Landiniből kettő, de jöhet a harmadik!

Landiniből kettő, de jöhet a harmadik!

A hidasnémeti családi vállalkozás a 90-es évek eleje óta működik, s ahogy csatlakoztak a gyerekek úgy bővült a termelés. Elsősorban a szántóföldi növénytermesztés viszi a gazdaságot, de a kis barackos ugyancsak segíti a megélhetést.

„Pattogatni való kukoricát is vetünk” – magyarázta Varga Gyula. A családfő különlegességként említi az amarant növényt, amelyből ezer hektárra elegendő vetőmaggal rendelkeznek. Mielőtt valaki elképedne, hogy igazi amarant-nagyhatalom a vállalkozás, ki kell ábrándítani. A piac hiánya miatt ez csak raktári készlet. „Kutatás-fejlesztési pályázaton vettünk részt 2013-ban az amarant-termesztési technológia kidolgozására” – mutatott rá a szakember, akkor úgy tűnt, lesz rá kereslet. A siker érdekében klaszter is alakult, melynek tagjai, főleg észak-magyarországi kft-k, bt-k, szövetkezetek, egyesületek és alapítványok, amelyek az amarant – a nemesített disznóparéj – termesztésével és feldolgozásával kívánnak foglalkozni, elterjesztésében részt venni.

A ma is létező programnak 37 tagintézménye van. Amikor az értékesítőt kérdezem, házigazdánk csak rázza a fejét, Magyarországon szinte ismeretlen a növény. „Nyugat-Európában tudnánk eladni, ott viszont csak bio-minősítést keresnek” – hívta fel a figyelmet. Pedig az amarantnak számos kiváló tulajdonsága van. Marad hát a kukorica, a búza, a napraforgó, az olajtök és a cirok.

 

 

A vállalkozás mintegy száz hektárnyi legelője szinte kiált az állattenyésztés után, ám munkaerő hiányában le kellett mondaniuk erről az ágazatról. Így kaszálják a területet, és 80 kilométerre szállítják a szénát.

„Rosszul esett, hogy az autópálya építésével nem is ketté, hanem legalább háromféle vágták az egyik táblánkat” – magyarázta, hogy a korábbi húsz hektár 15-re zsugorodott, s az öt tagból lett 21. Az út egyik oldalán lévő félhektáros földön elvégzi a munkákat, s három kilométert kell vonulnia, hogy folytathassa a túlsó felén. A kirívó eset mellett, 30-40 hektáros tábláik is vannak. A domborzat változatos, a 3-as út és a Hernád közötti területek laposak, de attól kezdve „erőteljes” dombvidék. Az ártéren jó – 22-23 aranykoronás – talajokat művelnek, míg a domboldalak – 10-12 aranykoronával – agyagosak, erodáltak.

Egyes területeken csak lazítanak, de a domboldalakon szinte elengedhetetlen a forgatás. A talajművelést nemcsak a talajtípushoz és a termesztett növénykultúrához, hanem az időjáráshoz is igazítani kell.

A birtokot igyekeztek Hidasnémeti köré koncentrálni, a két legszélső tábla között talán húsz kilométer lehet. Ennél távolabbra nem szeretnének vonulni.

A Hernád melletti földjeik egy része akár öntözhető is lehetne, csak a téesz időkben megkezdett előkészítő munkákat kellene befejezni, illetve az elhanyagolt műtárgyakat, árokrendszereket felújítani. Ez a lehetőség a jövőben akár meg is változtathatná a gazdaság vetésszerkezetét.

 

 

Hidasnémeti telephelyükön az elmúlt év őszén adták át az ötezer tonnás tárolójukat, mellé a szárítót. Friss a beruházás, sok még a hozzá kapcsolódó infrastrukturális munka. Elsősorban saját terményeik feldolgozására, tárolására készülnek, de van benne bizonyos tartalék, ami lehetővé teszi akár bérmunka végzését. Az új tisztítói-tárolói háttérnek köszönhetően búza vetőmag termesztésébe is belevágnak.

Az AXIÁL-lal a korai időkre visszavezethető a kapcsolatuk. A bajai központú cég kiterjedt telephely- és szervizhálózata miatt hamar egymásra találtak. Az első üzletet az alkatrész jelentette majd a munkaeszközök kapcsán fűződött szorosabbra a kötelék.

„Elkezdtünk traktorok után is nézelődni, hogy a régi technikát lecseréljük” – jegyezte meg Varga Gyula. Minden gyártó erőgépe 6000-8000 üzemórát végigdolgozik, ezt követően felújításra szorulnak. Ezt szem előtt tartva, ár-érték arányban a Landini tűnt a legjobb megoldásnak. A választásban az AXIÁL-lal kialakult és megbízható szakmai előélet is közrejátszott.

A korábbi 180 lóerős traktor megérett a cserére, így esett a választás a Landini 7-215-re. Ezzel már megoldható a szántás és a talajművelés, elsősorban a laposabb területeken használják. Az elmúlt ősszel érkezett kisebbik erőgép – Landini 5-100 HML – igazi mindenes, hiszen a vetéstől a sorközművelésen át a permetezésig számtalan területen hadra fogható. Elégedettségüket jelzi, hogy már tervbe vették egy harmadik 130 lóerő kategóriájú Landini megvásárlását, ami nemcsak besegít a földeken a napi munkába, hanem alkalmas nagyobb pótkocsi vontatására, részt tud venni a szállításban is.

 

 

Varga Balázs, a család kisebbik fia szinte minden géppel dolgozik. Saját tapasztalatait hozta fel: a Landiniben nagyon jól kihasználható az elektronikus irányváltó, kisebb területeken könnyebb a fordulás, a 200 lóerő pedig éppen megfelel a mélylazításra, grúberezésre, szántásra, nagyobb munkaeszközzel a szántáselmunkálásra. Sokoldalúan kihasználható traktorhoz jutottak. A komfort sokat nyom a latban, a légrugós ülés, a kartámaszra szerelt kezelő eszközök, a takarás nélküli kilátás megkönnyítik a munkavégzést.

„Sokat számít, ha egy egész napos kimerítő munka után másnap is szívesen ül a traktorra a gépkezelő” – magyarázta Varga Balázs, hogy csúcsidőben napi 12-14 órát is eltöltenek a fülkében.

Nagyon segíti a vetést, a permetezést és a műtrágya kijuttatást a sorvezető. A következő Landinit már úgy tervezik, hogy a pontosabb munkavégzés érdekében benne legyen a robotkormányzás. Ez igazán a nagyobb táblaméretnél, illetve a dombosabb területeken óriási segítség, ahol nagymértékű az oldalcsúszás. „Nem mindegy, hogy gabonánál 12 vagy 30 centiméter a csatlakozósor” – magyarázta a fiatal szakember. Az idősebb fivér, Varga Gergő, a testvérét hallgatva bólint. Egyébként ő tartja az AXIÁL-lal a kapcsolatot, valamint intézi a családi vállalkozás ügyes-bajos dolgait.

A 7-es széria 2017 nyarán érkezett a gazdaságba, a kisebbik viszont 2019 szeptemberében állt munkába. A Landini 5-100 HML-t kezdetben pótkocsizásra, trágyahordásra – könnyebb munkákra – fogták be, az igazi gyakorlati próba ezután következik.

A Landini 7-215 már 2300 üzemórát teljesített meghibásodás nélkül. Megkapta a 250 üzemóránkénti karbartartást, s tökéletesen fut. Bármilyen probléma merülne fel, a miskolci AXIÁL telephely megnyugtató közelségben van, s a szervizes szakemberek eddig is készséggel álltak rendelkezésünkre. „Egy olaj- vagy szűrőcserét még elvégzünk, de a többit a szakemberekre hagyjuk” – hangsúlyozta Varga Gyula. Erőgépeik fiatalok, hibátlanul működnek, így még nem terveztek átalánydíjas szerződést kötni a szervizre. Talán később, a flotta nagyságát is figyelembe véve, érdemes elgondolkodni rajta.

Eszközeikre „pihenőidőben” is odafigyelnek, a traktorokat szinte fűtött szín alatt tartják. Meghálálják a gondoskodást, az év bármely szakában indulásra készek.

Mint a szakember elmondta, szeretnék a gépparkjukat tipizálni, ráadásul a lehetőségek szerint mindet egy gépforgalmazótól beszerezni. Ez megkönnyíti a munkájukat, hiszen alkalmazottaik már megszokták, és nem kell több kereskedővel, azok alkatrészellátóival, szervizeseivel tartani a kapcsolatot. Egyébként is, az AXIÁL kínálatában mindent megtalálnak, amire egy mezőgazdasági vállalkozónak szüksége lehet.

 

Szöveg: Viniczai Sándor, szakújságíró

Fotó: Gáll Márton

Forrás: AXIÁL Híradó 2020. 02. szám

 

 

Kék Ikon keskeny nyomtávon - Landini REX 4

 

Már közel 40 éve része Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. A "Kék Ikonnak" elkeresztelt REX 4 mindezt megtestesíti, cikkünkben e típusról olvashat. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek