Az egyre nagyobb teljesítményű és egyre nehezebb betakarítógépek ugyanakkor gyakran maguk idézik elő a megoldásra váró problémákat – talajtömörítés, szállítókapacitás, szabálytalan közúti közlekedés.
A megfelelő abroncsválasztás a gazdaságos üzemeltetés mellett a talajt is kíméli. A piacon elsőként a Michelin ajánlott kisnyomású abroncsokat szántóföldi használatra a talajkímélés érdekében. Ezek optimális légnyomása eltérhet a gépkönyvben általánosan javasolttól. A Michelin Ultraflex abroncsok a speciális, rendkívül rugalmas szerkezetnek köszönhetően jól bírják a légnyomás rendszeres változtatását, ezáltal különböző útfelületeken használva is hosszú, kiváló teljesítményre képesek. Megfelelő karbantartással a hagyományos abroncsokhoz viszonyítva akár ezer üzemórával is hosszabb lehet az élettartamuk.
Kisnyomású abroncsnak nagyobb a terülése, a talajjal érintkező felfekvési területe. Ennek eredményeként jobb a kapaszkodó képesség és kisebb a kerékmegcsúszás százalékos értéke, ami kedvezően hat az üzemanyag-fogyasztásra – akár 15 százalékos megtakarítást is el lehet érni a hagyományos abroncsokhoz képest. Átlagos használat mellett a prémiumabroncs már az első évben visszahozza a magasabb beszerzési ár többletköltségét, emellett a hosszú élettartama alatt végig megbízható, nagy teljesítményt nyújt.
De hogyan hozható ki a legjobb teljesítmény a prémium-abroncsokból? Az első és legfontosabb kérdés a légnyomás. A vérnyomáshoz hasonlóan itt sem jó, sem a túl alacsony, sem a túl magas érték. A maximális élettartam, teljesítmény, üzemanyag-megtakarítás, vagyis a gazdaságos üzemeltetés végett érdemes az optimális értéket beállítani és rendszeresen ellenőrizni. Ezt az abroncs típusa mellett a használat, vagyis az adott munkafolyamat határozza meg. Az új abroncsokat, a könnyebb szállításért és a billegést elkerülendő, túlfújják. Ha ezen a nagy légnyomáson marad, akkor szántóföldre már nem lesz megfelelő. Ezért az első használatbavétel előtt javasolt az új abroncs beállítása a munkavégzésnek megfelelő légnyomásra. Érdemes megbízható, hitelesített mérőt használni.
A hosszú élettartam érdekében szintén fontos a forgatás, hogy az abroncs szabályosan kopjon a használat során. Gyakori, hogy a kerékösszetartás vagy az úthasználat miatt az egyik oldala jobban kopik. Közúton az egyenetlenségek és az út széle miatt a jobb oldal igénybevétele erősebb. Egyforma méretű abroncsokat, például rakodógépeken, érdemes megcserélni a tengelyek között. Eltérő első és hátsó méretű abroncs várható élettartamának felénél, javasolt az abroncsok cseréje egy-egy tengelyen.
A kisebb üzemi nyomású prémiumabroncs optimális talajvédelmet és nagyobb vonóerőt biztosít, így nyereségesebb termesztés, jobb hozam érhető el. A hosszú élettartam és a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás pedig biztosítja a gazdaságos üzemeltetést.
További információt alkatrészes területi képviselő kollégáinktól kaphat!
Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2020. 02. szám
Új mérföldkőhöz ért a Michelin projektje
A Michelin által 2012-ben elindított „BioButterfly” elnevezésű projekt új mérföldkőhöz ért. A projekt célja, hogy a vállalat gumiabroncsaiban használt olajalapú nyersanyagokat bioszármazású molekulákkal helyettesítsék. >>