Vikingek vasból és acélból avagy Fendtek Dániában

Vikingek vasból és acélból avagy Fendtek Dániában

Dánia egyet jelent a vikingekkel, a Legoval, a hygge/jóllét-érzéssel és a Skandináv országok közötti PISA teszten elért TOP helyezéssel. Ez magyarázza, miért olyan jók az északi emberek a számokban, és miért helyeznek ekkora hangsúlyt a komfortra.

A különböző traktormárkák előnyeinek és hátrányainak részletes elemzését követően 2013-ban úgy döntött, hogy a Fendtet választja: három azonos felszereltségű Fendt 936 Variot rendelt. „Akkoriban elég sok időt töltöttünk három traktor márka pénzügyi profiljának elemzésével, végül a Fendt traktorok mellett döntöttünk”, mondja a 2153 hektáros gazdaság termelési igazgatója. „Most elmondhatom, hogy a traktorok minden elvárásunknak megfelelnek, kiváltképp az üzemanyag-hatékonyság tekintetében. Négy év és több mint 10.000 üzemóra elteltével fogyasztásuk ténylegesen 26% kevesebb, mint amire számítottunk”, mondja Henrik Severin.

 

A képen Mattias Skotte ügyvezető igazgató és Henrik Severin termelési igazgató a 900-as flottával

 

Nyers adatok és kemény tények

Svenstrup & Giesegaard Landbrug I/S rendszeresen nézi a fenntartási költségeket és a fogyasztási adatokat, gondosan méri és rögzíti ezeket. Amikor a traktort feltöltik üzemanyaggal, ellenőrzik és szervizelik, így a számok tükrözik a tényleges fogyasztást: a 2013 márciusától 2017 márciusáig terjedő időszakban 202.302 liter üzemanyag-fogyasztás történt 10.363 üzemóra alatt. Annak ellenére, hogy a gépek különböző időtartamokban üzemeltek, az üzemanyag és a karbantartás költségei – beleértve a kenést és a biztosításokat – nagyjából egyeznek. Ez azért van, mert a 900-as üzemanyag-fogyasztása nagyon alacsony. „Napi átlagban 16 liter/órával fogyaszt jóval kevesebbet a traktor, mint a többi, amelyek óránként 21 liter üzemanyagot használnak el.” - mondja Severin.

 

Fendt 936 Vario erőgép hígtrágya-kijuttatóval, mellette Jens Gustav Svendgaard a Svendgaard Maskinstation tulajdonosa

 

Az összköltség áttekintése

A traktor kialakítása mellett az üzemanyag-fogyasztás számos tényezőtől függ. Különösen a megfelelő motorfordulatszám és egy hatékony sebességváltó szükséges az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. „De a kihasználtság is kulcsszerepet játszik. A traktorok csak az idő 30 százalékban futnak maximális teljesítményen és maximális órás fogyasztáson” - becsli Henrik Severin. Az idő további, fennmaradó részében könnyebb munkát végez a traktor és valamivel kevesebb a leterheltsége. „Alacsony terhelés mellett a traktor vezérlő rendszere a lehető legalacsonyabb szinten tartja a motorfordulatszámát, így sok üzemanyagot takarít meg”, magyarázza.

A 2013-as számítások azt feltételezték, hogy mind a három Fendt 936 Vario kb. 9000 üzemóráig vagy 10 évig fog futni, amíg nem kell cserélni őket. Ezekkel az adatokkal számoltunk az értékcsökkenés tekintetében. „Persze, soha nem tudhatod a viszonteladási értékét a vásárlás előtt”, mondja Severin. „… alacsony értékcsökkenési leírással és az alacsony piaci értékcsökkenéssel a Fendt amúgy is jó számokkal bír.”

A súlyt és a traktorokat illetően a vélemények széles körben különböznek egymástól. Egyesek a könnyebb traktorokat részesítik előnyben a nagyteljesítményű traktoroknál, mások a nehezebbeket preferálják. „Ha szükség van a súlyra, bármikor használhat ballasztot”, mondja Severin. 2007 óta a cég szántás nélküli művelést végez a területeken. Amióta a három nagy traktor üzemel, ezekkel végeznek szinte minden nehéz munkát.

 

Jannik Bang Jensen gépkezelő a Fendt 1038 Vario traktorral

 

A jó gumiabroncs sokat számít!

