Vizsgálatok szünet nélkül

Vizsgálatok szünet nélkül

A CLAAS harsewinkeli telephelyén tavaly ilyenkor új teszt- és vizsgaközpontot nyitottak meg, mezőgépek vizsgálatára. A 15 millió eurós befektetésből egyedül a vizsgálati technológia 3,2 millióba került. Lássuk, mivel foglalkoznak ott!

Ha egy 12,3 méteres vágóasztalt felrakunk egy próbapadra, ahol szaggatottan fel-le mozgatjuk, hogy a tartósságát teszteljük, hatalmas erők lépnek fel. Csillapításuk nélkül semmilyen épület nem maradna állva egy bizonyos idő után. Ez is oka, hogy eddig nem volt ilyen vizsgálóállomás. Új laborját óriási, T-alakú betonalapzattal látta el a CLAAS, ilyenből Európa-szerte nem találunk másikat: 600 tonna a tömege, egy darabban, helyben öntötték ki, és huszonhat darab, több mint félméteres, nyolc bar nyomású légzsák emeli meg.

Ezzel nemcsak vágóasztal lenne csillapítható, hanem egy teljes nagy kombájn, a hozzá tartozó vágóasztallal és teli magtartállyal is.

Összesen tizenkettő, különböző nagyságú és felszereltségű labor van az új Teszt- és Vizsgaközpontban. Ezzel egy épületbe vonták össze, és újabb lehetőségekkel egészítették ki a különböző vizsgálatokat, amelyeket korábban több helyen végeztek el. Teljes gépek, nagy részegységek vagy kisebb alkatrészek vizsgálhatók, különböző munkakörülmények és terhelési módok szimulálásával, hogy a teljesítményüket és tartósságukat kiértékeljék – leginkább a mozgó vagy hajtó szerkezeti elemekét. Ezek a tesztek segítenek új kombájnok, silózók vagy traktorok fejlesztésekor időben felismerni és kiküszöbölni a hibalehetőségeket.

 

 

Legmodernebb technológia

A forgató próbapadok hajtásához több, mint egy megawatt elektromos teljesítmény áll rendelkezésre. Külön érdekesség, hogy a próbaciklus fékteljesítményei kinyerhetők, és hajtási energiaként hasznosíthatók. A szilárdsági vizsgálatoknál szervo-hidraulikahengerek szimulálják a gyakorlati terheléseket. Sokféle érzékelő szabályozza a bemenő és elszívott levegő áramlását, hogy a helyiségek hőmérsékletét közel állandó szinten lehessen tartani.

 

A fejlesztési folyamat gyorsítása

Munkaszervezési szempontból is innovatív az új tesztközpont. A vizsgálatok átlagosan két és félszer, háromszor gyorsabban elvégezhetők, mint korábban: a zárt, egymástól elválasztott laborokban huszonnégy órában, a hét minden napján folyhatnak anélkül, hogy egy mérnöknek ott kellene állnia, és figyelnie. Ha fellép valamilyen zavar, a vizsgaállás automatikusan kikapcsol. Emellett egy okosan kigondolt logisztikai koncepció tervezi meg a lehető legrövidebb utakat és várakozási időket a vizsgálat felépítéséhez és lebontásához. Mindez egyértelműen gyorsítja a fejlesztést.

 

 

Nyolc szerelőállás a nagy gépeknek

Az 1580 négyzetméternyi vizsgafelület mellett műhely és iroda van az új központ épületében. Az előbbi jó kétezer négyzetméteres, nyolc teljesen felszerelt állással a nagy gépek szereléséhez. Itt építik be a tesztelt gépekbe az érzékelőket és egyéb mérőeszközöket, hogy szántóföldi gyakorlati próbákon gyűjtött adatokat is fel lehessen használni, majd végül átvizsgálhassák a gépeket.

Az irodarészben jó kétszáz munkahelyet rendeztek be fejlesztőknek, tesztmérnököknek és technikusoknak, rövid utakkal a laborokhoz és gyorsa kommunikációval. Ezenkívül több tesztlaborban lehet a gépek elektronikáját vizsgálni.

 

Laborok az elektronika teszteléséhez

A legújabb technológia a Hardware in the Loop, röviden HiL. Óriási, speciális szekrényekben áll egymással kapcsolatban az adott gép számos elektronikai összetevője. Számítógépes programokkal, egyetlen gépen szimulálják és vizsgálják a mérnökök az összes vezérlési folyamatot és a hibaeseteket, egyértelműen csökkentve az elektronikai zavarok számát.

Az új Teszt- és Vizsgaközpont valamennyi pozitívuma, a fejlesztési folyamatok gyorsítása ellenére biztos, hogy a jövőben is mindig szükség lesz gyakorlati, szántóföldi tesztelésekre.

 

Forrás és kép: Agritech 2020. 01. szám

 

 

AXION 900 TERRA TRAC – teljes rugózás két modellben? Igen!

 

A 2020-as szezontól elérhető az AXION 960 TERRA TRAC és a 930 TERRA TRAC modellek. A prototípus 2017-es AGRITECHNICA-n történő bemutatását követően, a CLAAS piacra dobja az egyetlen teljesen rugózott félgumihevederes járószerkezetű traktorját. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek