Kapcsolat
Bemutatkozik az új CLAAS AXION traktor

Bemutatkozik az új CLAAS AXION traktor

Nagyságrendileg 15 évvel ezelőtt került bemutatásra az AXION 900-as termékcsalád, amely kezdetben a 300-400 LE kategóriát fedte le, majd idővel 450 lóerőre bővült, plusz egy modellel.

Az évek során több megújulás mellett, mely érintette a kötelező károsanyag-kibocsátási rendszert, valamint kabin-módosításokat - mint új CEBIS rendszer, majd 3 éve a CEMIS rendszert-, nyerte el a mai formáját.

A gazdák körében leginkább a vonóerejének köszönhetően népszerűvé vált gépet 2026-ban egy lényeges változtatásokon áteső utód váltja.

Bevált jó megtartása! A gép alapja változatlan marad: a motor, az első híd, a hajtómű, a hátsó híd, a függesztőszerkezetek megmaradtak az ismert felépítéssel, minimális változtatással. Az FPT motor szerviz intervalluma 500-ról 750 üzemórára emelkedett, fokozva ezzel a gazdaságos üzemeltetést. Könnyű karbantartás, a hűtőkhöz és a levegőszűrőhöz könnyű hozzáférés, az olajszint-ellenőrzés továbbra is biztosított. Az első híd esetében központi zsírzó biztosítja a királycsapszeg kivételével minden zsírzópont megfelelő kenését. A ZF ECCOM 3.0 teljesítményelágazásos hajtómű, elektronikai szoftveres finomításnak köszönhetően intelligens funkciókkal bővült, precízebben, alacsonyabb motorfordulatszámon kiegyenlítetten vezérli a gép haladási sebességét. A fő alkotóelemek kisebb változtatása mellett alapvetően megmaradtak, így a 13,5 tonnás súlyozatlan tömege, 315 cm tengelytáv is változatlan maradt. Magyarországi specifikációban 16 tonna feletti gépeket kínálunk, biztosítva ezzel a vonóerő-leadást.

Azonnal szembetűnik a gép megjelenésében történt lényeges változás, az Y design, ami a CLAAS betakarítógépein és a XERION-on is megjelenik, valamint a teljesen új vezetőfülke. A motorháztető LED-lámpákat, valamint egy új egyedi megvilágítható CLAAS feliratot kapott. A típusjelölés magában foglalja a gép mindig használható, rendelkezésre álló lóerejét. A legkisebb modell így 9.330, míg a legnagyobb 9.450 jelölésű, a 360 és 450 lóerős változat TERRA TRAC járószerkezettel is elérhető.
 


Ha továbbmegyünk a kabin irányába, és összességében szemléljük a külső változásokat, beleértve a gép hátuljának kialakítását, szembetűnik a minőségi változás. Lényegesen magasabb színvonalat képviselnek a felhasznált anyagok, az illesztések sokkal precízebbek. A traktor teljes egésze egy lényegesen nagyobb egységet mutat.

A kabinba alumíniumból készült, kényelmesre kialakított megfelelő fel- és belépési magassággal kialakított lépcsőn tudunk felmenni. Megszokott módon a lépcső alatt szerszámosláda és az akkumulátor kapott helyet. A kézmosó vizestartály kis csappal jobb oldalon található. A lépcső bal oldalán található „ébresztő” kapcsoló a gép moduljainak ad áramot, valamint hosszabb nyomva tartás esetén egyedileg kiválasztható lámpákat kapcsol a gép hajnali gyors körbejárásához.

A vezetőfülke összességében 10%-kal lett nagyobb, 8%-ot növekedett csak a lábtér, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy hosszabb lábú gépkezelők is ki tudják nyújtani a lábukat. A jobbra 30 fokot fordulni képes ülésben pedig a lábtartón pihentethetjük, miközben mind előre-hátra a munkagépre is kiváló a rálátás. Az éjszakai munkavégzéshez akár 54.000 lumen fényerőre képes munkalámpák világítják meg a gép környezetét, teszi mindezt 22 db munkalámpával, melynek jelentős része a kabintetőben a burkolat alatt található.
 


A kabinrugózás teljesen átdolgozott, mellőz minden összekötő elemet. 4 db független rugón ül a kabin, a rugótartóelemekben pedig helyet kapott egy gumibak, aminek köszönhetően a gép alja és a kabin között nincsen fémes érintkezés, ennek a megoldásnak köszönhetően lényegesen kevesebb rezgés jut el a fülkébe, minek köszönhetően a zajszint rekordalacsony, 68 decibel!

A széles küszöbnek köszönhetően kényelmes a beszállás. A kabinban feltűnő a változások sora. Nézzük sorban. A műszerfal a kormányoszlopról az A oszlopra került (magasságában állítható tartóra), a kormányoszlop letisztult, semmi sem akadályozza a kilátást, csak az irányváltó parkfékkel és a jobb oldali bajuszkapcsoló maradt. A nagy fényerejű, két részre tagolt műszerfalon fényes nappal is jól láthatóak az új szimbólumok, a felső kijelzőben a traktor általános funkciók vannak, mint haladási sebesség, motorfordulat, üzemanyagszintek, világítás. Az alsó részben pedig alapvető traktorspecifikus visszajelzések: első-hátsó függesztés, TLT-állapot, kihelyezett hidraulikus körök beállításai, mint időzítés, átfolyás, priorizálás.

Az alapvető kezelési filozófia változatlan maradt, a fizikai kapcsolók mellett egy vagy két érintőképernyővel (ügyféligény szerint) irányítható a traktor. A CEBIS monitorok nézetei, egyenként 5 képet kezelve, tetszés szerint testre szabhatók, a két monitor képe felcserélhető. A klíma, rádió és világítás kezelése is a menürendszerbe került, de mint fontos funkciók, „gombnyomásra” a kívánt menübe léphetünk. A joystick 3 szinten 10 egyedileg programozható, alapvetően hidraulika funkciót működtet. Programozása az új képekkel kiválóan illusztrált menürendszerben rendkívül egyszerű. A CMOTION menetkar mozgatásához kisebb erő elegendő, valamint az eddigi hosszirányú mozgás mellé, keresztirányba is lehet mozdítani, mellyel a sebességtartomány gyors változtatása lehetséges. Hajtóműtudása praktikus funkcióval bővült, a gázpedált használva a CMATIC-kar egyszerű mozdításával át lehet térni a menetkaros irányításra, a pedálra lépve pedig újra lábbal szabályozható a sebesség. 50 km/h haladási sebességet 1500-as percenkénti motorfordulat mellett éri el.
 


A CEMIS 1200 automata kormányzási rendszer funkciói is bővültek: minden táblahatárra lehet táblavégi fordulót rögzíteni, 80 helyett 254 db szekció vezérlésére képes mennyiségvezérléssel 6 munkavégzési sort kezel.

Új prémium minőségű német gyártmányú ISRI vezetőülések lesznek elérhetőek, fűtött, szellőztetett, masszázs memória funkcióval.

A 220 l/min. szállítási teljesítményű hidraulikarendszer mellé elérhető egy 370 l/min. teljesítményre képes rendszer. A traktoron max. 8 pár egymástól független kihelyezett kör érhető el. Ebből 1 pár kör 170 l/min.-es átfolyásra képes, ¾ colos házba elhelyezett nagyobb átmérőjű gyorscsatlakozókkal, ezzel a legnagyobb hidromotoros üzemigényű munkagépeknek is megfelel.
 

Szöveg: Steinhauser Gábor

Fotó: AXIÁL Kft.

 

Szeretne többet megtudni? Az alábbi űrlapon felveheti a kapcsolatot illetékes kollégáinkkal: 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek