Kapcsolat
Összkerékmeghajtás és differenciálmű a Fendtekben

Összkerékmeghajtás és differenciálmű a Fendtekben

„Esik, eső csendesen… csúszik a kerék rendesen… nem segít a diffi sem” - …vagy mégis? - vetődik fel a kérdés a Mezőgazdasági Axiál Híradó legfrissebb számában.

 

 

 

Az év eleji esős idő és az előttünk álló nehéz talajmunkák előtt pár gondolatot engedjenek meg az összkerékhajtásról és a differenciálmű-zárról! A funkciójuk ismert.

 

  • Összkerékmeghajtás: a traktor teljes tömegének bevonása a vonóerő növelés céljából a hajtásba.

  • Differenciálmű: feladata a hajtott oldalak felé a nyomaték átvitele, fordulatszám különbség lehetővé tétele mellett.

  •  

Speciális- a mi szakmánkban jellemző eset, amikor a tapadás egyik oldali elvesztésekor, a jól tapadó oldal (pl. barázdában lévő kerék) megáll, a másik pedig (sárban vagy tarlón lévő kerék) kétszeres fordulatszámmal szabadon pörög. Mivel a két oldal felé kivitt nyomaték is egyenlő, egyik oldal sem hajt. (A forgómozgás teljesítménye a nyomaték és a szögsebesség szorzata, bármelyik nulla, hajtás nincs.) Ennek kiküszöbölésére több különböző megoldást találtak.

100%-os - pl. lamellás - differenciálzár: lényegében egy olyan megoldás, ami a differenciálművet teljes egészében „kikapcsolja”. A kétoldali tengelyeket egymáshoz köti ez által a megcsúszó (forgó) kerék a kapaszkodó kerék által fékezésre kerül - és a megcsúszó kerékre is jut nyomaték. Jó esetben az erőgép tovább tud haladni. E differenciálműzár működtetése rendszerint külső beavatkozást igényel a gépkezelőtől és terhelés alatt kapcsolható.

 

 

Léteznek alakzáró (pl. körmös) tengelykapcsolók is, melyek ugyan 100%-os kapcsolatot biztosítanak a kétoldali kerekek között, de ezek terhelés alatt nem kapcsolhatóak és visszaszorulóban vannak.

Mellső hidakban gyakran alkalmazott műszaki megoldások az automatikus differenciálműzárak – amelyek pl. a kétoldali tengelyek közötti fordulatszám különbséget és a belső súrlódásuk révén működnek és biztosítják a két tengely összekapcsolását.

Differenciálmű zárak traktorok esetében jellemzően mindkét hídba beépítésre kerülnek. Kérdés az, hogy milyen fajta? Ez határozza ugyanis meg, hogy nehéz körülmények között hány kerék segít a vonóerő kifejtésben. De nem csak a vonóerő és a továbbjutás az egyetlen, amit a differenciálműzár fajtája befolyásol! Erősen függ tőle a területteljesítmény, az üzemanyag-fogyasztás és persze a kezelői komfort.

 

 

Locomatik differenciálzár: egyfajta automatikus differenciálműzár. A traktorok mellső hídjába kerül beépítésre. Mivel önműködő ezért bekapcsolni nem kell, de kikapcsolni sem lehet!

 

~

A Locomatik differenciálműzár működése: Az önzárás két lamellacsoport révén jön létre, amelyek szimmetrikusan a diffiházban kerülnek beépítésre. A féltengelyen lévő kúpkerék a belső fogazású-, a diffiház a külső fogazású lamellákkal van alakzáró kapcsolatban. A mellső kerekek fordulatszám különbsége a féltengelyekre szerelt kúpfogaskereken keresztül a diffiben kerül kiegyenlítésre. Fordulatszám különbségek feszítőerők megjelenéséhez vezetnek miközben a belső fogazású lamellákat a külső fogazású lamellákhoz és a diffiházhoz szorítja, a belső súrlódás révén. Ezek a feszítőerők egy terhelésfüggő differenciálműzáró nyomatékot indukálnak.

Mit jelent a terhelésfüggő? Amikor az egyik kerék kipörög a másik áll, a traktor elakadt. A sebességkülömbség adott a két oldal között, de vonóerő nincs ezáltal a differenciálmű nem zár. Amint a kipörgött kerék „tud fogni”, a diffierenciálműzár ismét zár - felépül a vonóerő.

A mellső kerekek azonos mértékű talajfogása esetén a nyomatékot 50%:50% arányban osztja el a differenciálmű a kerekek között. 45%-os önzáró tényező mellett – amely tényező megmutatja, mennyivel térhet el az 50-50%-os aránytól a keréktapadás függvényében a nyomatékelosztás a diffiben – extrém esetben 27,5%-72,5% nyomatékmegosztás alakulhat ki a két mellső kerék között.

Ebben az esetben a nagyobb nyomaték arra a kerékre kerül, amelyik jobban „kapaszkodik” a talajon. Ezzel a mellső kerekek közötti optimális nyomatékeloszlás következtében a maximális vonóerő leadása biztosított.

~

Lamellás (100%) differenciálműzár: valamennyi Fendt traktor hátsó hídjába ez kerül beépítésre, és néhány szériában a mellső hídba is – önállóan vagy a Locomatik „mellé”. A bekapcsolásáról a gépkezelő dönt (részletek később) aki nyomógomb segítségével terhelés alatt elektrohidraulikus úton kapcsolja be és ki. A kétoldali tengelyek 100%-ban „összekötése” kerülnek, biztosítva a maximális vonóerő átvitelét a talajra. Kikapcsolása több módon lehetséges: bizonyos haladási sebesség elérése, kerékelfordulás szög túllépése vagy épp a fékpedál működtetése oldja a differenciálmű-zárat. Oldást követően a differenciálműzár biztonsági okokból önműködően nem zár újból, kivéve ha a kikapcsolását a kormányzási szög idézte elő.

Összkerékmeghajtás  a Fendt traktorban. Az összkerékhajtás bekapcsolása a Vario hajtómű-házába épített lamellás tengelykapcsolón keresztül történik. A kapcsolás terhelés alatt történik és kapcsolást követően 100%-ban csúszásmentes kapcsolat jön létre a traktor első és hátsó tengelye között. Fékezéskor szintén automatikusan bekapcsol az összkerékmeghajtás.

Összkerékmeghajtás és differenciálműzár kapcsolása (KI/BE/AUTO funkció): A traktorfülkében nyomógombokkal választhatja ki a gépkezelő, hogy használni kívánja-e a differenciálmű zárat és/vagy az összkerékmeghajtást, és ha igen miként! (A két rendszer egymástól függetlenül kapcsolható, de itt összevontan mutatjuk be a hasonlóságoknak köszönhetően.)

 

  • KI: Kikapcsolt állapot. (Nincs összekerékhajtás illetve a lamellás differenciálműzár nincs bekapcsolva.)

  •  BE: Függetlenül a kerékelfordulás szögétől, a sebességtől a differenciálműzár illetve az összkerékmeghajtás  bekapcsolt állapotban van és marad mindaddig, míg a traktorkezelő ki nem kapcsolja. Csak extrém vontatási viszonyok között ajánlott a használata, amikor már csak a csoda és egy jó diffizár segíthet!

  •  AUTO: automata funkció választásakor a lamellás differenciálműzár (hátsó, néhány széria esetében mellső is) és az összkerékmeghajtás a kormányzási szögtől, a traktor sebességétől illetve 2-300-as szériák esetében a hátsó hárompont-függesztés helyzetétől függően automatikusan old vagy bekapcsol. Az AUTO funkció következtében, amikor csak a műszaki követelmények lehetővé teszi a gép 4 kerékhajtással és bekapcsolt differenciálzárral üzemel. A traktoros ez esetben nem tud megfeledkezni az ismételt ki- illetve bekapcsolásról… az automatikusan bekövetkezik.

  •  

Ön szerint…

  • …a  traktoros minden esetben kikapcsolja, és forduló után visszakapcsolja vajon az összkerékmeghajtást vagy/és a differenciálműzárat? Ha igen, akkor Ön szerint mennyi idő telik el a bekapcsolásig? Ezen idő alatt mekkora a teljesítmény csökkenés és a plusz fogyasztás?

  • … a differenciálműzárat egyáltalán használja-e a traktoros akkor, amikor a traktor még haladni képes vagy csak akkor kapcsolja be a traktoros, amikor érzi, hogy segíthet?

    Tudta-e, hogy a traktorban ülve az átlagos gépkezelő kb. a 30%-os szlipet veszi csak észre? … ezért látja a föld széléről a FŐNÖK vagy a SZOMSZÉD, hogy a tarlón járó kerék szántáskor elkapar.

  • … az Ön traktora rendelkezik automata differenciálműzár és automata összkerék funkcióval?... és mellé 100%-os kapcsolatot biztosító mellső lamellás differenciálműzárral?

 

 

A Fendt traktort ténylegesen négy kerék hajtja

Hány kerék hajt egy Fendt 900-as és egy 500-as traktort - nehéz körülmények között és bekapcsolt összkerékmeghajtás esetén?

 

  • Fendt 900: elől hátul lamellás differenciálműzárral rendelkezik, ezért biztosított a tényleges 4 kerék hajtás.

  • Fendt 500: elől Locomatik+100%-os lamellás- hátul lamellás differenciálműzárral rendelkezik. Mit jelent ez a gyakorlatban? Nehezebb munka– pl. szántás - és az AUTO funkció bekapcsolása esetén a hátsó kerekek biztosan hajtanak, elől pedig a LOCOMATIK differenciálműzár 100%-ban „zárásra” kerül. Így garantálja a tényleges négykerék hajtást.

  •  

Hány kerék hajtja ugyanilyen körülmények között az Ön traktorát? Ellenőrizze!

Ha az Ön traktorában elől csak automata differenciálműzár van és extrémek a körülmények akkor - az automata differenciálműzárak sajátossága miatt - a két oldal között „túl nagy” a fordulatszám különbség (egyik áll, a másik forog) akkor az automata differenciálműzárak nem segítenek kijutni a „gödörből”. Ebben az esetben az Ön traktorát csak 3 kerék hajtja – a hátsó kettő és az egyik első!

 

„Odáig már eljutottunk Magyarországon is gondolkodásban, hogy a szántóföldön összkerékhajtással dolgozunk. A következő évek feladata, hogy a differenciálzárat is ésszel és gyakrabban használjuk!”

 

AZ AUTO funkció védi a traktor szerkezeti egységeit és növeli a teljesítményt. Amikor lehet az elektronika bekapcsolja a differenciálműzárat és az összkerékmeghajtást ezáltal a vonóerő átvitel folyamatos- és maximális lesz, javul a vonóerőátviteli hatásfok mind a négy keréken ez kisebb szlipet, nagyobb terület teljesítményt, kevesebb üzemanyag fogyasztást, kisebb költségeket eredményez. A traktoros pedig kényelmesen élvezheti a fordulókat.

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek