Kapcsolat
AZ ÉV TRAKTORA: FENDT 1050 VARIO!!!

AZ ÉV TRAKTORA: FENDT 1050 VARIO!!!

Ígéretünkhöz híven folytatjuk tudósítássorozatunkat a legérdekesebb Agritechnica eseményekről! A hanoveri kiállításon kihirdették az év gépeit és egy számunkra kedves típust is a díjazottak sorában köszönthetünk. Lássuk most az Év Traktorát!

Az Év Traktora díj közönségdíját a Fendt 1050 Vario zsebelhette be. Az óriási masina méltán kapta meg elismerést, hiszen számos, az Agritechnica zsűrije által arany, illetve ezüst medállal értékelt innovációt egyesít magában, melyekről már korábban is írtunk.

 

 

A 2014 nyarán, a neuschwansteini kastélyban debütáló gépcsodát az azóta eltelt időszakban folyamatosan tesztelték és tökéletesítették. Így került bele az ezüst érmet nyert újdonság a Vario-hajtómű VarioDrive hajtáslánccá továbbfejlesztve.

A VarioDrive hajtáslánccal a FENDT egy teljesen új hajtásláncot fejlesztett ki. Hagyományos megoldás volt eddig, hogy a hajtóművön keresztül jutott a nyomaték hátsó kerekekhez és bekapcsolt összkerékhajtás esetén egy állandó áttételen keresztül az első kerekekhez is. Az új VarioDrive révén a mellső tengely egy külön hajtóműkihajtás révén függetlenül a hátsótengely meghajtásától meghajtható. Az ismert Vario hajtómű került továbbfejlesztésre, amely így mindkét traktortengelyt külön hajtja.

A VarioDrive hajtómű mechanikus-hidraulikus teljesítményelágaztatáson alapul. Egy szivattyúval és két egymástól független hidromotorral rendelkezik, amelyek elkülönítve a mellső-, ill. a hátsó traktortengelyeket hajtják. A traktor hátsó tengelyét hajtó hidromotor, egy hidraulikus-mechanikus teljesítmény elágaztatáson: bolygómű és összegző-tengelyen keresztül a teljes sebességtartományon keresztül hajtja a hátsó tengelyt. A másik hidromotor közvetlen összeköttetésben áll a traktor mellső tengelyével és főképp a talajon gondoskodik a nagy vonóerőről.

A mellső-, és a hátsótengely meghajtás átfedése révén a hajtómű teljes kimenő teljesítménye folyamatosan - megszakítás nélkül - a teljes menettartományban (0-60 km/h között) /menettartomány kapcsolás nélkül/ rendelkezésre áll. Mivel a mellső traktortengelyt hajtó hidromotor kb. 25 km/h feletti haladási sebesség esetén már nem juttat nyomatékot a mellső kerekre (nem hajtja), így a hidromotor és a mellső kerekek hajtása automatikusan szétkapcsolásra kerül. Ezzel a technikai megoldással javul a haladás során a traktor hatásfoka az elmaradó veszteségek miatt, ami a közúti közlekedés (szállítás) hatékonyságát növeli.

 

 

A Vario terminálba integrálva megtalálható a Fendt Grip Assistant, szintén ezüst éremmel jutalmazott asszisztencia rendszer.

Gyakorlati felmérések és tapasztalatok igazolják, hogy a traktorok jellemzően túl vannak súlyozva, mivel a dinamikus tengelyterhelésekről munkagéppel munka közben jellemzően nem áll rendelkezésre elegendő információ és a komplex mezőgazdasági környezet miatt, ill. kétség esetén a nagyobb súlyokat választva biztosra akarnak menni az üzemeltetők. Ebből következően megnövekszik a gördülési ellenállás a szántóföldön, a talajok a kelleténél jobban tömörítésre kerülnek és a közutakon nagyobb tömeget kell mozgatni. Az abroncsnyomás beállítás tekintetében az általános abroncsnyomás-táblázatok, kezelési utasítások vagy épp App-ek, csak hozzávetőlegesen adnak iránymutatást a konkrétan használt munkagép és munkaművelet tekintetében. Még a tapasztalt gépkezelők is sok esetben „érzésre” állítják be a guminyomást és súlyozzák a traktort, amely így nem tudja a benne rejlő teljes potenciált nyújtani.

A Grip Assistant kifejlesztésével egy - erre a kihívásra megoldást kínáló – gyakorlatorientált, intelligens asszisztencia rendszert alkotott meg a Fendt amelyet teljes mértékben a Varioterminálba integrált. Megalapozott mezőgépészeti szakismeretek kombinálva intelligens algoritmusokkal és dinamikus szimulációs modellekkel, és mindez a Fendt 1000 Variora és az illeszkedő munkagépeire adaptálva segítik a gépkezelőt a megfelelő súlyozás és ideális abroncsnyomás kiválasztásában. Kevés és egyszerű alapadatok bevitelével, a vontatási mód (alsó húzó, vonókar, stb.) kiválasztásával, az üzemeltetési körülmények (egyszerű, normál, nehéz), az abroncs (gyártó és méret), ill. a munkagép fajtájának (eke, tárcsás borona,…) megadásával a gépkezelő gyorsan lekérdezheti a Fendt Grip Assistant rendszerből a kívánt paramétereket.

A gyakorlat számára fontos rugalmasságot megőrizve a különböző munkakörülményekre tekintettel két üzemmód közül választhat a gépkezelő: SpeedSelect és BallastSelect.

 

 

Arany éremmel tüntették ki a Fendt új abroncsnyomás-szabályzó berendezését a VarioGrip Pro-t, mellyel a gyár egyedülálló hatékonyságnövelést kínál. Az új rendszer lehetővé teszi a traktor mind a négy kerekénél az egyidejű abroncsnyomás változtatást 0,8bar nyomásról (szántóföld) 1,8 bar nyomásra (közút) mindössze 30 másodperc alatt. Ezzel az AGCO/Fendt eleget tesz annak a vevői igénynek, mely a rövidebb töltési időt kívánt a gyorsan változó munkakörülmények számára annak érdekében, hogy ez által időt és pénzt takaríthassanak meg. A rendszer opcionálisan rendelhető a Fendt 900 Vario szériához 710/75R42 abroncsméret esetén és így ideális a bérvállalkozók és a mezőgazdasági nagyüzemek számára.

 

 

A Fendt egyébként még további két újításáért kapott ezüst érmet. Az egyik egy elektromosan meghajtott rendsodró, mely minden rendképzőt külön elektromotorral hajt meg és külön szabályozható fordulatszámmal üzemeltethető. Így lehetővé vált az azonnali megállítás is. A másik pedig egy olyan 360 fokban látó kamerarendszerért kapta a gyár, amely a gép teljes környezetét képes egy képként megjeleníteni a gép termináljában. E megoldással jelentősen növelhető a biztonság és kiküszöbölhető számos veszélyes helyzet. Ezek a megoldások ugyan nem a 1050 Vario típusba lettek integrálva, de jól példázza a Fendt márka innováció iránti töretlen elkötelezettségét.

 

Tartson velünk és fedezze fel a jövő AXIÁL újdonságait!

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek