Örökmozgók a tejüzemben

Örökmozgók a tejüzemben

Perpetuum mobile márpedig nincs – mondja ki a természettudomány. Az Alföldi Tej Kft.-nél mégis „örökmozgók” működnek: Hyundai elektromos targoncák, amelyek napi 24 órában dolgoznak, az év minden napján.

A cég története eltér a szokványostól: mint Dr. Kozák Áron, PhD tudományos fokozatú élelmiszeripari mérnök, UHT-üzemvezető elmondta, elsősorban alföldi tejtermelők érdekképviseleti szervezeteként jött létre az Alföldi Tej Kft., de aztán igény mutatkozott saját feldolgozóüzemre, ezért megvásárolták előbb a korábbi Fehértej felszámolt székesfehérvári üzemét a Parmalattól – itt járunk most -, majd a debreceni tejüzemet a FrieslandCampinától. Az időközben jelentősen korszerűsített és kibővített fehérvári telephely két része közül az egyik a friss termékeket (tej, tejföl, joghurt, kefír, vaj, vajkrém) gyártja, a másik az UHT-üzem (Ultra High Temperature), ahol ultra-magas hőmérsékleten pasztőrözött tartós tejet állítanak elő.

Dr. Kozák Áron, az UHT üzem vezetője

Dr. Kozák Áron, az UHT üzem vezetője

 

Méghozzá nem aprózva: napi kapacitásuk 350-450 ezer liter, a vásárlók igényeitől függően. Nyilván ugyanennyi tej jön be tartálykocsikon alapanyagként, és megy ki kamionokon, mint négyféle zsírtartalmú, perforációsan vagy kupakosan dobozolt (literes és két decis) tartós tej. A mintegy négyszázezer tejes doboz négyszáz-ötszáz raklapot tölt meg (egy raklapra átlagosan 720 darab fér), ebből napi ötszáz raklap mozgatása adódik.

A feladat komolyságát meghatározza, hogy míg például egy cipőgyár termékkiszállításában elfogadható néhány óriás csúszás, itt szóba sem jöhet, hiszen percnyi pontossággal kell az üzletekbe jutni az árunak. Stratégiai kérdés az abszolút megbízható anyagmozgatás, logisztika!

Nagy előny, hogy tavaly elkészült egy automatikus palettázó rendszer, amely kiváltotta a kézi, fizikai munkát, és három-négyről egyről-kettőre csökkentette a raklapok „fogásainak”, azaz továbbításainak számát: már csak a futószalag végétől a kamionba kell juttatni, vagy közben letenni a pufferraktárba. Azért ne képzeljük, hogy lazsálni lehet: kétszer 12 órás a munkarend, pörgéssel elejétől végig.

A főszereplők a villástargoncák. Azelőtt három dolgozott folyamatosan az UHT-üzemben, most már csak kettő. Hányat vásároltak? Hármat, hogy mindig legyen bevethető tartalék? Nem, kettőt. Ha éppen karbantartják valamelyiket, más üzemrészből jön át helyettesíthető gép. El lehet képzelni, hogy a dolgok ilyen állása mellett mekkora jelentőséget kap a targoncák tartós üzembiztossága.

Korábban gázüzemű targoncákat használtak, de az új beszerzéshez elektromost választottak. Nemcsak a kipufogógáztól akartak megszabadulni, hanem az is fontos szempont volt, hogy a belsőégésű motor kiáramló hűtőlevegője felverte a tejes dobozokból származó papírport, most már tisztább az üzemcsarnok levegője.

Pályázat alapján döntöttek az ajánlattevők közül, mondja kérdésemre Tóth Eduárd emelőgép- és járműpark-ügyintéző. A Hyundai egy és öt tonna közötti elektromos targoncáinak több mint húsz típusa közül a 18BT-9 lett a befutó, kedvező vételárával és hosszú távú fenntartási költségeivel. Számított, hogy az alapfelszereltség részét képezi a visszagurulás gátló, az oszlop automatikus függőlegesbe állítása, a teljes LED világítás, az integrált villa-oldalmozgató, a kezelő jelenlétét érzékelő OPSS rendszer és az oldalról cserélhető akkumulátor – ezekhez képes már csak hab a tortán, hogy REDDOT Design Award díjat nyert a Hyundai ezzel a sorozatával.

Tóth Eduárd (jobbra) kalauzolta Kristófot az üzemben

Tóth Eduárd (jobbra) kalauzolta Kristófot az üzemben

 

Természetesen nemcsak megvásárolta az Alföldi Tej Kft. a gépeket az AXIÁL-tól, hanem már dolgoznak az átalánydíjas karbantartási szerződés megkötésén. Az AXIÁL 24 órán belül biztosítja az állapotfelmérést és a hibaelhárítást, sohasem volt probléma, nem akadt el a kiszállítás. Apró, de a cégek közötti kapcsolatot erősítő gesztusként eladás előtt Baján ingyenesen felszereltek a targoncákra egy hátsó lámpát, amely tolatáskor kék fényfoltot vetít a sürgő-forgó gép mögé a padlóra, figyelmeztetve a környezetében tartózkodó embereket.

Hogyan töltik az akkumulátorokat, ha állandó a munkarend? Két-két nagyméretű, 7-800 kilogramm körüli súlyú csereakku tartozik mindegyikhez, az egyik a gépben adja az energiát, a másik töltőn van. Az ólomakkumulátorok jelentős tömege ez esetben nem probléma, hiszen ellensúlyként stabilizál. Az akkucsere néhány percig tart csak, görgős cserepaddal.

Görgős cserepad

Görgős cserepad

 

Ezek a targoncák kizárólag a sima padlózatú csarnokban mozognak, az udvar durvább burkolata nem nekik való lenne, ott más típusok állnak helyt.

Olajozottan, pikk-pakk megy a rakodás. Egy kamion megpakolása a mintegy 900 kilós palettákkal nagyjából 25 percig tart. Különösebb beszélgetésre nincs idő a megállás nélkül mozgó gépek kezelőjével, de annyit azért sikerül megtudnom egyiküktől, hogy szereti a Hyundait, szívesen dolgozik vele, mert gyorsan emel, fürgén, élénken mozog, noha most éppen elektronikusan le van határolva 8 km/órára az egyébként 20-as csúcssebesség. Gyakorlatilag egy helyben meg tud fordulni. Működése szinte nesztelen. Elégedett a gépész a vezetőhely kényelmével is. Mint Tóth Eduárd hozzáfűzi, a kartámlát az AXIÁL kiszélesítette, hogy még kényelmesebb legyen, és egy koreai küldöttség jól meg is nézte a tejüzemben – lehet, hogy felhasználják majd a látottakat a következő típusfejlesztéshez.

Akkor most létezik perpetuum mobile vagy sem? Elvileg nem, de ha a gyakorlatban évi 6000 üzemórát teljesít egy gép, a legcsekélyebb fennakadás nélkül, akkor egy kis túlzással ki lehet jelenteni, hogy az bizony örökmozgó!

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Fotó: Kiss László

Forrás: AXIÁL Híradó 2018. május 36-37. oldal

Elérhető

Kapcsolódó cikkek