Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2018-08-21 16:00:22

Fókuszban a szűrők 2. rész

Korábban már ismertettük a CLAAS és a DEULA közös gyakorlati kísérleteinek eredményeit, melyek jól mutatják, miben különbözik az eredeti CLAAS egy alternatív minőségtől. Cikksorozatunk következő részében a hidraulika- és motorolaj-szűrőket tárgyaljuk.

Miért CLAAS ORIGINAL hidraulika olajszűrő?

A mai betakarítógépek komplex és költséges hidraulikarendszereinek érzékeny hidraulikus szelepei és szivattyúi tiszta, alaposan szűrt hidraulikaolajat igényelnek. Kopótörmelékek és részecskék nem érhetik el ezeket az érzékeny pontokat. A következőkben összefoglaljuk az eredeti CLAAS hidraulika-olajszűrők néhány alapvető, de annál fontosabb tulajdonságát:

 

 

Külső burkolat a szűrőbetét védelmére:

A csillag alakú, összehajtott szűrőbetét robusztus külső burkolattal van ellátva. Az anyag rendkívül tartós és ellenáll a károsodásnak, s textúrája biztosítja, hogy az olaj egyenletesen szétterüljön a betéten. Előnye az egységes olajelosztás, és a burkolatnak köszönhető üzembiztonság.

 

Cinkmentes kivitelezés

Az aktuális szintetikus hidraulikaolajokhoz felhasznált cinkmentes konstrukciók megakadályozzák a cinkszappan kialakulását, kivédve az elzáródások kockázatát. Ideálisak a modern hidraulikaolajakkal működő rendszerek tisztán tartásához, megbízhatóan védik a komolyabb értékű hidraulikus szelepeket, vezérlő tömböket.

 

Szűrőbetét-szerkezet

Az optimális szűrőmátrix kis nyomásveszteséget okoz a szűrőelemen, nagy a szennyezőanyag-elnyelő képessége, hosszabb a csereperiódusa.

 

Lássuk a helyszíni vizsgálatok eredményeit:

A szűrő teljesítményének értékeléséhez online rendszerrel mérték a részecskék térfogatát és méretét a hidraulikus szűrőelem előtt és után. A 4 μm-es részecskeosztályra végezték mérést, amely a szennyeződés meghatározásának standardja.

A DIN ISO 4406 szabványnak megfelelő mérés a hidraulikaolaj tisztasági osztályát mutatja tartománykódok formájában (lásd a táblázatot). Minél nagyobb a tartománykód, annál nagyobb a szennyeződés mértéke. Ha a 100 ml-ben a szennyezettség 8000-16000 részecske, amelyek 4 μm méretűek vagy nagyobbak, akkor a tartomány kódja 14.

 

A hidraulika-olajszűrők vizsgálati beállítása.

A hidraulika-olajszűrők teljesítményének helyszíni meghatározására online mérőrendszert telepítettek. Az adatokat a mérőrendszer belső memóriájába rögzítették és naponta kétszer olvasták ki.

 

Az ORIGINAL szűrő tartománykódja legfeljebb 15 a szűrő előtt, és legalább 9 a szűrő után.

Az utángyártott szűrő tartománykódja legfeljebb 18 a szűrő előtt és legalább 12 a szűrő után.

A grafikon jól mutatja az ORIGINAL szűrő és az utángyártott szűrő közötti különbséget. Az ORIGINAL szűrő után a tartománykódok jóval alacsonyabbak, mint az utángyártott szűrő után.

Mivel a vizsgálat azt mutatja, hogy az ORIGINAL szűrő sokkal jobb olajminőséget produkál, nem jelentős a vásárlás többletköltsége.

 

A grafikonok jól szemléltetik a valóságot: a CLAAS ORIGINAL hidraulika-olajszűrő jelentősen több idegenanyagot képes kiszűrni. A mérésekből kiderül, hogy tisztább az ORIGINAL szűrővel ellátott gép hidraulikaolaja.

 

 

Motorolaj-szűrők:

Miért CLAAS ORIGINAL motorolaj-szűrő?

A CLAAS ORIGINAL motorolaj-szűrők tartósan és megbízhatóan védenek a motorkopás ellen. Ha betakarításkor bejut a motorolaj-körbe a finom por és szennyeződés (például egy rosszabb levegőszűrő miatt), akkor ezek csiszolópapírként hatnak, és károsíthatják a hajtókarokat, a főtengelyt és a csapágyakat.

 

Lássuk mi teszi oly különlegessé a CLAAS ORIGINAL olajszűrőket:

Kiváló minőségű szűrőpapír

A szűrőpapír cellulóz és szintetikus szálak speciális keveréke. A finomszálas rostszerkezet (jó szűrési jellemző) ellenére nagy a szűrőelem olajáteresztése, ezáltal gyorsan eléri az olaj az érzékeny kenési pontokat. A kevert súrlódási fázis tehát gyorsan legyőzhető.

Előnyei:

  • Tökéletesen illeszkedik a mezőgazdasági ágazat követelményeihez,
  • Rendkívül tartós,
  • Megbízható teljesítmény az előírt karbantartási intervallumon belül.

 

 

Felső véglemez

A tartós, szivárgásmentes kapcsolatot a szűrőpapír és a véglemez között kifinomult hegesztési eljárás valósítja meg. Belső szivárgások ezért lehetetlenek.

Előnyei:

  • a szűrő nagyon erős,
  • összeomlás elleni védelem túlzott nyomáskülönbségek esetén.

 

Szigetelt tömítés

A szigetelt tömítés megakadályozza a belső szivárgást, mivel teljesen lezárja a szűrőfedelet.

Előnye:

  • egyedi tömítés a szűrőházban.

 

Alsó véglemez:

Az alsó véglemez pontosan illeszkedik a burkolat alapjához, így kiválóan tömített. Hosszú távú szivárgásmentességet tesz lehetővé, még nagy nyomás alatt is.

Előnyei:

  • erős szűrő,
  • megakadályozza a belső szivárgást.

 

 

Motorolaj-szűrők helyszíni vizsgálata az alábbi eredményeket hozta:

A betakarítógépek gyakran dolgoznak a teljesítményük határán. A haszongépjármű-ágazatban viszont túlnyomórészt az alsó terhelési tartományban működnek a motorok. Ebből következik, hogy alapvető különbségek vannak az olajszűrőkkel szemben támasztott követelmények között.

Az olajszűrők minőségének meghatározásához a szűrőelem előtt és után mérték az olajnyomást. A különbségből lehet következtetni, hogy mikor nyílik ki a bypass szelep. A bypass szelep nyitását kerülni kell, mivel ilyenkor szűretlen olaj érheti el a kenési pontokat. A méréseken túl olajmintákat is vettek, és laboratóriumi vizsgálatokat végeztek az oxidáció, a kopás és a szilikátok jeleire.

Az olajnyomást a szűrőelem előtt és után mérték, és rögzítették, a gyártó által megadott módon. Ha túlságosan megnövekszik a külső nyomás, például viszkózus olaj vagy eltömődött olajszűrő következtében, csökken az olajnyomás a szűrőelem után. Ha túl nagy a nyomáskülönbség, kinyílik a bypass szelep, hogy megőrizze a motor olajellátását. A bypass önálló, rugós, és nem állítható szelep, amely nem lett ellenőrizve vagy nem adott jelzést.

 

A vizsgálat után a két szűrő nyomáskülönbsége változatlan.

Következtetés:

A teszt azt mutatta, hogy az utángyártott szűrő képes szinte hasonló teljesítményt nyújtani. Ennek ellenére kétséges, hogy képes e betartani a motor gyártója által előírt karbantartási intervallumot. Fontos továbbá szem előtt tartani, hogy az utángyártott szűrőt nem hagyta jóvá a motorgyártó.

A motorolaj természetes szennyeződését, mint például a belső súrlódásból keletkezőt, gyorsan és hatékonyan kell kiszűrni. A motorolajat szennyező anyagok kívülről érkeznek por formájában, további terhet rónak a szűrőre, de nem érhetik el a motor kenőpontjait.

A mezőgazdasági gépek túlnyomó részének nagy fordulatszámú motorja nagyobb kenőolajnyomást eredményez, melynek az utángyártott szűrők nem mindig tudnak kellő ideig ellenállni.

A nagy külső nyomás miatt a motorolaj-szűrő szűrőpapírja összegyűrődhet. Ennek eredményeként még tovább csökken a szűrőfelület, amely már alapból is kisebb, mint a CLAAS ORIGINAL szűrőé. A fennmaradó szűrőterületet egyre nagyobb terhelésnek lesz kitéve, ami növelheti a nyomást és belső szivárgáshoz vezethet. Ezek a szivárgások észrevehetetlenek, mivel a rendszer eléri a normál olajnyomást, de a szennyezett olaj szűretlenül érheti el a motor kenési pontjait. Az eredmény viszonylag rövid időn belül katasztrofális motorhiba lehet.

A tulajdonosnak különösen kellemetlen, hogy a motorgyártó ilyen esetben nem hajlandó elfogadni vagy jóindulatúan kezelni a garanciális követelést, mert nem engedélyezett olajszűrővel üzemelt a gép – nemcsak a gép kiesése, hanem a további javítás költsége is sújthatja a gazdát. Érdemes tehát átgondoltan, kellő körültekintéssel, a megfelelő anyagok használatával üzemeltetni a gépeket.

 

 

 

 

 

Szöveg: Juhász-Nagy László, CLAAS alkatrészes csoportvezető

Kép: CLAAS

Forrás: Agritech 2018. július 32-34. oldal