Annak érdekében, hogy a jelentős vonóerőt megfelelően lehessen átvinni, a földdel érintkező felületnek a lehető legnagyobbnak kell lennie. „Közúton a traktor teljes szélessége nem haladhatja meg a három métert. Ezekkel a gumiköpenyekkel ezt gond nélkül meg tudjuk oldani, anélkül, hogy a gumi oldala kipúposodna.” - magyarázza Henrik Severin. A modern alacsony nyomású gumiabroncsoknak - amikor a gumiabroncsnyomás 0,8 bar nyomásra csökken - nagy talajjal érintkező felületük van. A Michelin Axiobib IF 900/60R42 hátsó gumiabroncsok használatával Severin úgy érzi, hogy mindhárom gép ideálisan felszerelt.

 

Egy teljesen új kategória

Jannik Bang Jensen megszokta már a jó Fendt traktorokat, de egy 1038 Vario beszerzését követően ő is meglepődött, hogy mennyivel jobb ez a traktor a korábbi Fendt traktorainál. Ha ő, ahogy most is távol a határban a Samson PG 25 hígtrágya-kijuttató kocsival dolgozik, a különbség talán nem annyira nyilvánvaló, de közelről egyértelmű. „A Fendt 1038 teljesen más traktor a Fendt 939-hez képest, amelyet az elmúlt két évben vezettem”, mondja Jannik Bang Jensen. A legutóbbi 367 üzemóra során az 1000-essel csak hígtrágyát szórt ki a földre. „A motor sokkal erősebb és nyomatékosabb.”

 

Jens Gustav Svendgaard és Finn Dam dán Fendt kereskedő

 

Szakemberek munkahelye

A Fendt a fokozatmentes Vario sebességváltóról ismert, amelyet a vállalat sok évvel ezelőtt fejlesztett ki és azóta az összes traktorát ezzel kínálja. Az új Fendt 1000 Vario új generációs, VarioDrive sebességváltóval rendelkezik. „Ha az 1038-assal a közútról a szántóföldre hajtasz le, akkor már nincs szükség a sebességtartomány váltásra”, mondja Jens Gustav Svendgaard, a Svendgaard Maskinstation tulajdonosa. 12,6 liter lökettérfogattal és nagyobb nyomatékkal maximális teljesítmény mellett a VarioDrive jobban kezeli a nehéz munkát, mint például a hígtrágya-kijuttatást. Az 1038 Variot a cég kifejezetten hígtrágya kijuttatásra vásárolta.

A vontatási teljesítmény a nagyobb önsúly miatt automatikusan megnövekedett. A Fendt 1038 súlya jó 3 tonnával több, mint egy 939-esé. „A nagyobb átmérőjű gumiabroncsoknak szintén nagyobb a talajjal érintkező felületük. Ez biztosítja a jobb stabilitást és a kisebb szlipet”, mondja Jens Gustav Svendgaard. Az összkerék-meghajtás 25 km/h sebességig folyamatosan bekapcsolt. Véleménye szerint a traktor egész konstrukciója robusztusabb és jobban megfelel a nehéz munkáknak.

„Magas elvárásaim vannak az új Fendt 1038-assal szemben. Ha a traktor továbbra is megfelel a várakozásainknak, akkor valószínűleg többet fogunk vásárolni, még akkor is, ha a vételár magas.”

 

Nagyobb, vonzóbb fülke

Jannik Bang Jensen számára döntő tényező volt a kényelem. „A Fendt 939 Vario már nagyon szép fülkével rendelkezik, de ez még jobb”, magyarázza. Az a benyomása, hogy a gép egyenletlenebb talajon sokkal simábban jár. Azt is megállapította, hogy a Fendt 1038 jobb motorfékkel rendelkezik. „A terminál kezelése is nagyon könnyű. Ha akarod, további funkciókat tudsz kitenni a multifunkciós joystickra.” Sok érv szól a Fendt 936 és a 1038 Vario mellett. Még nagyobb a kényelem és az otthonosság a Fendt 1000 Varioban, melyet a dán nyelvben „hyggeként” ismerünk. De végül a döntő tényező a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás.

 

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingmenedzser

Forrás és kép: Fendt Focus 2018. január 34-39. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek