Akárhogy is, felkelti az ember kíváncsiságát, ha jó néhány „vetésizöld” gépet lát abban a városban, ahonnan sárga kerekű sötétzöld gépeivel anno elindult Magyarország meghódítására, és jókora piaci részt hasított ki magának hazánk egyik mindmáig meghatározó mezőgazdasági gépkereskedő vállalata. Kémek a sasfészekben? Behatolók a fellegvárban? Pillanatok alatt kiderült azonban, hogy csak elragadott a kalandregényeken edzett fantáziám. A KOVINVEST Kft. udvarán és csarnokaiban éppoly jól megférnek egymással az amerikai márka masinái német központú CLAAS traktoraival, kombájnjaival és zöldsoros gépeivel, mint ahogy a cégvezető Kovács Herman viszonya is kiegyensúlyozott a helyi céggel, illetve az AXIÁL-lal. A többféle diplomát, illetve szerzett Kovács Herman, aki egyben gazdasági igazgató a szintén nádudvari HAGE Zrt.-nél, nem érzelmi alapon válogat, hanem szigorúan józan szempontok szerint, és hogy mostanában miért hajlik inkább Baja felé, kiderül a cikk végére.
A több kft-ből álló KOVINVEST-csoport családi vállalkozás, 1600 hektárnyi szántót és legelőt művel meg saját magának, illetve szolgáltatásként. Nádudvar, Püspökladány és Tetétlen környéki földjei között van jó minőségű mezőségi talaj mellett sok kötött, szikes is. Klasszikus szántóföldi növényeket termeszt, búzát, árpát, kukoricát, repcét, napraforgót és szálastakarmányt. Kiegészítésképp húsmarhát tenyészt. Karcsú a cég, mindössze 14 fővel dolgozik, viszont kiváló gépesítéssel.
Valamikor az a mondás járta, hogy „traktorból John Deere, kombájnból CLAAS”. A KOVINVEST Kft. emberei is ebben a szellemben nőttek fel. Persze körülnézni attól még szabad, sőt kötelező, mi több, nemcsak az új gépek piacán, hanem a használtakén is. Hiszen eleinte zuhan nagyot az ár, miközben a műszaki tartalom még nem romlott jelentősen. Egy komoly traktor három év után félpénzért szerezhető meg, akár kettőt lehet venni egy új helyett. Erre orientálódtak, de a helyi cég drágán adott volna, ráadásul rugalmatlanul viselkedett, a végső ár tekintetében is „felesleges tiszteletköröket kellett futni”, ahogy Kovács Herman megfogalmazza. Az AXIÁL viszont rugalmas volt, hamar nyélbe ütötték az üzletet, így vettek is két használt CLAAS AXION 820 traktort, amelyek korábban bérelt gépként teljesítettek 2500 üzemórát a MANAX-nál.
Nagy szó, hogy az AXIÁL helybe hozta a traktorokat, alaposan átnézve, és vállalta, hogy két hétig elhárítja az esetleg előjövő hibákat – erre nem lehet szükség, de azért megnyugtató volt a tudat. És miért vásároltak, miért nem inkább béreltek ők is?
Kovács Herman nem olyan ember, aki vizet prédikál, de bort iszik. Hasonló színvonalú gazdaságok vezetőitől eltérően ő nem Mitsubishi vagy Toyota terepjárót használ, hanem Lada Nivát. Nagy zenebona lenne, ha mindig megszólalna egy gongütés a kocsiban, amikor megtakarított egy forintot a neves márkák gyártmányaival szemben…
A másik fontos szempont az abszolút megbízhatóság. „Nálunk az egész környék túlgépesített. Egy másik gazdaságnak hasonló területmérethez négy kombájnja is van. Nekünk csak egy. Ha az lerobbanna nagy kiesés lenne, és azonnal ügyfeleket is veszíthetnénk. Mindkét konkurens gépkereskedő cég ugyanazzal hirdeti magát, viszont nem egyformán teljesítenek. Nekünk fontos, hogy meghibásodás esetén valóban azonnal megkezdődjön a gépek szakszerű javítása, és biztosított legyen a 24 órán belüli alkatrész-utánpótlás. Nem szállhat el egy egész hét azzal, hogy szezon közepén állnak a gépeink. A KOVINVEST Kft. fő erénye a szolgáltatói piacon a megbízhatóság és a rugalmasság. Ahhoz, hogy ezt teljesíteni tudjuk, a beszállítóinktól is ezt várjuk el. Az AXIÁL-nál minden géptípusnak külön specialistája van, aki azonnal hozzálát a javításhoz, és a szükséges alkatrész is legkésőbb másnap ideér” – vázolja az elmélet és a gyakorlat közötti különbséget Kovács úr. Annyira komolyan veszik ezt a szempontot, hogy amikor teleszkópos rakodógépet akartak, azért döntöttek egy – természetesen használt – Manitou 731 mellett, mert az AXIÁL forgalmazza, tartja karban, és biztosítja az alkatrészellátást. Ez utóbbi azért is fontos, mert a KOVINVEST Kft.-nek minimális a saját alkatrészkészlete, szinte teljes mértékben a szervizszolgáltatókra hagyatkozik. Különben is rendesen bevásároltak a bajaiaktól: van az állományukban CLAAS TUCANO 440-es kombájn, VARIANT bálázó, CLAAS LINER rendsodró, CLAAS VOLTO rendterítő, Sulky műtrágyaszóró és Monosem sorközművelő kultivátor is.
Átalánydíjas karbantartási szerződést csak a kombájnra kötöttek, egyrészt, mert így nem számítják fel külön a munkadíjat, másrészt a soronkívüliség miatt. Idényvégi karbantartást nem szoktak kérni, viszont igénybe veszik az alkatrész-előrendelést. Jól jön az ezzel járó kedvezményes ár, mikor például a nemzeti parkos terület ősgyepesének kőkemény szikes talaján kitörik a rendsodró kereke. Én magam is jó szívvel rájuk bíznám egy-egy gép rendbehozását, mert takaros telephelyük nagy csarnokában szemlátomást gyakorlott, jól felszerelt szerelők dolgoztak ott jártamkor is. E kőkemény gazdasági megfontolások mellett nem tűnik annyira fontosnak, pedig számít, hogy sokkal komfortosabbak és ergonomikusabbak a CLAAS traktorok a vetélytársakénál, egyszerűségük és megbízhatóságuk miatt szeretik az emberek, szívesen dolgoznak rajtuk. És, ha már az embereknél tartunk, feltűnt valami a KOVINVEST Kft.-nél. Mindenki vidám, s jókedvű, csendes humor hatja át a céget. Mosolyogva dolgoznak és beszélgetnek, ami üdítő kivétel az országban sajnos eluralkodott önsorsrontó panaszkodás és rosszkedv közepette. Ha cégnél kellene állást keresnem, lehet, hogy ide adnám be a jelentkezésemet.
„Tudatos volt a haladásunk az AXIÁL felé”, összegez Kovács Herman. Nem néznek rá ezért görbén a városágban? „Szó sincs róla – nyugtat meg nevetve -, teljesen korrekt a kapcsolatunk a helyi kereskedőcéggel. Ha pedig megtudják a véleményemet, azt akár még impulzusnak is tekinthetik a javulásra.”
Szöveg: Karlovitz Kristóf
Képek: Fejes Márton
Forrás: Agritech 2016. december