Előtérben a költséghatékonyság

Előtérben a költséghatékonyság

Nem feltétlenül a nagygazdaságoknak kedveznek a jelenlegi törvényi szabályozások. Ilyen körülmények között különösen fontos szempont a költséghatékonyság. Ezért is vásárolt a Hevesi-síkság északi vidékén gazdálkodó tangazdaság egyre több CLAAS traktort.

A Gödöllői Tangazdaság Zrt. háromezer hektár szántón, meglehetősen heterogén területeken, három fő céllal dolgozik: takarmányt termelnek tehenészetüknek, ipari növényeket piacra, valamint kalászos vetőmagot állítanak elő. Emellett 260 hektárnyi gyümölcsösön is gazdálkodnak.

„A szik kivételével mindenféle talajtípus megtalálható nálunk” kezdi a beszélgetést Ködmön Szabolcs, növénytermesztési ágazatvezető. „Közepesen intenzíven gazdálkodunk, de a költséghatékonyság a legfontosabb tényező. Elkölthetnénk több pénzt is, de nem biztos, hogy gazdaságos lenne. Gabonát, repcét, napraforgót termesztünk. Vetőmag-borsót régóta termesztünk, de sajnos az éghajlatváltozás miatt öv évből egyszer nyereséges a termesztése. Most a takarmányborsót próbáljuk, mert kellene előveteménynek.

 

Ködmön Szabolcs, növénytermesztési ágazatvezető

 

A növénytermesztésnél feszített a tempó, sokszor kollégáim és a gépek is két műszakban dolgoznak. A traktoraink ráadásul nagyon sokat szállítanak a tábláink közötti távolságok miatt, a vegyszerkiszolgálás 12 köbméteres szippantóját is ellátják, rengeteg permetlé-alapanyagot szállítanak. Használjuk a lucerna betakarításánál, kaszálásnál, szervestrágya-szórásnál.”

„Három traktorkategóriát képviselnek erőgépeink,” pontosít Nagy Ádám vezérigazgató. A középső kategóriába kerestek gépeket, amikor először került hozzájuk CLAAS traktor. „Szétnéztünk a piacon, és a gép tulajdonságai mellett azt is vizsgáltuk, milyen mögötte a szolgáltatás. A döntés másik fontos tényezője az ár-érték arány volt. Szerintem ebben kiemelkednek a CLAAS traktorok. Összehasonlítva az egyéb prémium márkákkal, 20-30 százalékkal kedvezőbb az áruk.”

 

Nagy Ádám, vezérigazgató

 

A szálastakarmány-betakarítás gépei CLAAS-ok, így a fentieket is figyelembe véve kézenfekvő volt, hogy a vetésizöld gépekre essen a választás. Az első ARION 630 az eltelt három év alatt nagyjából 5000 üzemórát teljesített.

Később igény jelentkezett kicsivel erősebb traktorra is, így beszereztek egy ARION 640-est, majd még kettőt ebből a fajtából. Szeretik őket, mert egyszerű a fenntartásuk, üzemeltetésük. „A mieink nem luxuskategóriás, CEBIS-es gépek, arra nálunk nincs szükség, ezeknél a munkaműveleteknél nem tudnánk kihasználni. Rugózott első hidat rendelni persze hiba volt, mert azóta azt hajtogatják a gépkezelők, hogy miért nem olyan az összes többi is,” neveti el magát a vezérigazgató.

 

 

Figyelik és elemzik a szállítás üzemanyag-felhasználását, és arra jutottak, a kisebb traktorok között nincs igazi konkurenciája a CLAAS-nak. Most az öt traktorból négy a kertészetben dolgozik, ahol nem szállítanak, hanem permeteznek, rázógépet működtetnek. A Powershift váltó itt nagyon hasznos, nem recseg-ropog, és nem kell mindig kuplungozni, csak sebességet váltani. „Ez így sokkal kényelmesebb, főleg a gyümölcsösben, ahol nagyon lassan kell menni, és mindig fel-le kell váltani.”

A középkategóriájú traktorok szálastakarmány betakarításkor Flielg pótkocsikat húznak, hatalmas mennyiséget visznek be a telepre, és Nagy Ádám elmondása szerint fogyasztásuk csupán a nagytraktorokénak a hatvan százaléka. Mellette viszont a tömegük megvan a feladathoz, minden további nélkül elbírják a 34 köbméteres pótkocsikat.

 

 

„Az ARION 640 rugózott első hidas, első kihajtásos, front TLT-s, az lett a kaszálós traktorunk. Lucernában megy, egy nap 60-70 hektárt lekaszál, ott tartani kell a tempót. Kell a rugózott első híd, hogy a gépkezelőnek ne essen ki a fogtömése a rázkódástól”.

A gépvásárlásnál azokat az újításokat próbálják ki, amelyek a hatékonyság és a megtakarítás irányába mutatnak.

„Ahogy változik a környezet, mindig a legjobban, leggyorsabban kell alkalmazkodni hozzá, és mind hatékonyabbnak kell lenni. Egyre nagyobbak a gépek, nagyobb összefüggő táblákat kell megművelni, csak így lehet tartani a versenyt. Hatékonyság, odafigyelés, tudatosság és fókusz: ez a siker kulcsa.”

 

 

 

 

Gépkezelő: Huszár Sándor

A korábbi 155 lovas CASE IH traktoromnál sokkal kényelmesebb ez a CLAAS ARION 640. A kabin négy helyen rugózik, és a rugózott első híd is nagyon sokat jelent. Főleg, hogy 10-12 órát ülök naponta benne. Az enyém még nem aktív üléses, ezt kicsit sajnálom, de talán majd legközelebb. Ez a traktor 20 lóerővel erősebb, mint az előző volt, lehet is érezni a különbséget. És sokkal jobb a váltója, rövidebbeket vált, jobb a sebességlépcsőzés. Míg a CASE IH-ban három tartomány volt, csoportot kellett váltani, ennek a Powershift váltója automatikusan megteszi. Nem teljesen fokozatmentes, mert érezni a tartományváltást, de nem torpan meg annyira. Ez szállításnál nagyon jó dolog, nem kell kuplungot nyomkodni, csak a menetkart előre tolni, s megy a traktor.

Sok a műszer, de könnyen érthető, rövid idő után automatikusan rááll mindenre az ember keze, nem is kell odanézni, már érezni lehet, hogy hol van a kar, hol van a kapcsoló. Elektronika szempontjából van ennél jobb, a CEBIS-es felszereltség, de ez szerintem így optimális.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: Agritech 2018. 05. szám

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek