Kapcsolat
f(Széna+Szalma, Szirák)=Szebedy

f(Széna+Szalma, Szirák)=Szebedy

Szebedy Örs egyéni vállalkozó Szirákon. Növénytermesztési szolgáltatásként 1992 óta több mit ötszáz hektár kaszálón (fű, lucerna, vöröshere) termel szénát, hatszáz hektár szántón gazdálkodik, és bér-szalmabálázást is

Tulajdonos gazdálkodó. Tervei vannak: a kukorica és napraforgó-termesztéssel felhagy a jövőben, a nagy vadkár, illetve az ár miatt. Várhatóan aprómag: olajretek, bíborhere-mag, vöröshere, fű és lucerna, illetve kalászosok irányába fog fejleszteni, mivel „jobban eloszlanak a kaszálások, és kalászosok előveteményeként is jobb lesz így”.

1992 őszétől működik a gazdaság. Két család dolgozik együtt, Szebedy Örsé és Komjáthi Gáboré. Ritka az ilyen. „Sok türelem és empátia kell hozzá, de összefogva jobban megy a munka.”

 

 

Két darab, 2011 és 2012 évjáratú Fendt 718 Varióval dolgoznak, az újabb traktoron van egy Cargo 5x90 homlokrakodó. „Kiválasztásukkor szempont volt a terepi munka. Vaddisznótúrásokon közlekedni nem annyira jó a kisebb kerekű teleszkópos rakodóval.” A telepen is szeretik, mert nagy kazlakat tud összerakni, ezenkívül „a bálagyűjtésben nagyon jól teljesít a Cargo homlokrakodó”. A terep miatt a haladási sebesség a legnagyobb probléma. Szirákon a bálázó után rögtön szedik a bálát. Nem maradhat a földön, még aznap be is kerül a fedett tárolóba, biztosítva a minőséget.

„Napi szinten 3-400 darab nagy kockabálát szed össze a 718-as Fendt, a 70 centi magas hasábbálát négyesével rakja.” Látszik, hogy a Cargo homlokrakodó ugyanabban a gyárban készül, ahol a Fendt traktor, tökéletesen illenek egymáshoz. „Nagyon jól kezelhető elektrohidraulikus joystickkel, és a traktor napi karbantartásakor sincs útban.” Elég gyakran szerelik le-föl év közben.

 

A Fendt mérnökei már 1953-ban megjelentették az első homlokrakodót. Kezdetleges volt, de nagyban segítette az akkori kis gazdaságok munkáját. Jelenleg a Cargo és Cargo Profi homlokrakodókat gyártja a Fendt többféle méretben, a 200-as szériától a 700-asig kínálnak megoldást. Mindenki abban a hitben van, hogy nem jó traktorra homlokrakodót szerelni, mert fokozott kuplung- és váltókopást eredményez. A Fendt Vario váltójában azonban nincsenek „klasszikus” kopóalkatrészek, nem tartalmaz kuplungokat, kapcsolóvillát, szinkrongyűrűket, így a gép bátran ajánlható homlokrakodós munkához is. A kezelési komfortról nem is beszélve, hiszen az elektronikus joystickkel jobban mozgathatjuk a traktort, mint egy önjáró rakodógépet. A Cargo profi n pedig még a munkaműveletek is beállíthatók, korlátozható az emelési magasság, van mérlegfunkció a receptúrák összeállításához, és kanálrázó-funkció a „ragaszkodó” áruk rakodásához.

 

A traktorral sokszor egyik nap kaszálnak, másik nap rakodnak. Fontos tartozék a fordítható ventilátor, amely időközönként kifújja a hűtőbordák közé került növényi részeket, szalmát. Ezzel egyszerűbb, komfortosabb, és legfőképp hatékonyabb a munka, mondja Örs.

 

 

Robotpilóta mindkét gépben van. Kaszálás, permetezés, talajmunkák, műtrágyaszórás vagy tarlókezelés – évi 1250 üzemórát mennek a Fendtek. A robotkormánynak köszönhetően nagyon hatékonyak, „érezhetően nőtt a területteljesítmény, miközben nem fáradunk el a nap végére, jobban tudunk fi gyelni a front- és hátsó kaszára. A kaszával nincs kihagyás, nem kell minden fogásra visszafordulni, kényelmes, hatékony.”

A hídrugózás és a gémcsillapítás nagyon jól működik súllyal és súly nélkül is. A terményt is ezzel rakják, „kétköbös magas ürítésű kanállal egy kamion körülbelül húsz perc, ideális esetben”. Két-háromezer tonna terményt mozgatnak meg vele évente, plusz a bálák: öt-hatezer széna- (400 kg/db) és hat-nyolcezer szalmabála (300 kg/db) 90 százalékát ez a gép rakja négyesével kocsira.

A bebillentési erő kicsit kicsi, ez azonban csak a magas billentésű kanállal gond, mert távol van a súlypontja.

 

Nagy Róbert, termékmenedzser

Forrás és kép: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. IV. szám

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek