés. A korrekciós jelszolgáltatók, így az AXIÁL is jellemzően kétcentis pontosságot kínálnak. Ez az, amelynek felára, a pontatlanabb robotkormány beruházási költséghez viszonyítva, igazán gazdaságossá és üzembiztossá teszi az üzemeltetést.
Miért lassúbb Magyarországon az elterjedése?
A jellemző gazdálkodói vélemények összefoglalva a következők:
- nagy beruházási költség,
- bonyolult rendszer,
- ismeretek hiánya,
- traktoros képzetlensége, illetve gyakori cserélődése.
Nézzük sorra! Robotkormánnyal vagy nélküle miért döntöttek mellette?
Beruházási költségek és megtérülés
Egy több Fendtet üzemeltető gazda a minap azt mondta: „Nem számoltam megtérülést… meg kell hogy érje, hogy nem művelem meg duplán a földet… ezért használok majd minden Fendt traktoromban VarioGuide automatikus kormányzást!”
Valaki zsigerből dönt a robotkormány mellett, hisz tudja, illetve látja, mekkora átfedéssel dolgozik a gépe. Érzi: biztos a megtakarítás. Másvalaki számol.
Átlagszámokkal, 5-10 százaléknyi megtakarítás a megművelt területből adódik. Éves szinten átlagosan 3-6 eurót takaríthatunk meg üzemóránként csak gázolajból (üzemméretből, a talajmunka jellegéből adódóan) úgy, hogy megszűnnek a fölösleges mozgások a táblán. A duplán megművelt területek eltűnésével csökken a munkaidő, a gépkopás és a karbantartás költsége.
Szakaszolással pontosan a táblára szükséges vetőmag-mennyiséget használhatjuk fel, és precízebb a növényápolás. Ezek szintén számszerűsíthetők, csak alaposabb és egyedibb megközelítést igényelnek.
Elgondolkodott már, hogy vajon miért nem hagy fel senki a robotkormányzással, aki egyszer belevágott? Ha nem érné meg a „precíz” gazdának, vajon vásárolna-e új gépet ismét ilyennel?
Bonyolultság kérdése
Valóban nem egyszerű a rendszer. Űrtechnika, műholdas jeltovábbítás, mobilinternet, elektorhidraulika. Számtalan mérnök és egyetemi kutató munkája van benne, és még számos kiaknázatlan lehetőséget rejt. Egyet azonban ne feledjünk: a háború után a traktorosokat és a gépkezelőket arra képezték ki, hogy ne csak használják a technikát, hanem legyenek tisztában a működésével. Ma, 70 évvel később, nem lehet elvárás, hogy minden használati eszköz működésének alapjait ismerjük. Vajon hányan tudjuk pontosan, miként működik az internet, az okostelefonunkról nem is beszélve. E technológia kezelése megtanulható, amint ez megannyi gépkezelő naponta bizonyítja.
Ismeretszerzés és képzés
Az orvostól a könyvelőn át, autószerelőig elvárjuk, hogy képezze magát, tudása „naprakész legyen”. Lehetőségekhez képest jó szakemberekkel vesszük körül magunkat, és becsben tartjuk őket. Miért lenne ez másként a traktorosokkal? Természetes kell legyen, hogy valamennyi gépkezelő részt vesz az új gép kezelési oktatásán és még további oktatásokon is. Ezzel nemcsak a gépet ismeri meg, de ki is tekinthet a technika állására és jövőbeli fejlődési irányokra, ötleteket kaphat a többi gépkezelőtől, ki mit hogyan csinál. A robotkormányzás alapjait is ilyen oktatáson ismerik meg a gépkezelők, majd később a gyakorlati tapasztalatok birtokában jöhet a továbbfejlődés. Épp mint a sebész, aki az egyetemen egereket műt, majd gyakorlás után jut el a műtőasztalhoz.
A Fendt gyár az 500-1000 szériás gépeinek 60 százalékát kormányautomata-előkészítéssel, illetve 35 százalékát gyári komplett VarioGuide automatikus kormányzással szerelte fel 2016-ben. 2017 első félévében ez már 68, illetve 57 százalék volt. A novemberi Agritechnica kiállításon fogják bemutatni, de már most rendelhetők a Fendt 300 Vario traktorok (100-130 LE) gyári VarioGuide automatával. Miért éppen a kis traktorok? Mert az igazán „precíz” munkát a kisebb és közepes traktorokkal végzik, gondoljunk csak a vetésre, permetezésre, műtrágya-szórásra. A kertészeti kultúrákban is kisebb gépek dolgoznak, ahol szintén fontos tényező a pontosság. A Fendt már minden 100 lóerő feletti traktorjához kínálja a gyári robotkormányzást.
Mindent egy kézből
Az AXIÁL Kft. egy kézből kínálja a Fendt traktort, a gyári VarioGuide automatikus kormányzást, a szükséges korrekciós jelet (mAXI-NET), az oktatást és a technológia háttértámogatását. Röviden: elérhető biztonságot kínálunk.
Az elmúlt fél évben Magyarországon előadott 270 lóerő feletti Fendt traktorok vevőinek több, mint 70 százaléka választotta a gyári többletfelszereltséget, mivel belátták, hogy számszerűsíthetően megtérülő és nem csupán „kényelmi” beruházásról van szó.
A gépbérlet egy lehetőség e technológia kipróbálására! A MANAX Kft. bérbe adott traktoraikhoz kérhető és ajánlott a robotkormányzás. Az azonnal érzékelhető üzemanyag-megtakarítás és napi területteljesítmény-növekedés nemcsak behozza a robotkormányzás felárát, de még a gépbérletet is fajlagosan olcsóbbá, hatékonyabbá teszi.
Az AXIÁL Kft. által forgalmazott utólagos GPS-eszközök révén, a gyári előkészítésű, illetve régebben vásárolt Fendt traktorok is felszerelhetők utólag robotkormányzással.
A robotkormányos traktor üzemköltsége és értéktartása, összehasonlítva egy azzal fel nem szerelttel, arányaiban kedvezőbb – legyen szó kisebb vagy nagyobb teljesítményű gépről. A többletfelszereltség megtérülése megkérdőjelezhetetlen.
Az első lépés tehát a traktor automatikus kormányzása, majd a munkagép traktorról vezérelt szakaszolása, és végül, de nem utolsósorban a helyspecifikusan differenciált tápanyagvisszapótlás. Az iskolát végig kell járni, de leginkább el kell kezdeni.
Szöveg: Kresz Gábor, Fendt referens
Kép: Fendt, Topcon
Forrás: AXIÁL Híradó 2017. 04. szám 16-17. oldal